Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Orientace

Jací jsou učitelé na startu své kariéry? Bojí se chybování, říkají lektoři, kteří jim pomáhají se odrazit


Chceme, aby učitelé lépe poznali sami sebe. Zuzana Kročáková a Richard Lukáš pořádají pro začínající pedagogy zážitkový kurz ODRAZ. | foto: Irina Matusevich

Premium Rozhovor
Jaké jsou představy, vzory a ideály začínajících učitelů? Na čem staví své profesní sebepojetí a co jim pomáhá, aby ve školství zůstali, i když začátky nemusí být vždy snadné? Na to se v zážitkovém kurzu ODRAZ zaměřují Zuzana Kročáková (ZK) a Richard Lukáš (RL), lektoři Prázdninové školy Lipnice. Kurz získal ocenění za nejlepší dramaturgii loňské sezony a učí začínající učitele jakéhokoli věku, na čem si vystavět pozitivní profesní sebepojetí, o které se mohou při své praxi opřít.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Lidovky.cz: Řada začínajících učitelů poměrně záhy své působení ve školách vzdá. Dříve se mluvilo o tom, že je to hlavně kvůli nízkým platům. Vy se ale na ně zaměřujete z jiného důvodu. Proč?
ZK:
Myslíme si, že pro začínajícího učitele je důležité, jaké má profesní sebepojetí. Ve chvíli, kdy nemá ujasněné, jakým učitelem chce být, a někdo mu třeba řekne „musíš být na ty děti přísnější, musíš jim dávat víc, nebo míň úkolů“ a on vlastně neví, takže trochu „vlaje“, tak pak může udělat věci, se kterými není vnitřně v souladu.

To často vede k nespokojenosti a k tomu, že učitelé nabydou pocitu, že pro tuhle práci nejsou dost dobří. To, jak jsou dnes koncipované programy na fakultách, nevytváří vždy dobré podmínky pro osobní rozvoj.

Ve výzkumném šetření, které jsme připravili pro účastníky našeho kurzu, jsme si ověřili, že pro tento typ práce na sobě je velmi důležité prostředí. Potřebuji stálou skupinu a v ní bezpečné prostředí, abych mohl jít hluboko do sebe a zároveň to mohl sdílet s ostatními.

Na fakultách by pro to byl největší prostor během seminářů reflexí praxí, ale tam se studenti během semestrů nepotkávají vždy ve stejné sestavě nebo se stejným učitelem a často se věnují spíše didaktickým otázkám.

Lidovky.cz: Když mluvíte o bezpečném prostředí, co je pro začínající učitele tedy nejvíce ohrožující? S čím pracujete a co jim chcete předat?

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se