Lidovky.cz

Jak udělat jídlo neodolatelné? Poslouží lak i plastová zelenina

Jídlo

  6:00
PRAHA - Při lákavém pohledu na hamburger, zmrzlinu nebo orosenou lahev piva v reklamě se mnohdy doslova sbíhají sliny. Foodstylista splnil v takovém případě svůj úkol. Naaranžoval jídlo tak, že vypadá neodolatelně. Ve výsledku ale ani nemuselo být k jídlu. Při zkrášlování se totiž běžně používá lak na vlasy, špendlíky, ale také atrapy.

K dalším gurmánským slavnostem patří Food Festival na Špilberku. foto: MAFRA, Jiří Salik SlámaLidovky.cz

„Typicky se zcela nahrazuje zmrzlina a led. Roztekly by se totiž dřív, než by se stačily nafotit,“ říká foodstylistka Petra Novotná, která upravuje a fotí pokrmy především pro kuchařské knihy, ale také pro restaurace, magazíny nebo reklamní agentury. Sladký smetanový krém se tak vyměňuje za speciální hmotu z mouky a sirupu a led za obyčejné kostky z plastu nebo skla.

Složitá může být také práce se zeleninou. Pokud se pro záběr nenajde dostatečně krásný kousek, může se vyměnit za plastovou atrapu. Ta si navíc zachová čerstvý vzhled i po několikahodinové práci pod hřejivými reflektory.

Čaj místo alkoholu

Právě se zmrzlinou se podle Jiřího Navrátila, který se věnuje již 15 let foodstylingu, beerstylingu nebo výpravě filmů a reklam, pracuje nejhůře. „V reklamě na zmrzlinu se používá vždy náhražka. Ve studiu je připraveno několik směsí, do kterých se různými jehličkami a pinzetami aplikují barviva nebo příchuti a zmrzlině se tak dává požadovaný vzhled," popisuje. Pokud je však třeba, aby herec sladkost olízl, musí se chtě nechtě použít originál.

Asi nejčastěji se pak nahrazují nápoje. Aby vypadala tekutina co nejlákavěji, musí se krásně lesknout a táhnout. Podle Navrátila se používá olej, čaj, šťáva nebo jiná kapalná směs, kterou si vyrobí foodstylista sám. Ani pivní pěna nemá s originálem co dočinění. „V reklamách na whiskey být alkohol ve sklenici ani nemůže. Než by se dotočilo, herci by se opili,“ doplňuje Navrátil. Postačí čaj.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle Navrátila však falešné suroviny nevypadají vždy věrohodně, a proto se on sám snaží pracovat se skutečnými. Pro kýžený efekt je i přesto potřeba jídlo vylepšit. Aby byly těstoviny krásně žluté, přibarví se barvivem, hodně udělá i správné nasvícení. Pro krásný lesk se stříká jídlo lakem na vlasy, potírá olejem nebo lakem na nehty. Když je třeba, aby byla v polévce vidět zelenina, dá se pod ni krajíc chleba a ona tak zůstane na povrchu. Současným trendem je také dělat co nejmenší porce, které vypadají na fotce nejlépe.

Je to podvod?

Určité estetické úpravy zkrátka dělá každý foodstylista. "Dělám to i já, nejsem však zastánce nahrazování surovin za umělotiny nebo jiné látky. Chápu to pouze u té zmrzliny nebo ledu. Tam je to téměř nezbytné,“ říká Novotná. Podle ní naštěstí ani jiné náhražky při focení kuchařek potřeba nejsou. „Jídlo se uvaří podle receptu a já už ho většinou jen dokrášluji, nasvěcuji... Je potřeba, aby bylo co nejvíce podobné výsledku, kterého docílí i lidé doma. Jinak by si mohli myslet, že udělali něco špatně,“ vysvětluje. Dodává, že v reklamě musí naopak jídlo vypadat co nejdokonaleji a umělými náhražkami se proto tolik nešetří.

Oba foodstylisté nevnímají zkrášlování jídla pro focení jako podvod. „V reklamě zkrátka musí vypadat co nejlépe, aby ho lidé kupovali. Reklama je reklama, je v ní hlavní krása a dokonalost,“ myslí si Navrátil. Konečná podoba jídla by se však podle obou neměla ve výsledku výrazně lišit od skutečnosti. Právě to znamená podle Novotné překročení mezí a jde o klamání zákazníka.

Používat náhražky jídla není jen výsadou foodstylistů. Pokusit se o nezvyklé zkrášlení pokrmu může v podstatě každý. Stačí si nakoupit v jednom ze specializovaných internetových obchodů. Nelze však čekat, že pak bude ještě lákavá lahůdka k jídlu.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.