Většina škol proto nové osnovy teprve chystá. Některé je ale mají již připravené a studenti se podle nich začnou učit od letošního září. Jednou z takových škol je i šestileté gymnázium Postupická na pražském Spořilově.
„Školní vzdělávací program máme hotový. Od nového školního roku podle něj začneme učit žáky v prvních dvou ročnících,“ řekl učitel Jiří Hejduk, který je jedním z koordinátorů vzdělávacího programu. Příprava nových osnov nebyla nijak jednoduchá.
Při sestavování nových programů byli často hlavní překážkou paradoxně sami učitelé. Do změn se jim příliš nechtělo. „To je základní úskalí. Mezi učiteli je nyní spousta třecích ploch, které se dřív neobjevily. Dříve každý učitel pracoval se svou třídou na svém předmětu. Co dělá jeho kolega, často ani nevěděl,“ popisuje Hejduk.
Nyní by ale měli ustupovat od svých zažitých osnov a častěji by měli spolupracovat s kolegy. Vzdělávací program totiž počítá například s propojováním hodin. Probíraná látka by měla navazovat i v ostatních předmětech.
Přestože Jiří Hejduk změnu v učení vítá, myslí si, že se toho pro studenty příliš nezmění. „Kdo bude chtít učit stejně jako dosud, svůj postoj nezmění.“
Některým učitelům se do přípravy programů nechce i z jiných důvodů. Berou to jako práci navíc, kterou jim nikdo nezaplatí. I to má podle některých učitelů řešení: Pokud by měli také oni pevnou pracovní dobu - tedy osm a půl hodiny denně - nebrali by někteří práci, kterou dělají odpoledne, za neplacené přesčasy.
„Dříve každý učitel pracoval se svou třídou na svém předmětu. Co dělá jeho kolega, často ani nevěděl.“
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava