Lidovky.cz

Ekonomika

Jedno výdejní místo pro celý ‚obchoďák‘, nové značky. Jak se změní nákupní centra?

Obchodní centrum Harfa v Praze. | foto: Michal Turek, MAFRA

Premium Doporučujeme
PRAHA - Jednotný e-shop, společná výdejna online objednávek nebo digitalizace prodejen. Obchodní centra čeká po pandemii řada změn. Navíc teď dostanou příležitost i nové či menší značky, které v nich dříve neměly šanci.

Služby, obchody a předzahrádky? Mohly by otevírat už koncem dubna, odhaduje Hamáček

Nové značky a lepší zákaznický servis. Velcí hráči naproti tomu pravděpodobně definitivně uzavřou některé své prodejny. Jedno je jisté – nakupování v obchodních centrech se po uvolnění restrikcí změní. Takzvané chrámy marnosti navíc čelí nutnosti propojit kamenné prodejny se zákazníky na internetu.

Právě tento trend považuje realitně-poradenská společnost CBRE, která zapojila do průzkumu více než stovku maloobchodních značek, za jeden z největších. „Téměř 90 procent respondentů by uvítalo, pokud by webové stránky jednotlivých obchodních center měly funkcionalitu, která by fungovala jako rozcestník a směřovala zákazníky na e-shopy konkrétních nájemců. Z těch, co mají o tuto službu zájem, by pak téměř polovina byla ochotná tyto tržby zahrnout do obratů nájemní jednotky,“ řekl serveru Lidovky.cz Tomáš Míček, vedoucí oddělení retail sektoru a správy obchodních center v CBRE.

Obchodní dům IKEA v Praze se 11. května 2020 po uvolnění vládních opatření...
Obchodní dům IKEA v Praze na Černém Mostě se 11. května 2020 po uvolnění...

Obecně se očekává, že kamenné prodejny už nebudou zákazníci vnímat pouze jako místa pro prodej produktu či služby. Mělo by se jednat také o multifunkční prostor s vynikajícím zákaznickým servisem, jenž poskytuje možnost výdeje objednaného či rezervovaného zboží online nebo funguje jako showroom, kde si zákazník zboží vyzkouší a nechá doručit domů.

„Často diskutovaným tématem je zřízení společného odběrového místa v rámci obchodních center tak, aby zákazník nemusel obcházet jednotlivé prodejny. Takové řešení by trvale využívala přibližně třetina obchodů. Obdobný zájem je i o centrálně zřízené odběrové boxy.“ uvedl Jan Janáček, vedoucí týmu pronájmů maloobchodních prostor v CBRE.

Vasky vystřídal Salamandra

Podle Jana Hübnera ze společnosti Shopingy, jež sleduje pohyby na retailovém trhu v Praze, sice dostalo online nakupování za poslední rok obrovskou injekci, ale celkem šlo asi jen o 15 procent celkového maloobchodu. Nebojí se proto, že by se zákazníci do obchodních center nevrátili. V tuto chvíli jsou však takzvaně zakonzervovaná a není jasné, co přijde po jejich znovuotevření.

„Myslím si, že to nebude tak děsivé, jak jsme si ze začátku mysleli. Velké značky zavřou pár obchodů a objeví se nové, což vnímám pozitivně. Obchodní centra se tím pádem budou trochu lišit, protože dnes jsou z důvodu globalizace k nerozeznání. A budou muset takzvaně z hrušky dolů a začít se bavit s každým,“ soudí Hübner.

Nová značka u nás totiž neměla před pandemií podle Hübnera takřka šanci otevřít prodejnu v některém z nákupních center. Vedení sázelo na velké hráče a začínající podnikatel bez historie znamenal riziko. To se nejspíš změní.

„Příkladem je česká značka Vasky, která na Na Příkopech v Praze vystřídala obuv Salamander. To by se nikdy dřív nemohlo stát. Současná situace má mnoho negativ, ale má i plno kladných stránek. Situace byla už předtím nenormální. Mnichov je podobně velký jako Praha, ale je tam jenom polovina nákupních center, takže je otázka, kolik center tady má být,“ říká Hübner.

Málo se prodávaly šaty a kalhoty. Minulý rok nás hodně naučil, říká majitelka obchodu s udržitelnou módou

Zároveň se domnívá, že můžeme čekat lepší zákaznický servis. Před pandemií prakticky nebylo možné sehnat v Praze prodavačku, čemuž odpovídala podle Hübnera často nekompetentní obsluha. Je tedy šance, že značky sice zredukují množství prodejen, ale o to kvalitnější zaměstnance si ponechají.

Podle ředitelky outletového centra Fashion Arena Prague Outlet Lenky Čapkové bude pro zákazníka po pandemii nejdůležitější možnost osobní návštěvy a konzultace na místě. „I když online prodej v posledním roce zažívá rekordní růst, u některého typu zboží dávají zákazníci stále ještě přednost osobnímu vyzkoušení v obchodě. Například obuv nebo oblečení si lze objednat online, pokud ale nesedí podle představ, zákazník musí řešit opětovné zabalení a odeslání zpět prodejci, to v běžném obchodu odpadá,“ popsala Čapková nevýhody nakupování prostřednictvím internetu.

Rozvážka až domů

Zkvalitnění služeb po pandemii očekává i Janáček: „Třetina nájemců obchodních center plánuje v rámci svých obchodů změny související s modernizací či zkvalitněním zákaznického zážitku. Kromě redesignu samotných obchodů či showroomu se nejčastěji jedná o větší využívání digitálních technologií, samoobslužných terminálů a bezkontaktních plateb, ale i uživatelsky vylepšených e-shopů,“ popisuje.

Z obchodů na okrajích měst mizí zákazníci. Ztráty budou velmi vysoké, zoufají řetězce

Zároveň by třetina účastníků průzkumu CBRE uvítala, kdyby obchodní centra zavedla novou funkci na webu či mobilní aplikaci umožňující zákazníkům rezervovat si určité služby, například návštěvu kosmetiky či kadeřnictví.

Polovina obchodů by také měla zájem o věrnostní program provozovaný obchodním centrem nebo o takzvanou home delivery, tedy rozvážku zboží zákazníkům až domů, kterou by organizovala právě obchodní centra.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.