Tunel zažil požár již dvakrát | |||
Tunel byl otevřen v roce 1994, měří 51 kilometrů, z toho 38 kilometrů vede pod hladinou moře. Je tak nejdelším podmořským tunelem na světě. K požáru v tunelu v minulosti došlo dvakrát, vždy ho způsobily přepravované nákladní vozy. K vážnějšímu narušení provozu došlo pouze v roce 1996, kdy byl tunel po požáru uzavřen měsíc a přepravovat náklady začal až po sedmi |
|||
Požár vypukl ve čtvrtek kolem 16:00 SELČ na nákladním vlaku, který převážel kamiony, asi deset kilometrů od ústí tunelu ve Francii. Vzplanul jeden kamion, od něj pak plameny zachvátily další dva. Asi 32 lidí, vesměs posádky převážených kamionů, jelo v připojeném osobním vagonu, šest lidí bylo převezeno do nemocnice, protože se nadýchali kouře.
S živlem pod zemí bojovalo asi 100 hasičů z obou stran a postupně se jim podařilo dostat oheň pod kontrolu. "Oheň jsme dostali pod kontrolu. Jsme ve fázi, kdy hasíme zbytkové plameny kolem hlavního ohně," řekl představitel francouzského města Calais Gerard Gavory. "Zatím nevíme, kdy bude otevřen. Nebude to dříve než dnes v noci, ale spíše zítra ráno," dodal.
Nic nenaznačuje, že byl požár založen úmyslně
Příčiny požáru zatím nejsou známy. Podle ředitele společnosti Eurotunnel Jacquese Gounona zatím nic nenaznačuje, že by požár byl založen úmyslně. Uzavření tunelu komplikuje život také českým autobusovým firmám, které provozují linky do Londýna. Podle sdělení jejich zástupců však rušení spojů nehrozí, místo vlaků chtějí využít trajekt.
Vlaky obvykle využívá největší český dopravce společnost Student Agency. "Jsou levnější a rychlejší," řekl majitel firmy Radim Jančura.
Rušení linek v době uzavírky však společnost nechystá, autobusy pojedou lodí. Jak uvedla operátorka na informacích, trajektem běžně jezdí také linky Eurolines. Jediným ohrožením může údajně být špatné počasí na moři.
Delší přerušení provozu v tunelu by bylo pro společnost Eurotunnel velkou ranou. Firma se dostala poprvé do zisku teprve v loňském roce. Přepravu po železnici tunelem denně využije kolem 40.000 lidí.
Na obou stranách kanálu se nyní tvoří obrovské fronty nákladních vozů, některé společnosti již začaly využívat pro přepravu trajekty.