Neděle 29. listopadu 2020svátek má Zina 2 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Kde je umění za půl miliardy dolarů z loupeže století? Ani na smrtelné posteli to nechce mafián říct

Jan Vermeer : Koncert (1664–1666) má odhadovanou cenu 200 milionů dolarů, v... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jan Vermeer : Koncert (1664–1666) má odhadovanou cenu 200 milionů dolarů, v... | foto: wikimedia.org

BOSTON/PRAHA Vermeer, tři Rembrandtové a dalších devět uměleckých děl jsou i po více než čtvrtstoletí neznámo kde. Tento příběh se odehrál už v roce 1990, přesto však agenti FBI i policisté tápou. Je stále záhadou, kdo byla dvojice, která v Bostonu vykradla muzeum a odcizila umění za půl miliardy dolarů (v přepočtu přes 12 miliard korun).

Je mu 80 let a podle všeho mu už nezbývá moc času. Robert Gentile, bostonský gangster a muž podezřelý z toho, že ví o největší krádeži umění v amerických dějinách, přesto zřejmě na smrtelné posteli nepromluví.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Bouře na moři (1633)

Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Bouře na moři (1633)

Gentile je v současnosti ve vazbě za to, že prodal nabitou zbraň usvědčenému vrahovi . Tenhle případ podle gansterova advokáta slouží úřadům jen k nátlaku, aby jeho klient promluvil o loupeži v bostonském Muzeu Isabelly Stewart Gardnerové z roku 1990.

Advokát Ryan McGuigan řekl agentuře Reuters, že Gentileho navštívil minulý týden ve vězení v Jižní Karolině. Stalo se tak poté, co ho federální úřady pověřily sdělit manželce a synovi, aby se připravili na možnost, že Gentile brzy zemře.

Édouard Manet: Chez Tortoni (1878–1880)
Edgar Degas: La Sortie de Pesage

„Řekl jsem mu, že pokud byl někdy čas podělit se o informace, které ještě nikdy nikomu neřekl, tak že ten čas je nyní,“ popsal advokát návštěvu u Gentileho. McGuigan věří, že pokud by se jeho klient rozhodl mluvit o ukradeném umění, úřady by mu dovolily navštívit svou rodinu v Connectitu a rozloučit se.

„Gentile mi odpověděl: Jo, jenže nejsou žádné obrazy,“ líčil McGuigan. „Jeho příběh se za šest let, co ho zastupuji, nezměnil.“ Mluvčí federální prokuratury se odmítl k případu vyjádřit, další informace nemůže říct ani McGuigan, dokud bude jeho klient za mřížemi.

Gentile měl být už před měsícem souzen za prodej zbraně, ale jeho selhávající zdraví proces znemožnilo. V minulosti vždy tvrdil, že nemá s loupeží století nic společného. Jenže muž známý v podsvětí pod přezdívkou „Bobby the Cook - něco jako Bobby kuchař“ byl FBI potají nahrán, jak říká, že má přístup k nejméně dvěma obrazům. Když FBI v roce 2012 prohledávala jeho dům, našla důkladně ukrytý rukou psaný seznam ukradených děl s jejich poznamenanou hodnotou a policejní uniformy.

Nákresy podezřelých

Nákresy podezřelých

Právě v přestrojení za policisty dvojice lupičů v noci na neděli 18. března 1990 před půl druhou zazvonila na strážného u zadního vchodu muzea. Policisté tvrdili, že s ním musí mluvit a poté, co je pustil dovnitř, strážného spoutali. Když přišel z obchůzky druhý strážce, spoutali i jeho. Strážce pak připoutali ve sklepě a zalepili jim ústa.

Z muzea poté zmizelo 13 uměleckých děl, včetně obrazu Koncert od Jana Vermeera (cena okolo 200 milionů dolarů), tří obrazů od Rembrandta, čtyř od Edgara Degase, jednoho od Édouarda Maneta a jednoho od Govaerta Flincka. Žádný z 13 předmětů nebyl nikdy nalezen.

Nikdo nebyl ze zločinu ani oficiálně obviněn, přestože kromě FBI se do pátrání zapojilo mnoho policejních sborů z celého světa. FBI má za to, že šlo o akci spojenou s bostonskou mafií a že oba lupiči jsou už mrtví. Jedním z lupičů mohl být Italoameričan Robert Donati, jeden z členů bostonské mafie (tzv. Rodiny Patriarca). Toho kdosi 21. září 1991 unesl. Jeho tělo bylo o tři dny později nalezeno v kufru jeho auta, pomlácené, 20x pobodané a s podříznutým krkem.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Dáma a muž v černém (1633)

Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Dáma a muž v černém (1633)

Sbírka byla zřejmě nabídnuta k prodeji na začátku nového tisíciletí ve Filadelfii. Údajně silné důkazy však ukazují, že právě Gentile ví, kde skončila, či k ní má dokonce přístup. Že tomu tak bylo, údajně potvrdilo FBI několik svědků. Minulý rok podstoupil Gentile test na detektoru lži, kde prohlásil, že nic bližšího o krádeži a lupu neví. Experti test na detektoru vyhodnotili tak, že šance, že mluví Gentile pravdu, je 0,1%.

Bostonské muzeum si krádež připomíná každý den, protože kvůli podmínce v poslední vůli původní majitelky umění se s její sbírkou nesmí hýbat. Loupež tak jasně návštěvníkům připomínají prázdné rámy. Muzeum nabízí za informace vedoucí k nalezení 13 ukradených děl odměnu ve výši pět milionů dolarů.

Prázdný rám po Rembrandtovo obrazu v Isabella Stewart Gardner Museum
Vojtěch Gibiš

Autor

Vojtěch Gibišvojtech.gibis@lidovky.czČlánky

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

I. Hanáčková Však ony se najdou. Plus mínus sto let. 10:29 9.10.2016
J. Kacena Prazdny ram po Rembrandtove obrazu! 7:11 4.10.2016
Uplnej Vypatlanec :-))) 15:28 3.10.2016