Lidovky.cz

K matematice chybí dětem motivace

Česko

  11:06
PRAHA - České děti jsou v matematice nad průměrem. Přesto jim dělá problém použít naučené vzorečky v praxi a často nemají motivaci se dál předmět učit. Učitelé ale říkají: děti jsou líné se učit.

Ilustrační foto foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Přestože je matematika pro spoustu Čechů těžkou vědou, školáci si s ní většinou vědí rady. Potvrzuje to například mezinárodní studie PISA, ve které naposledy skončili čeští studenti na patnáctém místě. Ve studii, kterou každé tři roky vydává OECD, „porazili“ žáci svoje vrstevníky ze sousedních zemí, ale i Brity či Švédy.

Matematickou dovednost školáků potvrdilo i pilotní šetření České školní inspekce, jehož výsledky mají LN k dispozici. Inspektoři na třiceti školách v Česku zjišťovali, jaká je na školách úroveň matematické gramotnosti. Tedy to, jak umějí studenti naučené věci používat v praxi, ale i jak učitelé umějí žáky k učivu motivovat.

Žáci nemají ke studiu motivaci
Ukázalo se sice, že matematická gramotnost je u nás na dobré úrovni, přesto není úplně dokonalá. Nejlépe si vedli žáci i učitelé na prvním stupni základních škol.

Žáci tady pracovali se zájmem, radili se, nebyli stresovaní obavami z vlastních chyb. Velká byla i jejich motivace k učení. „Ta je velmi důležitá. Když je malá, může žáky odradit od učení se matematiky,“ vysvětlila Emílie Prokešová z České školní inspekce, která se na šetření podílela.

Děti jsou líné se učit
A právě motivace byla na druhých stupních základních škol už podstatně horší. A důvod? Podle inspektorů je to například tím, že učitelé žákům méně zadávali úlohy, ve kterých mohli využít své znalosti z jiných předmětů. Ve 30 procentech navštívených hodin se vyučujícím dokonce nedařilo nápaditě a neformálně motivovat žáky s ohledem na jejich věk. „Je to logické. Na prvním stupni najdete tisíce příkladů ze života, které můžete aplikovat do matematiky. Čím těžší a složitější je učivo, tím méně příkladů z praxe se na něj dá použít,“ dodala Prokešová.

Učitelé ale přikládají vinu i něčemu jinému: české děti jsou mnohem pohodlnější, než byly dřív a také trochu línější se učit. „Děti dneska nečtou. Mají pak problémy porozumět textu a pochopit ho,“ myslí si učitelka Věra Kamenická z pražské základní školy Uhelný trh.
To ostatně potvrzuje i průzkum OECD, který porovnával čtenářskou gramotnost, tedy schopnost porozumět textu. V tom čeští studenti zaostávají a skončili hluboko pod průměrem.

Studenti neumějí poznatky aplikovat v praktickém životě
Na středních školách pak inspekce zjistila ještě menší motivaci studentů k učení se matematice. Navíc se ukázalo, že ne vždy dokážou naučené vzorečky používat i v praktickém životě.

Podle učitele matematiky na Slezském gymnáziu v Opavě Josefa Blažka si studenti mnohdy ani neuvědomují, jak jim bude nenaučená letka v dalším studiu chybět. „Když vám vypadne jedna část výuky, kterou se nedoučíte, už vám bude chybět pořád a budete mít problém v dalším učivu. V matematice na sebe vše navazuje,“ popsal svou zkušenost Blažek.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.