Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Česko

Parkoviště D1. S novými pravidly pro řidiče kamionů to bude ještě větší problém, bojí se ÚAMK

Kamiony odstavené na odpočívadle. foto:  Michal Šula, MAFRA

Původní zpráva
Praha - V Česku začala platit přísnější pravidla pro dodržování přestávek řidičů kamionů. Pokud je poruší, hrozí jim vyšší pokuty i zákaz jízdy. Ústřední automotoklub České republiky (ÚAMK) nové pořádky kvituje, věří, že zvýší bezpečnost na tuzemských silnicích. Zároveň ale upozorňuje na to, že mohou ještě více prohloubit problém s parkováním nákladních vozů.
  5:00

Řidič kamionu musí podle novely, jež vešla v platnost k prvnímu říjnovému dni, přerušit jízdu po čtyřech a půl hodinách, a to minimálně na 45 minut. Nejdéle přitom může jet mezi dvěma denními odpočinky devět hodin, dvakrát týdně to lze prodloužit na deset hodin.

„Ke zpřísnění podmínek v rámci novely zákona o silniční dopravě nás vedly zkušenosti z naší kontrolní činnosti, které ukázaly, že je třeba v některých oblastech, jako je například dodržování přestávek a záznamů na tachografu, změnit stávající předpisy. Na boj proti podvodům v kamionové dopravě se více zaměřuje i Evropská unie, takže jsme k úpravám vedeni i touto iniciativou,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Kamiony odstavené na odpočívadle.
Kamiony na odpočívadle.

Podle ministerstva dopravy se dříve totiž až příliš často stávalo, že řidiči s tachografy všemožně manipulovali, aby se vyhnuli povinným přestávkám. Pokud však nyní zjistí policisté, že došlo k podvodné manipulaci s tachografem, mohou řidiči uložit pokutu až 50 tisíc korun. 

Údaje o plnění přestávek pak musí šoféři zaznamenávat právě do tachografů či ručně do řidičských záznamů. Policie nebo celníci přitom budou moci v případě pochybností odeslat vozidlo ke kontrole tachografu. 

Pokud pak bude zjištěno použití cizí nebo padělané karty, případně karty, kterou řidič nahlásil jako ztracenou, nefunkční nebo odcizenou či pokud řidič neumožnil přístup k tachografu nebo neuposlechl příkaz k jízdě do autorizovaného metrologického střediska za účelem kontroly tachografu, hrozí řidiči opět pokuta. Ta může dosáhnout až 50 tisíc korun.

Doposud mohl také řidič při zjištěném porušení po zaplacení pokuty pokračovat v řízení, což podle ministerstva vedlo k zásadnímu ohrožení bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu. Zásadní změnou spojenou s novelou je tedy rovněž to, že řidiči, který nedodržel přestávky nebo odpočinek, mohou kontrolní složky zabránit v další jízdě, a to až na 24 hodin.

Novela, která zavádí pravidla pro bezpečnostní přestávky řidičů, vychází z evropské legislativy. Pauzy mají zabránit nebezpečným situacím vznikajícím kvůli přetížení řidičů a případným nehodám způsobeným únavou za volantem. Právě únava řidičů patří podle statistik Besipu k nejčastějším příčinám nehod na silnicích.

„Jak je známo, právě na našem území, ať už vinou českých nebo zahraničních řidičů kamionů, je zásadně vyšší zavinění nehod na dálnicích ze strany šoférů těchto aut, než je tomu v průměru v Evropě. Přičemž příčinami těchto nehod jsou nedostatečné se věnování řízení a únava. Zcela na místě je tedy přesné schéma povinných přestávek v provozu, stejně jako jejich možná následná kontrola,“ uvedl pro server Lidovky.cz tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky Igor Sirota. 

Novela prohloubí problémy s parkováním

Podle ÚAMK je naprosto na místě včlenění konkrétního mechanismu povinných přestávek v jízdě řidičů kamionů, jež je v mnoha ostatních zemí Evropy naprosto běžný. 

ÚAMK vnímá novelu z hlediska zvýšení bezpečnosti pozitivně, povinnost častějších pauz podle něj ale bude narážet na dlouhodobý problém: tedy nedostatek parkovacích míst na dálnicích. „V současnosti jich na českých dálnicích chybí asi dva tisíce. Možný postih bude nutit řidiče kamionů parkovat i tam a tak, jak to není vhodné,“ uvedl Sirota pro server Lidovky.cz. 

Svá vozidla totiž kvůli dlouhodobému nedostatku parkovacích míst řidiči často nechávají na dálničních sjezdech, na parkovištích u benzinových pump, v krajním případě i přímo v jízdních pruzích. Tím vznikají často nebezpečné situace.

Za nevhodné parkování hrozí přitom řidičům pokuta pouze okolo 1500 až 2000 korun. Pokud je nyní policisté přistihnou při jízdě v době, kdy mají mít povinnou pauzu, může se sankce vyšplhat až na zmíněnou částku 50 tisíc korun plus několik bodů.

Situaci by podle Siroty samozřejmě zlepšilo zásadní budování nových a zároveň rozšiřování stávajících parkovacích ploch. „Ovšem toho žel svědky nejsme,“ dodal Sirota s tím, že problém spojený s dalším zpřísněním povinných přestávek a jejich délky bude komplikací především na páteřní dálnicí D1.

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Mohlo by vás zajímat