Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Velkou cenu Číny s přehledem vyhrál Fernando Alonso

Sport

  10:47aktualizováno  12:25
ŠANGHAJ - Fernando Alonso suverénně ovládl Velkou cenu Číny formule 1 a jde na třetí místo v celkovém pořadí. Druhý skončil v Šanghaji Kimi Räikkönen a stejné místo drží Fin v mistrovství světa.

Fernando Alonso suverénně vyhrál Velkou cenu Číny formule 1. foto: Reuters

V sobotní kvalifikaci dokončil Fernando Alonso na třetím místě, ale po startu okamžitě začal potvrzovat, že starty jsou silnou stránku monopostu Ferrari. Proklouzl na druhé místo před chybujícího Kimiho Räikkönena, kterému proklouzla kola a číhal za vedoucím Lewisem Hamiltonem, který vybojoval svou první pole position v barvách Mercedesu.

Ve vedení vydržel pouze do 5. kola, pak se kolem něj Fernando Alonso prohnal, jako by jeho Mercedes ani na trati nebyl a od té chvíle málokdo pochyboval, že v Šanghaji vyhraje právě španělský dvojnásobný mistr světa.

"Je to skvělý pocit, poté co jsem musel v Malajsii odstoupit, byl jsem trochu pod tlakem, ale zvládli jsme to dokonale. Nemusel jsem ani před cílem jet naplno, měli jsme v záloze nějakou rychlost navíc," popisoval na pódiu Fernando Alonso.

"Chtěli jsme pochopitelně vyhrát, ale nepovedl se mi start a při střetu s Pérezem jsem poškodil přední část auta, naštěstí to však nemělo výrazný vliv na výkonnost. Jsou to dobré body a příště se pokusíme o lepší výsledek," řekl finský jezdec.

Třetí v cíli Lewis Hamilton prožíval drama do posledních metrů. Stíhal ho Sebastian Vettel s rychlým red bullem na nových "kvalifikačních" gumách, byl o tři vteřiny na kolo rychlejší a v posledních zatáčkách se Brit ubránil snad jen díky Charlesi Picovi z týmu Caterham, který byl o kolo zpět a zpomalil německého závodníka v rozhodujícím místě před zadní rovinkou. 

Stupně vítězů Velké ceny Číny formule 1.

"Jsem s výsledkem spokojený, tým odvedl skvělou práci, ale neměli jsme tak velkou rychlost jako ti dva přede mnou. Takže musíme být rádi za třetí místo," uvedl s úsměvem Lewis Hamilton hned po španělské a italské hymně na počest vítěze.

Fernando Alonso začíná potvrzovat roli favorita letošní sezony. Na rozdíl od předchozích dvou let, nemá tým Ferrari z počátku roku problémy s výkonností, a protože pravidelně jeho tempu vývoje během sezony stačí málokdo, Red Bull a Lotus začínají mít odůvodněné obavy.

Třetí závod sezony má třetího vítěze, v Austrálii vyhrál Räikkönen a v Malajsii Vettel. Španělský jezdec zvítězil v Číně podruhé po roce 2005, kdy ještě triumfoval v Renaultu, celkově vybojoval 31. trofej v kariéře. Na tu čekal od úspěchu v červencové Velké ceně Německa. Vyrovnal se tím v historickém pořadí čtvrtému Nigelu Mansellovi.

Španěl nebyl po celou velkou cenu v čele závodního pole. V zajímavém závodě zkoušeli stáje formule 1 rozdílné strategie. Zatímco nejlepší z kvalifikace vyrazili na měkkých pneumatikách, které vydržely v provozuschopném stavu přibližně pět kol, Vettel, Button nebo Pérez z konce desítky nejlepších začínali na tvrdé sadě, a proto se postupně dostali do vedení. A to díky pozdějším zastávkám hned třikrát.

Těsně před cílem však museli oba jezdci stáje Mercedes i velmi rychlý Vettel do boxů pro onu nechtěnou a nenáviděnou měkkou sadu pneumatik a spadli za trojici, která celý závod vládla. Tedy za Alonsa, Räikkönena a Hamiltona. Vettel se však se svým umístěním nechtěl smířit. "Bramborová medaile" není tím, po čem by toužil.

Do cíle zbývala čtyři kola a Vettel naposledy navštívil své mechaniky. Poté byl jasně nejrychlejším jezdcem na dráze. Vedoucí trojka byla o více než tři vteřiny na kolo pomalejší a propočty stáje Red Bull hovořily jasnou řečí - Sebastian se vrátí na dráhu se ztrátou deseti vteřin, a pokud mu bude přát štěstí, ještě Hamiltona s Räikkönenem předjede...

Vettel byl dokonalý, jel v závěru zcela jinou ligu než jeho soupeři a na měkkých gumách se blížil jako blesk k zadnímu křídlu Mercedesu britského závodníka. Hamiltona dorazil půl kola před cílem, měl však smůlu, že Lewis právě předjížděl Charlese Pica, který jel o kolo zpět. Vettel se v poslední zatáčce před zadní rovinkou před něj dostal jen za cenu pozdního brzdění a smyku, což ho připravilo o výhodu v jediném místě před cílem, kde ještě mohl předjíždět. Co mu bylo platné, že na cílové rovince jeho přední křídlo dělily od toho Hamiltonova setiny vteřiny. Přesto udržel vedení v celkovém pořadí šampionátu.

Räikkönen udolal Hamiltona i s poškozeným vozem
Sebastian Vettel však nebyl tím, s kým by se Lewis Hamilton střetával v souboji v předchozích desítkách kilometrů. Téměř shodná strategie ho svedla do souboje s Kimim Räikkönenem, který se dostal za něj po úvodních výměnách pneumatik a vyčkával až do těch závěrečných. Tehdy stratégové týmu Lotus překvapili Mercedes, když povolali Fina do boxů výrazně dříve. Räikkönen měnil gumy naposledy 21 kol před cílem, což se mohlo zdát na první pohled riskantní, ale už na ten druhý, kdy se vezme v úvahu, že letošní monopost Lotusu je k pneumatikám citlivější než třeba Mercedes, to dávalo smysl.

Hamilton zamířil k mechanikům o tři kola později, což byl přesně ten rozdíl, který francouzská stáj potřebovala. Hamilton na opotřebovaných pneumatikách ztratil dost času na to, aby se Räikkönen posunul před něj. Na dráze by to nešlo, byli téměř identicky rychlí, což se potvrzovalo v dalších kolech, kdy Hamilton nenechal Räikkönena nikdy odjet dál než na dvě vteřiny, ale na předjíždění pomýšlet nemohl.

Fin se zařadil mezi hrdiny závodu nejen povedenou přetahovanou s Hamiltonem, ale také tím, že většinu závodu odjel s poškozeným vozem. Sám sice říká, že uražený nos monopostu a polámané přední křídlo se projevily snad jen zvýšenou nedotáčivostí, přesto to však vypadalo téměř jako zázrak. Uvolněné pláty spoileru mu mávaly před přilbou na každé rovince, on však s černo-zlatým strojem jel dál, jakoby neměl žádný problém.

Za smolaře čínského víkendu je nutné označit Marka Webbera s druhým monopostem mistrovské stáje Red Bull. Problémy začaly už v kvalifikaci, kdy mu ve druhé části došel benzin a zastavil uprostřed trati. Tým se vše snažil vysvětlit problémy s tlakem paliva, ale závěr FIA byl jednoznačný - v nádrži nezbylo dost benzinu pro odebrání kontrolního vzorku a Webber odstartuje jako poslední.

Australský jezdec vyrazil v neděli z boxové uličky a hned po prvním kole se vrátil k mechanikům, aby nazul tvrdou směs pneumatik a pokusil se už pouze s jednou další zastávkou o zázrak v průniku na bodované příčky. A asi by se mu to i podařilo, kdyby nepřišly dva další nečekané problémy.

Při předjíždění měl kolizi s Jean-Ericem Vergnem ze sesterského týmu Toro Rosso. Oba se spolu s vozy přetočili na trati a úplně zastavili. Pro Webbera to znamenalo další pravděpodobně nezaviněnou ztrátu. A to ho to nejhorší ještě čekalo... Kvůli nehodě musel do boxů pro nové přední křídlo a při té příležitosti mu mechanici také vyměnili pneumatiky. To však neměli dělat, jedno ze zadních kol špatně utáhli.

Mark Webber si okamžitě po návratu na trať stěžoval na nestabilitu zadní nápravy, ani on však neodhalil, že ji způsobuje špatně utažené zadní kolo. To se nakonec o dva okruhy později navzdory pomalé jízdě odporoučelo z nápravy pryč a Australan zaparkoval "o třech" vedle okruhu na trávě. Jeho soupeři měli velké štěstí, že nikdo z nich gumu koulející se napříč tratí netrefil. Přesto však čeká tým Red Bull pěkně mastná pokuta.

Čtvrtým závodem sezony formule 1 bude Velká cena Bahrajnu. Jede se už za týden.

Výsledky formule 1

  • Velká cena Číny, 3. závod mistrovství světa vozů formule 1 v Šanghaji: 1. Alonso (Šp./Ferrari) 1:36:26,945 (průměrná rychlost 190,666 km/h), 2. Räikkönen (Fin./Lotus) -10,168, 3. Hamilton (Brit./Mercedes) -12,322, 4. Vettel (Něm./Red Bull) -12,525, 5. Button (Brit./McLaren) -35,285, 6. Massa (Braz./Ferrari) -40,827, 7. Ricciardo (Austr./Toro Rosso) -42,691, 8. Di Resta (Brit./Force India) -51,084, 9. Grosjean (Fr./Lotus) -53,423, 10. Hülkenberg (Něm./Sauber) -56,598.
  • Pořadí MS (po 3 z 19 závodů): 1. Vettel 52 b., 2. Räikkönen 49, 3. Alonso 43, 4. Hamilton 40, 5. Massa 30, 6. Webber (Austr./Red Bull) 26, 7. Rosberg (Něm./Mercedes) 12, 8. Button 12, 9. Grosjean 11, 10. Di Resta 8.
  • Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 78, 2. Ferrari 73, 3. Lotus 60, 4. Mercedes 52, 5. McLaren 14, 6. Force India 14, 7. Toro Rosso 7, 8. Sauber 5.

Autoři: