Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Místo krachu teď drtí soupeře

Sport

  11:50
PRAHA - Pro formuli 1 je to šok. Když na začátku prosince oznámila automobilka Honda, že kvůli finanční krizi uzavře svému týmu kohoutky s podporou, zdálo se, že stáj skončí. Nikdo totiž dlouho nejevil o tým vážný zájem, a když už nějaká nabídka přišla, jako ta od promotéra F1 Bernieho Ecclestona za 100 milionů liber, odmítla ji Honda jako finančně nezajímavou.

Jenson Button ve svém voze Brawn GP. foto: internet

Všechno se ale změnilo pouhé tři týdny před startem nového ročníku. Bývalý geniální stratég Ferrari Ross Brawn počátkem března oznámil, že se s Hondou dohodl na prodeji. „Můžeme potvrdit, že budoucnost týmu je zajištěna. Posledních pár měsíců bylo velmi náročných, ale tohle oznámení je příjemným výsledkem tvrdé práce,“ řekl tehdy Brawn.

Už o pár dní později vyjely bílé monoposty bez reklam k testům ve Španělsku. Dvojice jezdců Brit Jenson Button a Brazilec Rubens Barrichello naprosto ohromila všechny ostatní stáje, když předsezonním testům dominovala.

Šlo opravdu o překvapení? Úspěch nepřišel úplnou náhodou, což ostatně uznali i soupeři. „Na tom autě je vidět, že se na něm pracovalo už od roku 2007. Má propracované detaily, to na konkurenčních vozech nevidíte. Jsou napřed a letos budou velmi rychlí,“ vysekl poklonu konkurenční stáji španělský pilot týmu Renault Fernando Alonso. „Vstali z popela a jezdí skvěle a rychle. Budou naším největším soupeřem,“ prohlásil dokonce Felipe Massa z Ferrari. „A kdyby všichni kolem věděli, kolik jsme natankovali paliva, byli by překvapení ještě víc,“ šibalsky se usmál nad výsledky testů šéf stáje Brawn.

Za vzestupem viděli někteří konkurenti překročení pravidel. Spolu s Toyotou a Williamsem prý Brawn GP používá nepovolené aerodynamické prvky. Jde především o zadní difuzér, tedy součást vozu, jež generuje podtlak a zajišťuje tím větší přilnavost zadní části vozu), který je podle kritiků větší, než povolují limity.

Protesty zamítli komisaři Trojici stájí se však podle agentury AP podařilo regule obejít. Ani protesty Ferrari, Red Bull a Renault na tom nic nezměnily. Komisaři se je rozhodli po šestihodinovém rokování včera zamítnout. Kauza tak zamíří před odvolací soud Mezinárodní automobilové federace FIA, který zasedne až po víkendovém závodě v Malajsii, který může body odebrat zpětně. Startovní pole v Austrálii by tak přes všechny komplikace mělo být v neděli kompletní.