Lidovky.cz

Ekonomika

Záhada jménem Budvar. Jak to, že jako jediný pivovar měl v covidovém roce tržby v plusu?

Budvar v londýnské hospodě. | foto: CC BY 2.0: James Cridland

Premium Původní zpráva
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Pivovary jeden po druhém sčítají a hlásí ztráty za loňský covidový rok. Vypadá to však, že některým se díky navýšení prodeje v obchodech podařilo ztrátu z uzavřených hospod nejen vyrovnat, ale dokonce si meziročně i mírně polepšit.

Budvaru roste prodej lahví, přikoupí přepravky a od poloviny roku zdraží desítku

Například produkce Budějovického Budvaru loni vzrostla o 51 tisíc hektolitrů na rekordních 1,73 milionu. Pomohl nejen export, v Česku vyrostl nad nulu i díky hořké novince Budvar 33, kterou pivovar začal prodávat v obchodech před rokem. Přesně se trefil do nástupu koronakrize.

Autor:

Jde o první pivo tohoto pivovaru s Čechy preferovanou vyšší hořkostí. Klasický ležák Budweiser Budvar s výraznější sladovou chutí je sice žádaný v cizině, ale v Česku příliš na odbyt nejde.

Budvaru od roku 2016 do konce 2019 dokonce domácí prodeje klesaly. Například v roce 2017 až o 12 procent. Loni, kdy udeřila koronakrize a dlouhé měsíce nedodaly pivovary hospodám jediné pivo, paradoxně zaznamenal Budvar na domácím trhu nárůst prodeje. A to o dvě procenta.

Málo hospod, hodně obchodů

Důvody jsou dva. Kromě toho, že poprvé v historii nabídl Čechům i hořké pivo, pomohl také fakt, že Budvar patřil už před dobou covidovou k pivovarům, které mají vysoký podíl odbytu v obchodech. A naopak do restaurací a hospod dodávají malý podíl. Podle odhadu serveru Lidovky.cz v roce 2019 dodával do gastronomie jen zhruba čtvrtinu celkové produkce. A tři čtvrtiny připadaly na lahvová a plechovková piva. Takže loňský výpadek gastronomie postihl prodeje podniku méně než pivovary, které jsou na odbytu do hospod závislé více.

„To obojí se loni sešlo a Budvaru pomohlo zvládnout krizi. Ekonomicky tak Budvar vyvázl z korony poměrně úspěšně,“ vyjádřil se expert na ekonomiku pivovarnictví Tomáš Maier z České zemědělské univerzity v Praze.

„Také díky uvedení nové lahvové stáčecí linky do provozu na konci roku 2019 jsme byli schopni pružně zareagovat na masivní přesun objemu piva ze sudů do lahví,“ přidává k tomu další vliv ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Budvar 33
V Budějovicích nově lahvují hořký ležák Budvar 33.

Do plusu se však díky výrazné převaze lahvového nad sudovým dostal i budějovický Pivovar Samson. Loni jeho produkce vzrostla o 3,5 procenta na více než 91 tisíc hektolitrů. „Zavřené hospody znamenaly pro nás ztrátu v řádu několika tisíc hektolitrů. Tu se podařilo více než nahradit prodejem piva lahvového,“ uvedl šéf Samsona Daniel Dřevikovský.

Pro srovnání – pivovary v Česku dodávaly v roce 2019 do tuzemských obchodů v průměru 65 procent své produkce, 35 procent do hospod. Podobný (předcovidový) poměr už ale většinou nestačil k tomu, aby loni nárůst prodeje do řetězců nahradil výrazný propad odbytu sudového piva, jako se to povedlo Budvaru.

Prazdroj i Staropramen klesají

Lídru trhu Plzeňskému Prazdroji, který dodává do tuzemských hospod 40 procent domácí produkce, spadl loni domácí prodej celkově za balené i točené pivo o osm procent. Staropramenu, jenž má u nás podle informací serveru Lidovky.cz naopak větší než průměrný podíl odbytu baleného piva, klesly domácí prodeje „jen“ o 2,4 procenta.

K nejvíc postiženým se řadí humpolecký Bernard, který na koronakrizi doplatil hůř než mnozí konkurenti. Patří totiž k nemnoha pivovarům, jejichž větší část produkce putuje do hospod a menší do obchodů. Loni Bernard přišel o 14 procent z předloni prodaných 401 tisíců hektolitrů.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.