Lidovky.cz

Estetiku industriálního nábytku vystavují v Paříži

Design

  6:00
PAŘÍŽ - Německý designér Konstantin Grcic vystavuje v pařížské galerii Kreo vlastní verzi mašinismu a hi-tech. Prostřednictvím kolekce skleněného nábytku také upozorňuje na svou chystanou retrospektivní výstavu ve Vitra Design Museu.

Jednoduchost, elegance a přesná geometrie. Tak lze jednoduše charakterizovat Grcicův nábytek. foto: Galerie Kreo

Téma stroje a jeho provázání s lidským organismem se objevuje v historii designu i architektury poměrně často - od raného funkcionalismu až po vrcholný hi-tech osmdesátých let minulého století. Na oba historickovýtvarné směry vizuálně navazuje i zatím poslední autorská kolekce nábytku v Mnichově tvořícího designéra Konstantina Grcice.

Jeho láska k industriální estetice, stoprocentní funkci, přísné formě, poetice běžně vyráběných produktů i punkové éře nebo industriálnímu soundu skupiny Kraftwerk jsou jen některé inspirační podněty, které stály u zrodu experimentální skleněné série nábytku nazvané Man Machine.

Muž stroj

Už jen český překlad jejího názvu - Muž stroj - souvisí s odvěkou touhou vytvořit dokonalý stroj, který by fungoval jako člověk, nebo člověka samotného spojit se strojem v dokonalý symbiotický organismus, tak jak si to vysnili mnozí výtvarní utopisté minulých dekád. Svou novou kolekci, která je tvořena skleněnými deskami, silikonovými spoji a výraznými černými písty, vytvořil Grcic pro pařížskou galerii Kreo, s kterou spolupracuje již řadu let.

ČTĚTE TAKÉ:

Série složená z devíti interiérových solitérů je charakteristická transparencí a dynamickým, a přesto klidným pohybem, který zajišťují výše zmíněné písty stávající se ne pouze funkčním prvkem objektů, ale spíše oslavným estetickým prvkem celého projektu.
Podobně jako kdysi architekti stylu hi-tech odhalovali v sedmdesátých a osmdesátých letech funkční vnitřnosti svých staveb a povyšovali je na úroveň důležitých vizuálních prvků jejich návrhů, Grcic zcela odhaluje útroby nábytku, který nic neskrývá a jeho mechanismy se stávají jeho hlavním estetickým motivem.

Výsledkem jsou interiérové objekty stojící na pomezí designu a volného umění, ve kterých se motiv funkce a každodenního užití mění ve vysokou uměleckou hodnotu. Geometrie a osobní inspirace pak volně spojují celou kolekci s Grcicovým starším projektem pro galerii Kreo - kolekcí stolů Champions, inspirovaných formální i vizuální estetikou závodů formule 1. V případě kolekce Man Machine však Grcic přetváří tabulové sklo do podoby technologicky transparentních interiérových strojků.

Série složená z devíti interiérových solitérů je charakteristická transparencí a dynamickým, a přesto klidným pohybem.

Tabulové sklo a design

Designér nám díky použití zmíněného tabulového skla, které pro kolekci poskytla frankfurtská dílna založená již v roce 1829, dává příležitost krátce zhodnotit použití tohoto materiálu v rámci historie nábytkového designu.

Designéři ho používali téměř od počátku minulého století, ale jeho zásadního rozšíření se dočkali až ve třicátých letech, kdy tabulové sklo začali používat při své tvorbě exkluzivní dekoratéři a avantgardní designéři. Byl to například i slavný Gio Ponti, který je autorem několika nábytkových objektů vytvořených z tabulí skla, jež navrhl pro svou značku Fontana Arte.

Snad nejoriginálnější použití skla v této době však objevíme v ne tak známé práci francouzského designéra Reného Coulona. Jeho působivá židle z roku 1938 je tvořena pouze třemi ohnutými skleněnými deskami, do nichž je vsazen polstrovaný sedák.
O mnoho let později dosahují podobného vizuální účinku i japonský designér Shiró Kuramata nebo italská architektka Cini Boeri. Kuramata sestavil v roce 1976 židli pouze ze šesti laminovaných skleněných obdélníků, a vytvořil tak ikonu a archetyp židle samé. Cini Boeri naopak rozvlnila sklo pro značku Fiam a v roce 1987 navrhla křeslo Ghost, tvořené pouze jedním kusem skla.

Součástí nábytku jsou písty, které mají pouze estetickou funkci.

Grcic jede

Svou zatím poslední výstavou Grcic dokázal navázat jak na zmíněnou historii designu, tak i prostřednictvím použitého materiálu perfektně použít svůj jasný technologickovýtvarný přístup.

O tom, že Konstantin Grcic dnes patří mezi nejvytíženější a nejuznávanější designéry současnosti, není pochyb už mnoho let. Své kultovní postavení letos připomene minimálně ještě jednou, prostřednictvím své retrospektivní výstavy, kterou na konci března otevře prestižní Vitra Design Museum v německém městě Weil am Rhein.

Výstava by měla komplexně představit Grcicovu tvorbu, kterou již od devadesátých let zásadně spoluvytváří současný světový design. V expozici tak jistě nebudou chybět dnes již ikonické produkty, jako jsou jeho židle Chair One pro Magis, světlo May Day pro značku Flos, křeslo Waver pro Vitruamnoho dalších sériových i limitovaných produktů, jimž Grcic vtiskl svůj neopakovatelný smysl pro formu i funkci.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.