Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Hokej by rád na vlně úspěchu přilákal další miliony

Sport

  11:00
PRAHA - Ten kontrast bil do očí. Zatímco fotbaloví reprezentanti si po další ostudě sypali popel na hlavu, jejich hokejoví kolegové křepčili před zaplněným náměstím.

Česko - Rusko (česká radost). foto: www.getphoto.cz/Robin Drahoňovský

"V Česku budou hokej i fotbal vždy sporty číslo jedna," říká diplomaticky šéftrenér hokejových reprezentací Slavomír Lener. Skromnost stranou: po triumfu na mistrovství světa je pro české fanoušky momentálně sportem číslo jedna jednoznačně hokej.

Vždyť závěrečný díl cesty hokejových reprezentantů za zlatem si v televizi nenechaly ujít skoro tři miliony Čechů. Podobný zájem zažil fotbal naposledy před šesti lety, když na Euru v Portugalsku vyválčil bronz. Od té doby jen tápe. I proto teď Česko znovu propadlo hokejkám a puku. A hokejový svaz toho chce využít.

"Věřím, že stávající sponzory přesvědčíme, že jejich spolupráce má smysl, a přilákáme teď i nějaké nové," plánuje Jana Obermajerová ze společnosti BPA, která vlastní marketingová práva hokejové extraligy i národního týmu. Deset sponzorů v čele s Budějovickým Budvarem, automobilkou Škoda a sázkovou kanceláří Tipsport ročně nasype do hokeje kolem 100 milionů korun.

A šéf hokejového svazu Tomáš Král se už nechal slyšet, že by uvítal o 30 až 50 milionů navíc. Ty by měly jít přímo do reprezentačního áčka. Hokej totiž více peněz nutně potřebuje, aby nastartoval důležité změny, kterým se navzdory velkému triumfu nemůže vyhnout. "Chceme nastartovat výměnné programy pro trenéry a hráče, nabízet jim stáže a semináře, vybudovat akademie pro mládež. A k tomu potřebujeme finanční prostředky," neskrývá Lener.

"Díky úspěchu z mistrovství světa teď víme, že se nám to podaří," dodává spokojeně Lener. "Hodnota hokeje jako produktu by opravdu mohla stoupnout, mohli by žádat víc," souhlasí mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek.

Otázkou zůstává, jestli se nyní skutečně jako mávnutím kouzelného proutku toky peněz v českém sportu nasměrují do hokeje. Důvod? Firmy stále na reklamě šetří a stávajícím sponzorům smlouvy vyprší až za tři roky. "Současná euforie ještě nějakou dobu vydrží, ale až budeme jednat o nové smlouvě, situace může být úplně jiná," připomíná brand manažer Budějovického Budvaru Aleš Eder.

Druhý důvod zní vzhledem k hokejovému nadšení trochu paradoxně: z marketingového hlediska zůstávají sportovní jedničkou v Česku fotbalisté. Navzdory tomu, že na mistrovství světa budou chybět. "Reálně má nyní větší hodnotu hokej, ale marketingový potenciál má stále větší fotbal. V Česku ho hraje víc lidí, má větší základnu. Fotbal nyní jen nevyužívá svůj potenciál," vysvětluje Ježek.

Může srovnávat, jeho společnost je jediná, která své jméno spojuje jak s fotbalem, tak s hokejem. "Vrhnout se teď po jednom úspěchu jenom na hokej by bylo krátkozraké. Hokej má stále jednu nevýhodu – kromě mistrovství světa nenabízí fanouškům během roku žádný další magnet," dodává Ježek.