Lidovky.cz

Potvrzeno. Motoristé budou od roku 2021 užívat elektronické dálniční známky

Česko

  13:42aktualizováno  14:08
Praha - Papírové kupony skončí. Horní komora Parlamentu posvětila zavedení elektronické platby dálničních poplatků. Roční sazba od roku 2021 zůstane na nynějších 1500 korunách, ale limit, do kterého bude moci vláda jízdu po dálnici zdražit, vzroste u krátkodobých poplatků. Pro návrh hlasovalo 43 ze 68 přítomných senátorů, šest z nich bylo proti.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Reprofoto

Místo nynějších 440,– za měsíční kupon až 600 korun. A místo současných 310,– až 400,– za desetidenní. Tak budou moci vzrůst od roku 2021 ceny za jízdu po dálnici.

Elektronické dálniční známky hodlá stát důsledně kontrolovat, očekává pokuty ve výši 32 milionů korun

Roční sazba 1500 korun ale zůstává i pro další roky. Vyplývá to z návrhu změny zákona o pozemních komunikacích, který právě schválil Senát. K platnosti nového zákona už chybí jen podpis prezidenta.

Zvýšení horní hranice poplatku automaticky neznamená jeho zvýšení. O tom rozhoduje každý rok vláda, která má ale nyní ve zákona možnost cenu zvýšit nad současnou úroveň. Na rozdíl od roční sazby, jejíž horní hranici sice původně ministerstvo dopravy a část poslanců navrhovali také zvýšit (až ke 2000 korunám), ale vláda a následně pak i poslanci a senátoři horní limit roční sazby ve finální verzi vrátili k současné ceně 1500 korun.

O zdražení rozhoduje vláda

„Je to trochu nešťastné. Poplatek na měsíc a 10 dnů byl navržen vyšší v souvislosti s návrhem na zvýšení roční hranice. Jenže když vyšší roční sazba byla vrácena na 1500 korun, tyto krátkodobé poplatky už zpátky sníženy bohužel nebyly. Změna celého systému placení dálničního poplatku je ale důležitá a rozhodli jsme se tedy tu celou stávající verzi podpořit,“ okomentoval pro Lidovky.cz situaci zpravodaj zákona senátor František Bradáč (KDU-ČSL).

Soumrak dálničních známek. Nalepování skončí, neplatiče pohlídají kamery a online systém

Přestože vláda nyní (na základě návrhu ministra dopravy) tímto zákonem získává možnost krátkodobé poplatky zvýšit počínaje rokem 2021 až ke 600, respektive 400, korunám, není příliš pravděpodobné, že to udělá. „Neuvažuji, že bych tyto sazby navrhl zvýšit až k té horní částce,“ pronesl před senátory ministr Vladimír Kremlík.

Poplatek na jeden den neprošel

Při jednání v Senátu padly také návrhy, aby si v budoucnu mohli řidiči koupit i třeba jednodenní nebo třídenní poplatek. Nová technologie elektronické platby prostřednictvím internetu, mobilní aplikace nebo postaru i na benzince nebo poště, to umožňuje.

„Pomohlo by to k vyššímu výběru poplatků. Když řidič potřebuje třeba jen na jednu hodinu jet po dálnici, musí si dnes kupovat desetidenní známku. Často buď ale riskuje jízdu bez zaplacení nebo úsek objíždí po vedlejší silnici a zatěžuje tak zbytečně komunikaci nižší třídy,“ zdůvodňuje návrh na zavedení jednodenního poplatku lidovecký senátor Jiří Čunek. Jeho návrh ale ve finálním hlasování neprošel.

Argumenty z rozpravy

Senátor Michael Canov (STAN) navrhoval novelu zamítnout. Reagoval tím na možný problém, na který předtím upozornili jiní senátoři, například Jitka Seitlová (KDU-ČSL). Podle ní v důsledku nové právní úpravy hrozí, že někdo poplatek za dálnici nezaplatí, poté dálnici opustí, a když ho přímo na ní policie nedopadne, už mu pak následně žádná sankce hrozit nebude. Předseda senátorů ODS Miloš Vystrčil i senátorka Seitlová se ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) ptali, zda tomu tak může být.

Elektronické neschopenky budou plně zavedeny až na začátku příštího roku

Ministr Kremlík odmítl, že pokud by někdo za použití dálnice nezaplatil, byl by beztrestný. Podle něj není pravda, že by policie nemohla po opuštění dálnice vozidlo zkontrolovat. Zdůraznil, že zákon ukládá za dálnici zaplatit. Na placení poplatku bude dohlížet policie a celníci. Podle jeho slov to není tak, že by někdo beztrestně jezdil bez zaplacení a nikdo to po něm nevynucoval.

Od roku 2021 elektronicky

Nejzásadnější změnou počínaje rokem 2021 tak zůstává způsob placení. Podle vzoru například ze Slovenska skončí i u nás kupování a nalepování kuponů na čelní skla.

Současná místa k zaplacení, tedy zejména čerpací stanice a pošty budou sloužit dál, řidiči ale budou moci zaplatit poplatek také elektronicky přes internet - v aplikaci v mobilu nebo v počítači.

Co s přebytečnými mýtnými branami? Část nejspíš skončí ve šrotu, další budou hlídat dálniční známky

Ve všech případech ale musí zadat SPZ svého vozu. Značka bude v databázi Státního fondu dopravní infrastruktury přiřazena k platbě a zvolenému časovému období.

Do databáze bude mít přístup policie a celníci a na dálnicích budou espézetky projíždějících aut snímat stacionární i mobilní kamery, které dokáží on-line okamžitě odhalit, zda dotyčný vůz má nebo nemá dálniční jízdu v aktuálním čase zaplacenou.

Elektronické dálniční známky jinde v Evropě:

  • Podle serveru tolls.eu vyžaduje dálniční známky pro osobní automobily a dodávky do hmotnosti 3,5 tuny devět zemí Evropy (Bulharsko, Česko, Maďarsko, Moldavsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a Švýcarsko).
  • Ve třech z těchto zemí, Slovensku, Maďarsku a Moldavsku, funguje jen elektronická dálniční známka. V Bulharsku, Rumunsku a Rakousku lze dálniční známku koupit jako klasickou nálepku na přední sklo i elektronicky.
  • Pouze jako klasickou nálepku je pak možno pořídit zatím dálniční známku ve Slovinsku, Švýcarsku a v Česku, kde se za dálnice prostřednictvím časových klasických kuponů platí od roku 1995. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Senát ale dnes schválil zavedení elektronických dálničních známek. Motoristé by je měli používat od roku 2021.
  • Slovensko například zavedlo elektronické dálniční známky v roce 2016. Koupit je lze na internetových stránkách eznamka.sk. Na Slovensku je možné pořídit pro osobní vozidlo a dodávky do hmotnosti 3,5 tuny známku na rok (50 eur, asi 1300 korun), 30 dní (14 dní) nebo deset dní (deset eur).
  • V Rakousku lze pořídit dálniční známku na deset dní (9,2 euro), dva měsíce (26,8 euro) a na rok (89,2 euro; asi 2277 korun).
  • V 16 zemích Evropy se podle serveru tolls.eu vybírá mýtné v mýtnicích (branách).
  • V 14 zemích (kromě Německa třeba Finsko a Ukrajina) se dálniční poplatky nevybírají.
  • Sousední Německo sice zavedení dálničních poplatků schválilo, ale Soudní dvůr Evropské unie v červnu uznal stížnost Rakouska na chystané německé dálniční poplatky pro osobní automobily, protože podle soudu zákon diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí a je tak v rozporu s unijním právem. Němci přitom chtěli od motoristů, včetně zahraničních, začít mýtné vybírat od října 2020. Německá vláda u soudu narazila se související daňovou úlevou pro německé řidiče.
  • V dalších asi sedmi zemích se platí poplatky také za některé mosty a tunely.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.