4. listopadu 2011 9:00, aktualizováno  10:34 Lidovky.cz > Sport > Fotbal

Česká realita: lidé fotbalu nevěří

Slavia - České Budějovice (Hůrka) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Slavia - České Budějovice (Hůrka) | foto: ČTK

Chtěli se podívat do zrcadla, ale dostali pohled, který jim zrovna nelichotí. Fotbalová asociace České republiky (FAČR) poodkryla výsledky průzkumu, který měl jejímu vedení říct, jak se česká veřejnost na fotbal dívá.

Jeden z klíčových údajů vyznívá hodně nepříznivě: 57 procent dotázaných si myslí, že český fotbal je nedůvěryhodný. Současně však fotbal sledují alespoň v televizi zhruba dvě třetiny lidí a uchovává si spolu s hokejem postavení nejpopulárnějšího sportu v zemi.

Místopředsedu FAČR Jindřicha Rajchla výsledek průzkumu nezaskočil. "Odráží to současný stav, jaký ve fotbale panuje. Hodně lidí v něm dělá rozhodnutí, která nejsou logická a opodstatněná. Potom si takové číslo zasloužíme," řekl LN Rajchl, který se za dva týdny bude ucházet v opakované volbě o neobsazenou funkci předsedy.

Co se fotbal dozvěděl z průzkumu?

- Více než dvě třetiny mužů sledují fotbal alespoň občas, u žen jde o třetinu 

- Dvě třetiny lidí sledují fotbal v televizi, 67 procent alespoň několikrát za měsíc, na stadion jich vyrazí 22 procent

- 57 procent dotázaných si myslí, že český fotbal není důvěryhodný

- Český fotbal nejvíc poškozuje korupce, což si myslí 45 procent dotázaných, negativně jsou podle 12 procent dotázaných hodnoceni samotní hráči

První místopředseda asociace Dalibor Kučera ani nevěděl, že průzkum vzniká. "Věřím, že úspěšná volba předsedy by pohled na fotbal mohla zklidnit," zareagoval.

Respondenti dali také najevo, že největší podíl na negativním obrazu českého fotbalu má korupce. V roce, kdy disciplinární komise odečetla Olomouci v první lize body kvůli uplácení, to ale není podle Rajchla signál, že by korupce byla pro fotbal zásadním problémem. "Může tak být subjektivně vnímána, protože se fotbal k některým korupčním jednáním nepostavil razantně."

Také Kučera má dojem, že korupce není zásadní bolestí českého fotbalu. "Nechci si nasazovat růžové brýle, ale v médiích vidíme daleko víc korupčních případů, které s fotbalem nesouvisejí."

Výsledky současného průzkumu nelze porovnat s údaji z minulosti, protože jde o první projekt podobného rozsahu. Nedá se prý proto určit, jakým směrem se vztah veřejnosti vůči fotbalu vyvíjí. "Až dosud jsme nebyli schopni poskytnout našim partnerům širší data, co fotbal představuje," vysvětlil David Dušek, ředitel agentury STES, která spravuje marketingová práva fotbalové asociace. Podobné sociologické šetření by se nyní mělo opakovat pravidelně každé dva roky.

Pro jednoho z největších sponzorů českého fotbalu není údaj o slabé důvěryhodnosti důvodem k zneklidnění.

"Je složité oddělit fotbal samotný od jeho funkcionářů, kde těch 57 procent zejména vzniká. Fotbalový svaz má vnitřní problémy a potřebuje čas, aby si je vyřešil. Ve fotbale podporujeme nejen jeho profesionální část, ale také další aktivity, aby se děti našich zákazníků mohly věnovat něčemu užitečnému," řekl marketingový ředitel České spořitelny Daniel Šturm.