Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Svět

Polsko buduje svůj malý ‚Suez’. Nátlak Ruska na zrušení projektu nevyšel, hotovo má být už příští rok

Stavba kanálu, který má spojit Gdaňská záliv a Viselskou zátoku. foto: Wikimedia Commons (Ptaqe)

Doporučujeme
ELBLĄG/PRAHA - Je to jen něco přes kilometr dlouhá a nijak široká umělá vodní cesta, přesto dokázala v Polsku a také v Rusku vzbudit ohnivé debaty i vzájemné obviňování z nekalostí: průplav napříč Viselskou kosou na severu Polska.
  5:00

U jeho kořene je neblahými historickými zkušenostmi živená nedůvěra Poláku vůči Rusku. Průplav totiž umožní polským lodím dostat se do Viselského zálivu, u jehož jižního břehu leží mj. stotisícové město Elbląg s přístavem, aniž by musely proplouvat výsostnými vodami Ruské federace. 

Stavba kanálu, který má spojit Gdaňská záliv a Viselskou zátoku.
Stavba kanálu, který má spojit Gdaňská záliv a Viselskou zátoku.

Rozestavěný projekt je v Polsku vnímán především jako strategická pojistka proti nevypočitatelnému východnímu sousedovi – Varšava se nechce dostat do situace, aby Rusové mohli v případě vyostření již tak ne právě vřelých vztahů polské lodě blokovat. Z praktického hlediska Poláci argumentují nemalým zkrácením plavební trasy z Elblągu na otevřené Baltské moře – lodě ušetří téměř 100 kilometrů a přibližně devět hodiny plavby.

Na Baltu vznikne umělý ostrov, ekologové proti němu protestují

Průplav protne Viselskou kosu, přirozený úzký písečný poloostrov oddělující Viselský záliv od volného moře. Bude na to stačit asi 1300 metrů umělé vodní cesty, jež umožní průjezd lodím do délky 100 metrů, šířky maximálně 20 metrů a s ponorem do 5 metrů.

To nejsou nijak ohromující parametry, vycházejí však ze současných poměrů v elblągském přístavu, kam se lodě s velkým ponorem nedostanou. Vzhledem k nemalým nákladům na vybudování průplavu (aktuální cena je dvě miliardy zlotých, tedy asi dvanáct miliard korun) to vypadá jako nepoměr; další peníze si navíc v následujících letech vyžádá i provoz a údržba průplavu. Na baltském pobřeží Polska fungují jiné, daleko významnější přístavy – v první řadě nedaleký Gdaňsk.

Moskva: bude to katastrofa

Pochyby o ekonomické návratnosti – a nejen ty – se od začátku projektu snaží využít ruská propaganda, která označuje budovaný průplav za hospodářsky „katastrofální“, namířený „s nepřátelskými úmysly proti Rusku“. Rusové obviňují Poláky z toho, že se prostřednictvím průplavu stávají „lokaji NATO“, neboť stavba prý bude sloužit především vojenským plavidlům Severoatlantické aliance pro přístup do těsné blízkosti ruské hranice.

Hrdost přebíjí fakta. Na ruskou interpretaci paktu Ribbentrop-Molotov dohlíží i rozvědka

Moskva se snaží zneužít také environmentálních otazníků, které stavba tak velkého infrastrukturního projektu přirozeně vzbuzuje. Jde prý o narušení stanovišť vodních ptáků i možné změny druhového složení ryb ve Viselském zálivu. Obavy mají i některé obce na polské části Viselské kosy – především z odlivu turistů.

Výstavba probíhá v geopoliticky citlivé oblasti, sotva 25 kilometrů od polsko-ruské hranice. Rusové dosud nedělali s průjezdem polských civilních lodí přes své vody větší problémy, v případě vojenských plavidel by to ale mohlo být jiné. Současná plavební trasa z Elblągu vede přirozeným Pilavským průlivem u města Baltijsk (dříve Pilava), kde je umístěna ruská námořní základna.

Průplav skrze Viselskou kosu se stal předmětem sporů i na polské politické scéně. Vláda liberální Občanské platformy pod bývalým premiérem Donaldem Tuskem totiž chtěla projekt s ohledem na vysoké náklady zastavit ještě ve stadiu příprav, ale poté, co se k moci dostala v roce 2015 konzervativní strana Právo a spravedlnost (PiS), došlo k posunu a nyní je téměř jisté, že průplav bude dokončen. Podle mocného předsedy PiS Jarosława Kaczyńského vodní cesta „přispěje k tomu, aby Polsko bylo suverénním státem“.

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Mohlo by vás zajímat