Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Cirkus jménem formule 1 začíná

Sport

  0:52
PRAHA - Je to téměř pět měsíců, kdy naposledy hřměly na okruzích při závodech motory monopostů formule 1. Co vše se událo od 2. listopadu až do dneška, kdy se v australském Melbourne rozjíždí tréninky 60. ročníku formule 1? A co nás čeká v následujících sedmnácti Velkých cenách a sedmi měsících?

Mistr světa si užívá zisk titulu. foto: ČTK

Loňský 59. ročník královny motosportu byl možná tím vůbec nejdramatičtějším v historii. Až díky manévru v poslední zatáčce posledního závodu se mistrem světa stal britský pilot Lewis Hamilton. Jako první závodník tmavé pleti a také nejmladší v historii. Letošní, jubilejní rok 2009, si v dramatičnosti s tím posledním rozhodně nic nezadá.

Stáje (jezdci) - 2009:

McLaren -
Lewis Hamilton,
Heikki Kovalainen.
Ferrari - Felipe Massa, Kimi Räikkönen.
BMW Sauber -
Robert Kubica,
Nick Heidfeld.
Renault -
Fernando Alonso,
Nelson Piquet Jr.
Toyota - Jarno Trulli, Timo Glock.
Toro Rosso -
Sébastien Bourdais, Sébaistien Buemi.
Red Bull -
Mark Webber,
Sebastian Vettel.
Williams - Nico Rosberg, Kazuki Nakajima.
Force India -
Adrian Sutil,
Giancarlo Fisichella.
Brawn GP -
Jenson Button,
Rubens Barrichello.

Čeká nás sedmnáct GP (zúžení o jednu GP z ekonomických důvodů a také díky vyřazení obou GP na severoamerickém kontinentu), ve kterých se dvacet pilotů popere o titul mistra světa a deset stájí o prestižní Pohár konstruktérů. Pokud chcete odpověď na to, kdo ze závodníků je největším favoritem na triumf, nedočkáte se. Díky posledním úpravám pravidel a také nečitelným testům lze možného favorita jen těžko odhalit. V celkem dvanácti testovacích termínech si vítězství v jednotlivých dnech nepřipsala pouze stáj Force India.

Kdekoho napadne – o titul si to rozdají McLaren a Ferrari. Může tomu tak být, ale také ne. Stříbrné šípy notně zaspali vývoj nového vozu pro tuto sezonu a také díky povinné úpravě šasi toho monoposty pilotované Hamiltonem a Kovalainenem příliš nepředvedly. Ztrátu lze samozřejmě během sezóny dohnat, otázkou zůstává, zda nebude již pozdě. To jezdci ve vozech se vzpínajícím se koníkem ve znaku sice formu mají, ale stáj z Maranella se snaží euforii krotit.

Na scéně se navíc objevil soupeř, se kterým nikdo nepočítal – Brawn GP (stáj, která vznikla odkoupením Hondy jejím bývalým šéfem Rossem Brawnem), která šokujícím způsobem ovládla poslední testy.Fanoušci i odborníci tipovali - mají lehčí vůz díky menšímu množství paliva. Ale nebylo tomu tak, vozy Brawn GP jen předvedly své možnosti. Do boje o titul plánují promluvit také u Red Bullu a Toyoty (stáj s největším rozpočtem v seriálu). Pozice černého koně může opět připadnout stájí BMW-Sauber, především díky kvalitní jezdecké dvojici Robert Kubica a Nick Heidfeld.

Sečteno a podtrženo – 60. ročník mistrovství světa formule 1 si rozhodně zaslouží vaší pozornost. Nudit vás totiž rozhodně nebude. Přesvědčit se můžete již o tomto víkendu při VC Austrálie, kterou celý nablýskaný cirkus F1 začne. Přímé přenosy z tréninků, kvalifikace i závodu vysílají přímým přenosem stanice Nova a Nova Sport.


Nová pravidla pro novou sezónu:
Kalendář:
- kalendář byl zeštíhlen na 17 závodů - poprvé od roku 1958 se žádný závod nebude konat v Severní Americe - oproti loňskému ročníku se nepojede GP Francie a GP Kanady, poprvé se bude závodit na okruhu v Abú Zabí.
- posledním závodem sezony nebude GP Brazílie, ale právě GP Abú Zabí.

Pneumatiky:
- poprvé od roku 1998 budou jezdci moci použít pneumatiky s hladkým vzorkem, tzv. "slicky"
- během závodu se na monopostu musí vystřídat pneumatiky dvojí směsi, dřívější bílé značení uprostřed pneumatiky nahradí zelené po straně
- pneumatiky, dříve nazývané "mokré", se nyní budou označovat jako "přechodné" a za "mokré" budou brány ty, které jsou určeny do extrémních podmínek.

Nový ročník MS formule 1 začne zmatkem:

Mistrovství světa formule 1 může v úvodu ovládnout výsledkový zmatek. Sotva týmy odvrátily zavedení pravidla, podle kterého se měl stát šampionem jezdec s největším počtem prvenství, opanovala dění před nedělní zahajovací Velkou cenou Austrálie kauza s údajně neregulérní konstrukcí vozů týmů Toyota, Brawn GP a Williams. Výsledky úvodních dvou závodů v Melbourne a Malajsii budou proto neoficiální až do verdiktu odvolacího soudu federace FIA. Ferrari, Renault a Red Bull oficiálně protestovaly proti aerodynamickým prvkům na vozech trojice konkurentů a po rozhodnutí komisařů pustit soupeře na start se odvolaly. Nad třemi týmy tak až do finálního rozhodnutí bude viset hrozba dodatečné diskvalifikace.

Monopost:
- přední přítlačné křídlo bude nižší a širší než v předchozích letech, zadní naopak výrazně vyšší a užší
- zakázány byly nejrůznější přídavné aerodynamické prvky na šasi, které by tak mělo působit hladším dojmem
- umožněno je použití systému KERS, který přeměňuje kinetickou energii získanou při brzdění v energii elektrickou, jež může být následně aktivována jezdcem pomocí nového tlačítka na volantu a poskytne mu extra výkon přibližně 80 koní až na šest sekund v každém kole
- maximální otáčky byl sníženy o jeden tisíc na 18.000 ot./min.
- každý jezdec bude mít na sezonu k dispozici osm závodních a čtyři testovací motory - očekávají se spory okolo difuzorů, aerodynamických zařízení, které zvyšují přítlak, některé týmy pravděpodobně využily mezery v pravidlech ohledně jejich velikosti a vzdálenosti od země.

Ostatní:
- během sezony je zakázáno testovat, výjimku mají úplní nováčci, pro které budou vyčleněny tři testovací dny
- pro testy v aerodynamickém tunelu je možno použít model dosahující nejvýše 60 procent velikosti skutečného vozu, omezena byla také maximální rychlost proudícího vzduchu - možnost zajetí do servisních boxů během výjezdu safety caru již nebude omezena - piloti musí povinně v pátek před závodem absolvovat autogramiádu
- Světová rada motorsportu FIA rozhodla, že se mistrem světa stane pilot s největším počtem vítězství na kontě, získané body budou již jen druhotným kritériem; týmy s tak zásadní změnou pravidel těsně před startem sezony nesouhlasily, a tak vejde v platnost až příští rok.

Autoři: