Už od srpna by měli revizoři během kontroly jízdenek nahrávat cestující. Nikoli kamerou, ale pomocí diktafonu. Od toho si dopravní podnik slibuje především snížení počtu svárů mezi kontrolory a cestujícími. (čtěte také)
Audio nahrávky z právního hlediska
|
"Bohužel se stávají případy, kdy vznikne konflikt a těžko se pak dokládá, na které straně je pravda," nastínil ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš důvod, proč Praha zavádí nový systém. Za rok 2013 evidoval dopravní podnik přibližně 469 stížností na práci kontrolorů, jako „oprávněných“ jich vyhodnotil pouze 12. „To je skutečně závratný nepoměr,“ říká za dopravní podnik Jiří Štábl.
A nejsou to jen slovní rozepře, známé jsou i případy, které skončily napadením, ať už revizora nebo cestujícího. "Dokumentace celého průběhu přepravní kontroly bude ochranou obou stran," doplnil Ďuriš.
Výhody i pro cestující
Ačkoli se pražští cestující mohou nové kontroly obávat, z právního hlediska nejde o narušení ochrany jejich osobních údajů. Jak totiž vyplývá ze zákona, zachycení hlasu ve veřejných prostorách nelze považovat za sledování soukromého života. „K pořizování audio záznamu v případě konfliktní situace může docházet bez souhlasu,“ uvedl mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů David Pavlát.
A také právníci se shodují na tom, že proti novince nelze nic namítat. „Zvláště za předpokladu, že o pořizování záznamu cestující předem vědí,“ řekl právník Jindřich Jelínek.
Audio nahrávky nebudou sloužit jen revizorům k obraně před obviněním z napadení či nesprávného postupu. Výhody by měly plynout i pro samotné cestující. Měli by se například dočkat vlídnějšího přístupu ze strany revizorů. A podle zákona mohou i oni pořizovat audio nahrávku v případě, že se jim něco nezdá.
Na druhou stranu, cestující nemůže odmítnout nahrávání. „To by šlo jen v případě, že by rozsah záznamu měl zjevně překročit rámec předvídaný zákonem,“ sdělil Jelínek s tím, že jde spíše o teoretický případ.
Konfliktní situace
A jak přesně bude situace probíhat? Podle dopravního podniku budou revizoři zapínat diktafon primárně v situacích, kdy je zřejmé, že může dojít ke konfliktu. To potvrzuje i Úřad na ochranu osobních údajů. „V žádném případě nemůže docházet k plošnému, paušálnímu nahrávání každého kontrolovaného cestujícího,“ sdělil mluvčí Pavlát.
Černí pasažéři v Praze:
zdroj: ČTK |
Podobný systém používá i dopravní podnik v Českých Budějovicích či v Ostravě. Za více než tři roky, kdy je systém v provozu v jihočeské metropoli, sklízí kontrola doprovázena zapnutými diktafony velký úspěch. Počet stížností tam klesl o 90 procent. „Za rok 2013 jsme celkem přijali 39 stížností na průběh přepravní kontroly, z toho byla jediná oprávněná. Při vyhodnocení se samozřejmě využívají audiozáznamy,“ uvedl mluvčí budějovického dopravního podniku Radek Filip.
Před zavedením systému v Praze ovšem panují obavy. Jelínek varuje hlavně před náhodným nahráváním ostatních cestujících. Upozorňuje také na archivaci nahraných záznamů. „Dopravce proto bude muset přijmout opatření, aby pořízené záznamy zejména nebyly archivovány bez konkrétního důvodu. V případě, že by záznam obsahoval osobní údaje, musel by dopravce zajistit soulad se zákonem na ochranu osobních údajů,“ doplnil.