Neděle 21. dubna 2024, svátek má Alexandra
130 let

Lidovky.cz

Svět

Europarlament přijal nová pravidla pro kamiony. Dopravci nebudou muset platit řidičům různé mzdy

Na dálnici D2 u Břeclavi směrem na hraniční přechod se Slovenskem Lanžhot-Brodské se 18. března 2020 kvůli zpřísnění opatření proti koronaviru znovu vytvořila dlouhá kolona kamionů. foto: ČTK

Brusel - Evropský parlament dnes přijal několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po Evropě. Takzvaný silniční balíček zavádí příznivější pracovní podmínky pro řidiče a zároveň přísnější kontrolu bezpečné jízdy.
  10:25aktualizováno  11:32

Omezuje také možnosti převážet náklad v rámci jedné cizí země. Dopravci rovněž nebudou muset platit řidičům různé mzdy podle pravidel států, jimiž pouze projíždějí.

Evropský parlament bude hlasovat o rezoluci k Babišově střetu zájmů. Očekává se hladké schválení

Zákonodárci zamítli všechny pozměňovací návrhy k trojici norem stanovujících nová pravidla, čímž byl celý balíček přijat a může vstoupit v platnost. Text, na němž se loni EP shodl se členskými státy a Evropskou komisí, zavádí pro řidiče maximální dobu nepřetržité jízdy a minimální dobu odpočinku. 

Narozdíl od současné praxe nebudou navíc řidiči odpočívat jen v kabinách vozidel, neboť jim zaměstnavatel bude muset zajistit ubytování, pokud povinný odpočinek přesáhne 45 hodin za týden. Každé čtyři týdny se také budou řidiči muset vracet do své domovské země.

Kamion napěchovaný migranty zadrželi v Severní Makedonii tamní policisté, šlo o 211 lidí včetně dětí

„Nikdo nechce vézt své děti po dálnici D1 a přitom mít vedle sebe kamion s unaveným řidičem, který je 200 dnů na cestě a má za sebou čtyřicetitunový kolos, s nímž se kdykoli může stát něco nepředvídatelného,“ podotkla komunistická europoslankyně a zpravodajka návrhu Kateřina Konečná, podle níž patří vyšší bezpečnost řidičů a cestujících na silnicích k zásadním přínosům nových pravidel.

Jeden z hlavních sporů, kvůli němuž se o balíčku vyjednávalo přes tři roky, se točil okolo úpravy směrnice o vysílání pracovníků. Ta počítá s tím, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv. Řidiči kamionů jsou však z ní po tlaku zemí střední a východní Evropy na základě dnes schválených pravidel vyňati a dopravci se tak nebudou muset při každém přejezdu hranic řídit jinými standardy. 

D1 před Brnem byla po nehodě dvě hodiny zavřená. Jeřáb musel vyprostit kamion ze svodidel

Česká liberální europoslankyně Martina Dlabajová, která byla zpravodajkou návrhu v minulém volebním období, to označila za velké vítězství pro české dopravce. „Silniční balíček je proto zárukou toho, že se na naše řidiče nebude vztahovat například německý zákon o minimálně mzdě nebo jeho francouzský ekvivalent,“ uvedla Dlabajová.

Poslanci do textu prosadili úpravu, po níž se pravidla vztahují na všechna nákladní vozidla nad 2,5 tuny, tedy nejen kamiony, ale i menší nákladní auta.

Dopravci budou muset na základě nových pravidel pořídit do vozidel včetně menších nákladních aut elektronické tachografy, které umožní lepší kontrolu toho, kdy a kde se vozidlo pohybovalo, nakládalo a vykládalo či kdy řidič odpočíval.

„Dosáhli jsme dobrého kompromisu, který zlepšuje bezpečnost na silnicích a práva řidičů, ale zároveň ponechává přepravcům určitou flexibilitu,“ podotkla další ze zpravodajek balíčku, finská lidovecká poslankyně Henna Virkkunenová. 

Někteří dopravci již předem dali najevo nevoli kvůli očekávaným nákladům na pořizování tachografů, podle europoslanců však budou nutné až za tři roky a do té doby by mohla jejich v současnosti vysoká cena díky hromadnému zavádění klesnout.

Jedna z norem upravuje také podmínky kabotáže, neboli přepravy nákladu jen po území jiného státu, než z něhož byl řidič vyslán. Kamion bude moci provést nejvýše tři vnitrostátní cesty během týdne následujícího po přeshraniční přepravě nákladu. 

Poté bude muset mít nejméně čtyřdenní pauzu, aby mohl znovu vozit zboží po stejné zemi. Tuto úpravu si vynutily západní země, kterým vadilo, že firmy z východu EU vysílaly své řidiče převážet náklady do Německa či Francie a braly tak práci tamním přepravcům. Nové normy zamezují také fungování fiktivních schránkových společností, jejichž pomocí dosud někteří dopravci obcházeli pravidla pro vnitrostátní přepravu nákladů.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...