Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

České korporátní pojišťovny se musí změnit. Roste jim konkurence

  7:00
Už bylo na čase, aby se na českém pojišťovacím trhu začaly dít změny. O ty se za poslední dva roky postarala novátorská První klubová pojišťovna založená na principu sdílené ekonomiky. Svým klientům vrací peníze a poskytuje jim maximální svobodu. Tím silně konkuruje korporátním pojišťovnám.

České korporátní pojišťovny se musí změnit. Roste jim konkurence foto: První klubová pojišťovna

Často se mluví o neochotě pojišťoven vypovědět nespokojeným klientům smlouvy tehdy, kdy o to zažádají. Ke vstřícnému přístupu až donedávna neměly důvod. Konkurence, která by pracovala jiným způsobem, neexistovala, a zákon hraje pojišťovnám do karet. Podle občanského zákoníku platného od roku 2014 totiž musí klient žádost o změnu či vypovězení smlouvy s pojišťovnou řešit minimálně šest týdnů před koncem smluvního období.

Praxe bývá taková, že většina lidí si datum výročí smlouvy nepamatuje. Ovšem pojišťovna je povinna klienta předem informovat pouze v případě, že na budoucí smluvní období navyšuje cenu pojistky. Pokud se tak neděje, může plynule jedno smluvní období navázat na druhé, aniž by se klient dozvěděl, že se blíží příležitost smlouvu bezplatně vypovědět. Jakmile z jakýchkoliv důvodů zákonnou lhůtu propásne, vypovědět smlouvu sice může kdykoliv, ale výpověď bude platná až k dalšímu výročí. Do té doby musí za pojistku zaplatit.

„Pojišťovna klienta drží vázaného smluvním vztahem, a když prošvihne krátkou lhůtu, na kterou nemusí být včas upozorněn, pojistka se mu automaticky prodlouží na další období. Neexistuje k tomu objektivní důvod. Z klientů se stali nevolníci. Kdyby se tato vazba uvolnila a mohli by volně přecházet mezi pojišťovnami, tak by se instituce ve všech ohledech mnohem více snažily, aby si klienty udržely,“ hodnotí Marek Orawski, zakladatel První klubové pojišťovny. Dodává, že pojišťovny mohou libovolně ukončovat smlouvy dohodou, jen nejsou ochotny to dělat.

Online – rychle, levně, pohodlně

Podle Orawského se ze současného pojišťovnictví zcela vytratil původní účel solidarity a pomoci. V obřích korporátech plných anonymity a plýtvání se z něj stal byznys bez osobního lidského rozměru. Po 20 letech v oboru se proto Marek Orawski rozhodl vyšlapat cestu zpět ke kořenům pojišťovnictví, kde komunitní fondy pomáhaly lidem v nesnázích a kde se členové těchto komunit znali.

Klubovka je proto založená na principu sdílené ekonomiky, což přináší jejím členům řadu výhod. Mimo jiné umožňuje změnu či zrušení pojistných smluv kdykoliv. Bez sankcí, nesmyslných průtahů a s vrácením poměrné částky z uhrazené pojistky. „Každé pojištění, včetně povinného ručení, u nás končí datem, které si určí klient jako poslední den pojistné smlouvy,“ říká Marek Orawski.

Také hospodaření s financemi je v Klubovce zcela jiné než v korporátních pojišťovnách. „Učíme lidi, že peníze, které nám zaplatí, jsou stále jejich. Za správu si bereme 17 procent a čtvrtina peněz, které nevyplatíme na krytí škod, jde do fondu rezerv na případné větší pojistné události. Ostatní peníze rozdělujeme zpět klientům.“ Loni jim takto vrátila přes 30 % z uhrazených pojistek.

Klubovka šetří náklady svým členům například tím, že funguje pouze online. Neplatí tak za nájem a provoz poboček či tisk dokumentů a přijímá pouze elektronické platby. Unikátní je také zmíněný koncept komunitního prostředí, kde se mnoho členů mezi sebou zná, což pomáhá předcházet pojistným podvodům. „Naši klienti vědí, že pokud by si ze společného balíku peněz nechali vyplatit něco navíc, nad rámec reálné škody, jejich známý, který je pozval, ve výsledku také dostane zpět méně peněz. Toto morální hledisko snižuje tendenci podvádět.“

Jako jediná peer to peer pojišťovna získala Klubovka licenci ČNB a má po boku silné investiční partnery – finanční skupinu RSJ Karla Janečka a od letoška také společnost Partners.

  • Nejčtenější

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!