18. prosince 2011 21:28 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Štybar: Na Tour de France nejsem stavěný

Zdeněk Štybar. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zdeněk Štybar. | foto: ČTK

PRAHA V cyklokrosu vyhrál, co se dalo. Do šestadvaceti let stihl Zdeněk Štybar (26) nasbírat dva tituly mistra světa kategorie do 23 let, dvakrát se stal vicemistrem světa mezi elitou, kterou v posledních dvou sezonách zastínil dvěma zlatými medailemi ze šampionátů v Táboře a Sankt Wendelu.

Jenže cyklokros není olympijská disciplína. A Štybar se hodlá o olympiádu porvat. Myšlenku na účast v závodě MTB zavrhl po jarním přestupu do silniční stáje Quick Step. Rád by se v Londýně představil jako silničář.

Momentálně se však nachází uprostřed sezony cyklokrosu. Za šest týdnů ho v Koksijde čeká obhajoba titulu mistra světa. Nezastírá, že dvě disciplíny se dlouhodobě na světové úrovni zvládat nedají.

LN: Splnila sezona ve špičkovém silničním týmu vaše očekávání?
Vždycky jsem se chtěl dostat do některého ProTour týmu. Udělal jsem pro to všechno a plán A mi vyšel. Plán B znamenal zůstat u cyklokrosu v týmu Fidea a kombinovat zimní terén s horskými koly v létě. Chtěl jsem si vyzkoušet závody s nejlepšími silničáři světa a to se mi splnilo. Poznal jsem výkonnost a styl závodění těch nejlepších především na Okolo Švýcarska, kde jel například Andy Schleck a Fabian Cancellara. Odsejpalo to jiným stylem! To je pravá proficyklistika.

LN: Většina nováčků v ProTour týmech si musí projít rolí domestika, tedy pomocníka lídrů…
Tomu jsem se do značné míry vyhnul. Hned v prvním závodě – Čtyři dny v Dunkerque – se mi podařilo dojet celkově třetí. I na dalších akcích jsem byl často lídrem, nebo jsme si vzájemně pomáhali podle situace. Při Okolo Belgie jsme všichni samozřejmě jeli na Toma Boonena (mistr světa 2005 – pozn. red.). Jindy mi ale Tom klidně pomohl. Není žádná nafoukaná hvězda.

ČTĚTE TAKÉ

LN: Mezi cyklokrosaři patříte k vyhlášeným spurtérům. Vyzkoušel jste si spurt proti Boonenovi?
Nepočítám, že mohu být lídrem v hromadných dojezdech na rovině. V týmu máme tři věhlasné spurtéry. Prosadit se můžu ve spurtu menší skupinky, a to hlavně v jednorázových závodech.

LN: Na ty se chcete specializovat? Která z jarních klasik je vám nejbližší?
Okolo Flander (vyhrkne bez rozmyšlení). Ano, jednorázové závody mohou být moje parketa a Okolo Flander je závod, se kterým cítím. Nejvíc se s ním ztotožňuju.

LN: Neříkejte, že jste nikdy nesnil o Tour de France…
Pochopil jsem, že nejsem stavěný na dlouhé etapové závody. Při výšce 183 cm vážím mezi 71 a 73 kily. Abych se stal vrchařem schopným špičkově odjet Tour nebo Giro, musel bych deset kilo zhubnout a to by znamenalo shodit i svalovou hmotu. Jít tímhle směrem by bylo velké riziko s nejistým výsledkem. Taky mi víc sedí kratší kopce, jako jsou u nás nebo v Belgii, než dlouhá stoupání v Alpách.

LN: Není však také riziko kombinovat na nejvyšší úrovni cyklokros se silnicí? Váš dlouholetý trenér Vojtěch Červínek upozorňuje, že jste po silniční sezoně unavený, přetažený…
Je jasné, že musím dobít baterky, proto jsem taky odjel na dva týdny trénovat na Mallorku. Zdejší klima se mi vždycky osvědčilo. Jestli se stanu stoprocentním silničářem, rozhodnou nejbližší dva roky. V létě jsem trénoval tvrdě a závody na pět hodin znamenají pro tělo jinou zátěž než cyklokros na hodinu, i když ona ta hodina s rozježděním před a vyjetím po závodě naroste i na čtyři hodinky. Jsem teď trochu unavený, ale vím, že pro mou další kariéru na silnici byla náročná letní sezona dobrá.

LN: Proč se vlastně tak rád vracíte na Mallorku?
S přítelkyní jsme dostali doporučení i na jiná místa. Přijeli jsme třeba do Toskánska a už si tam málem pronajali přes zimu apartmá. Pak jsme ale zjistili, že v lednu se tam stejně moc trénovat nedá a letecké spojení je komplikované. Nakonec jsme se vrátili na Mallorku. Máme tady pronajatý apartmán devět měsíců v roce. Je tu příznivé klima, člověk prakticky nemá šanci onemocnět. A příroda tady krásně voní.

LN: Jaká vás čeká nejbližší budoucnost?
Hned po mistrovství světa chci s týmem naskočit do přípravy na jarní silniční klasiky a ty absolvovat za formy, kterou bych měl mít na šampionátu v cyklokrosu. Teprve pak, v půlce dubna, plánuju odpočinek. A po něm se začnu připravovat s cílem probojovat se na olympiádu. Ta je pro mě každopádně prvořadým cílem roku 2012. I když o nominaci samozřejmě bude hodně bojovat.

LN: Už jste se seznámil s okruhem silničního závodu v Londýně?
Do detailu jsem se o něj zatím nijak nezajímal, ovšem Tom Boonen tam už odjel přípravný závod. Až budu potřebovat, potřebné informace si určitě zjistím.

Manfred Strnad, Lidové noviny

Advantage Consulting, s.r.o.
SKLADNÍK

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 20 000 - 24 000 Kč