Lidovky.cz

S „déčkem“ se má začít do tří let

Evropa

  10:00
PRAHA - Zcela novou trasu pražského metra chce v nejbližších letech začít stavět město na jihu metropole. „Déčko“, které spojí v první fázi Náměstí Míru (popřípadě Hlavní nádraží) s Písnicí, se může začít stavět už za dva tři roky.

metro foto: Pavel WellnerLidové noviny

Pro desítky tisíc lidí žijících na Lhotce, v Krči a Libuši ve čtvrté městské části to bude znamenat splněný sen o rychlém a pohodlném cestování.

„Z dopravního hlediska je prioritou úsek na Pankrác a Nové Dvory. Tam zatím lidé poznali jen nevyhovující kloubové autobusy. Metro na Praze 4 bude znamenat zcela jinou kvalitu života,“ řekl předseda dopravního výboru hlavního města František Laudát. Komunikace zahuštěné městskými autobusy znamenají i ekologickou zátěž prostředí. Na trase „déčka“ leží i exponovaná krčská nemocnice.

Stejně netrpělivě ale čeká Praha 6 na prodloužení metra A, které spojí Dejvice (a následně i motolskou nemocnici) s ruzyňským letištěm. Zatím nepadlo definitivní rozhodnutí, zda se trasa D a prodloužení A budou stavět současně, nebo některá dostane přednost.

„Považuji za zcela nereálné, že by se mohly dvě trasy metra z finančních důvodů stavět současně. Ale třeba se stane zázrak,“ míní Laudát. Současně předpokládá, že trasa D bude na dalších dvacet až třicet let poslední. A že se nenaplní sny o okružní trase E. Reálnější jsou plány na protažení nové trasy D ve směru z Hlavního nádraží přes Karlín na Žižkov.

Zcela jiného názoru je pražský radní Radovan Šteiner, který má dopravu na starosti. „Projekty trasy Dna Nové Dvory a prodloužení trasy A z Dejvické směrem do Motola a Ruzyně jsou paralelní. Oba úseky se mohou začít stavět současně poté, co bude dokončen úsek trasy C z Ládví do Letňan,“ říká radní Šteiner.

Podle Šteinerových slov si oba projekty navzájem nekonkurují. „Prodloužení trasy A zajistí především obslužnost motolské nemocnice a pražského mezinárodního letiště, takže by tento projekt měl být financován hlavně ze státních zdrojů,“ říká radní.
Naproti tomu lze o trase D hovořit jako o projektu jasně rozvojovém. „Ty lze financovat z peněz Evropské unie určených pro rozvojové projekty,“ dodal Šteiner s tím, že na obou projektech se bude podílet i Praha.

Aktuálně zaznamená pražské metro menší rozšíření už letos 26. května otevřením nové stanice Depo Hostivař na trase A. Od 29. května u ní začne fungovat nový autobusový terminál, což odlehčí stanici Skalka se stanovišti městských i příměstských autobusů.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.