Lidovky.cz

Tajnosti kolem kampaně? Nejvíce jich má Bobošíková se Zemanem

Česko

  11:58aktualizováno  13:20
PRAHA - Vůbec nezveřejňuje náklady na prezidentskou kampaň a tají i to, s kým spolupracuje. To jsou jedny z hlavních důvodů, proč Jana Bobošíková dopadla v žebříčku otevřenosti kampaní jednoznačně nejhůře ze všech kandidátů. O něco lépe skončil Miloš Zeman. I on má však ve srovnání s ostatními co dohánět.

Jana Bobošíková foto: ČTK

Pořadí prezidentských kandidátů podle otevřenosti jejich kampaně sestavila protikorupční organizace Transparency International a Naši politici. Jedná se o poslední hodnocení před volbami.

Při analýze se posuzovalo jedenáct předem stanovených kritérií. Podle toho, jak dobře v nich kandidát uspěl, získal za každé z nich procentuální ohodnocení. Ta se nakonec zprůměrovala, čímž vznikl výsledek. Bobošíková skončila na posledním místě se ziskem 33 procent. A to především proto, že její kampaň analytici v pěti kategoriích ohodnotili nula procenty - požadované informace totiž vůbec nezveřejňuje (více zde).

ČTĚTE TAKÉ:

Miloš Zeman dosáhl výsledku 59 procent. V řadě kategorií splňoval podle Transparency International podmínky jen napůl, mezery má například v otázce vydaných financí na kampaň (více zde). 

Fischer dopadl nejlépe

Druhé straně žebříčku, tedy té vítězné, dominuje Jan Fischer. Jeho kampaň je transparentní z 98 procent. V podstatě jediná výtka se týká Fischerova napojení na podnikatele Jaromíra Soukupa, vlastníka agentury Médea, několika periodik (Týden, Instinkt) a TV Barrandov. Fischerův tým však tvrdí, že nic neskrývá:

KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ. Otevřenost kampaní prezidentských kandidátů v procentech

"Pan Soukup spolupracuje s Janem Fischerem jako neplacený externí konzultant. Kampaň nevyužívá služeb jeho agentury, neboť všechnu reklamu nakupujeme přímo. Abychom předešli dohadům o možném zvýhodnění, zveřejnili jsme již kompletní seznam slev u reklam v tisku." 

Hned za Fischerem se umístila Táňa Fischerová (95 procent), s minimální ztrátou je na třetím místě Zuzana Roithová (94 procent) a minimálně devadesát procent získali i Přemysl Sobotka a Karel Schwarzenberg.

Jiří Dienstbier (84 procent) ztratil procenta například kvůli tomu, že neposkytl informace o nákladech na reklamu ve své kampani. Ty jsou částečně dohledatelné jen z jeho účtu. S 82 procenty se za Dientsbierem umístil Vladimír Franz.

"Jsme rádi, že většina kandidátů tento monitoring vzala vážně, normálně s námi komunikovala a hlavně začala zveřejňovat mnohem více informací o své kampani. To je ukázka politické kultury, kterou má prezident kultivovat a tento přístup oceňujeme," dodal k výsledkům šéf české pobočky Transparency International David Ondráčka.

Transparentní prezidentské volby 2013

Podrobné údaje o všech kandidátech si můžete prohlédnout ZDE.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.