Lidovky.cz

Česko

Jídelna, družina či výuka na dálku. Podívejte se, co všechno obsahuje manuál pro školy

Na mnoha místech dětem před vstupem do školy učitelé měřili teplotu. foto: Ota Bartovský, MAFRA

Praha - Školy mají jasněji v tom, jaká by v nich měla od 1. září platit hygienická opatření, kdy přejdou na výuku na dálku či jak by měly fungovat družiny a jídelny. Od ministerstva školství dostaly patnáctistránkový návod. Získaly ho dva týdny před začátkem školního roku.
  15:42aktualizováno  18:08

Školy budou po žácích chtít potvrzení o bezinfekčnosti. Počet žáků ve třídě omezován nebude

Podle ředitelů a ředitelek, zástupců školských spolků i opozičních politiků není splnění některých pokynů reálné. Školské asociace ocenily, že manuál obsahuje hlavně doporučení a provedení je na vedení škol. Odboráři zase míní, že by materiál mohl být přesnější.

První ředitelky a ředitelé škol dostali manuál s přílohami v noci na dnešek. Podle materiálu by učitelé nejdřív měli zjistit, co školáci umí. Pak by s dětmi měli pracovat tak, aby se rozdíly ve znalostech srovnaly. Školní rok by neměl podle Plagy začít psaním testů na známky, zvolit by se mělo spíš takzvané formativní hodnocení. Při něm se školáci dozvědí, co už umějí a na čem mají zapracovat.

Plaga řekl, že učitelé nebudou muset s žáky dobrat to, co se do prázdnin nestihlo. Podle manuálu by se měla letošní výuka ale upravit tak, aby se děti bez přetížení zvládly naučit chybějící i novou látku. Podle ředitele Základní školy v Ludgeřovicích Karla Morice by učiva tak mohlo ubýt o desetinu, v některých předmětech i víc. Biflování by měly nahradit praktické zkušenosti, míní Moric.

Školy se mají připravit také na výuku na dálku. Mají mít plán, jak dovybaví učitele technologiemi. Podle některých ředitelek a ředitelů na to ale chybí peníze. Učitele čekají také kurzy k lepšímu zvládnutí on-line výuky. Na dálkové vyučování třída, skupina či kurz přejde, pokud v nich bude kvůli omezením či karanténě chybět víc než polovina školáků. Ostatní žáci budou dál chodit do školy.

Šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová předpokládá, že do škol nastoupí i všichni pedagogové. „Já si nedovedu představit, že by učitel nenastoupil, protože se cítí ohrožen, nebo že by měl obavu z toho, že se nakazí,“ řekla. Poukázala na to, že do práce chodí i zdravotníci či prodavačky. Podle Vojtěcha není možné všechny starší učitele řadit do rizikové skupiny. Covid-19 představuje větší hrozbu pro pacienty s vážnými a chronickými chorobami.

Vojtěch míní, že od září bude ve školách zásadní hygiena. Podle návodu by měla být k dispozici dezinfekce na ruce. Často dezinfikovat by se měly i školní prostory. Častější bude větrání a úklid. Roušky návod jen zmiňuje, pravidla jejich nošení neobsahuje.

Zabránit se má také míchání dětí z různých tříd. Vedení škol by mělo zvážit změny v organizaci výuky tak, aby se žáci nepřesouvali mezi učebnami. Podle ředitelek a ředitelů a vedení školských spolků to není reálné. Chybí prostory a personál. Poukazují na to i opoziční politici z KDU-ČSL, STAN či ODS. O přípravě na začátek školního roku a návodu mluví jako o chaosu a alibismu. Zástupci asociací uvítali, že manuál obsahuje hlavně doporučení a školy si je mohou přizpůsobit. Podle odborářů by měla být pravidla stanovena přesněji.

Fungovat mohou od září družiny, internáty i jídelny. V jídelnách se zruší samoobsluha. Vydávání jídla by se mělo rozložit do delšího času, aby se školáci potkávali méně. V družinách by měly být oddělené skupiny žáků z jedné třídy či z několika tříd. Školy v přírodě a výlety po Česku i do zahraničí ministerstvo nezakazuje. Akce se budou řídit podle semaforu a podle situace v cizině.

Patnáctistránkový manuál k fungování škol v novém školním roce, který představil ministr školství Robert Plaga (ANO), obsahuje kromě hygienických doporučení k provozu samotných škol, také pokyny pro družiny, školní jídelny nebo internáty. 

1) Hygiena a omezení

- Dezinfekce na ruce u vchodu do školy, v učebnách, jídelně, na toaletách

- Časté větrání, dezinfekce prostor, úklid

- Minimalizace kontaktu žáků prvního a druhého stupně

- Zvážení změn v organizaci výuky k zabránění přesunu školáků mezi učebnami

- Omezení pohybu rodičů a cizích osob po škole a případné vyčlenění zóny pro návštěvníky

- Nepořádání kulturních a sportovních akcí, přesun soutěží a přehlídek na jaro 2021

2) Začátek školního roku

- Zjištění znalostí školáků a individuální přístup k odstranění nerovností

- Upravení obsahu letošní výuky tak, aby se děti bez přetížení naučily loňskou látku i nové věci

- Zmapování možností žáků učit se na dálku

- Plán dovybavení učitelů digitálními technologiemi k dálkové výuce

3) Příznaky nákazy

- Vyčlenění místnosti pro případnou izolaci

- Oddělení dítěte s příznaky od ostatních žáků do vyčleněných prostor, než ho vyzvedne rodina

- Zletilý školák s příznaky, učitel či jiný zaměstnanec školu rychle opustí

- Pokud rodič přivede do školy dítě s příznaky, nebude vpuštěno do budovy

- Žáci s dlouhodobějšími příznaky - třeba alergici - doloží potvrzení o bezinfekčnosti, jinak nebudou mít do školy přístup

4) Výuka na dálku

- Zajistí ji základní, střední, vyšší odborné, základní umělecké a jazykové školy, konzervatoře a poslední povinné ročníky mateřských škol

- Při výpadku víc než poloviny žáků ve třídě, skupině či kurzu kvůli nařízením či karanténě. Školáci z ostatních tříd dál chodí do školy

- Školák v karanténě má omluvené hodiny a dál platí stanovené úhrady, částka se sníží či nehradí při zavření školy, družiny či internátu

- Učitel v karanténě může učit na dálku

5) Jídelny, družiny, internáty

- V jídelně se ruší samoobsluhy, jídlo se vydává po delší dobu kvůli zabránění kontaktu dětí z různých tříd, pro cizí strávníky se vyčlení místa a čas

- V družině jsou oddělené skupiny žáků jedné třídy, nebo dětí z několika tříd

- V internátu se vyčlení prostor pro karanténu a oddělí pracovní směny

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.