Lidovky.cz

Ekonomika

Mezi online supermarkety se tlačí dva silní nováčci. Tomato.cz a Everli si jdou tvrdě za svým

Online prodejci mají během pandemie doslova žně. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Premium
PRAHA - Online prodejcům potravin, kteří mají během pandemie doslova žně, roste další konkurence. Na českém trhu se objevili dva silní hráči – tuzemský nováček Tomato.cz a italský e-shop Everli. Ti přicházejí s novými strategiemi, kterými chtějí odlákat zákazníky i kamenným prodejnám.

Až desítky Čechů se nechaly v Srbsku naočkovat proti covidu. Mezi nimi měl být i majitel e-shopu Rohlik.cz

Donedávna z obrovské poptávky po nákupu až ke dveřím profitovali především tři místní velikáni – Košík.cz, Rohlík.cz a iTesco.cz. V nejvytíženějších týdnech měli potíž všem zákazníkům vyhovět, lidé naráželi na omezenou nabídku i zpožděné termíny doručení. Nápor zpočátku neunesly ani servery. Konkurence na sebe nenechala dlouho čekat.

Levnější než kamenný obchod

V březnu se trh rozšířil o e-shop Tomato.cz,  který chce zákazníkům dokázat, že nákup přes internet s doručením až domů nevyjde dráž než v kamenné prodejně. Nižšími cenami běžného sortimentu chce konkurovat i stávajícím rohlík internetovým prodejcům, nabízí ale také rozšířenou nabídkou specializovaného zboží, jako jsou světové cukrovinky či asijské potraviny.

„Právě asijské suroviny u nás patří mezi nejprodávanější zboží,“ uvedl pro Lidovky.cz ředitel Tomato.cz Viktor Mai s tím, že zájem je poměrně vysoký a e-shop plánuje sortiment nadále rozšiřovat.

„V současné době je pro mnoho lidí možnost online nákupu vítaným a mnohdy jediným způsobem, jak si obstarat potřebné zboží. Řadu z nich ale odrazuje cena, která je často vyšší než při běžném nákupu v supermarketu. Chceme dát lidem možnost, aby si výhodně a pohodlně nakoupili za stejné nebo lepší ceny než v běžných supermarketech,“ přiblížil koncept nového supermarketu Mai.

Nákupy nad 500 korun rozváží obchod Tomato.cz ve spolupráci s logistickým start-upem DoDo zdarma, zatím však jen po Praze. Postupně plánuje zavedení rozvozu po celé republice, Středočeským krajem počínaje.

Kurýr společnosti Rohlik.cz.
Majitel internetového obchodu s potravinami Rohlik.cz Tomáš Čupr.

Zcela odlišnou strategii volí v Evropě osvědčený italský e-shop Everli. Ten už si v uplynulém roce s pětinou všech objednávek „zahřál“ místo třeba v Polsku, nově funguje i ve Francii. Hlavním rozdílem oproti konkurenci je to, že Everli nemá vlastní zboží ani sklady. Objednávky vyřizují jednotliví kurýři, kteří osobně nakoupí ve vybraném supermarketu a do hodiny zákazníkovi nákup doručí. Češi zatím mohou vybírat ze sortimentu obchodů Tesco, Globus, Kaufland, Albert či Billa. Everli, který v Česku funguje od začátku dubna, plánuje síť rozšiřovat, stejně jako místa, kam budou kurýři doručovat – zatím mohou objednávat jen Pražané, Brňané a Ostravané.

„Vstup jakékoli další konkurence, která zvýší povědomí o možnosti nakupovat potraviny online, je vítán, protože pro online supermarkety nepřestávají být hlavním konkurentem především kamenní prodejci. Je třeba si uvědomit, že online retail je stále na zlomku svého potenciálu,“ řekl mluvčí e-shopu Košík.cz František Brož. „Online prodeje potravin tvoří oproti kamenným prodejnám tři procenta,“ potvrdil také ředitel supermarketu Rohlík.cz Petr Pavlík.

Matadoři nezůstávají pozadu

I přes rozrůstající se konkurenci ale zavedení hráči hlásí neupadající zájem, který je v porovnání s loňským jarem až dvojnásobný. „Zájem o online supermarkety je enormní už více než rok a neklesá. Jsme pravidelně na samé hraně kapacity skladu a kurýrů. S ohledem na konkurenci jsme žádné změny nezaznamenali,“ potvrdil Brož.

Pozadu však oba zavedení prodejci zůstávat nechtějí, plánují rozšiřování kapacit či zavedení nového sortimentu. „Letos nás čekají další investice do skladu, abychom ještě více navýšili kapacitu. Upravovat budeme také sortiment podle potřeb nově příchozích zákazníků,“ sdělil Brož. „Aktuálně se soustředíme na lokální suroviny a kvalitní farmářské produkty. Domlouváme také spolupráci s místními zemědělci, kteří přišli o odbyt kvůli zrušeným trhům a nemožnosti dodávat produkty do restaurací nebo hotelů,“ uzavírá Pavlík.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.