Lidovky.cz

Černobílé drama bratří Dardenneových pozvedá výkon Marion Cotillard

Kultura

  6:00
Dokumentárně laděné sociální drama bratří Dardenneových Dva dny, jedna noc sice místy výmluvně ukazuje bezohlednost systému, ale na druhé straně nepokrytě využívá černobílých schémat, která podstatu problémů zjednodušují. Snímek má ovšem jednu velkou přednost – a to výkon Marion Cotillard v hlavní roli.

Marion Cotillard v hlavní roli snímku Dva dny, jedna noc bratří Dardenneových. foto: Film Europe

Mladá žena Sandra (Marion Cotillardová) pracuje v blíže neurčené továrně na solární panely. Právě se vrátila do zaměstnání po delší pauze, trápily ji deprese. Má manžela, který pracuje v bistru, dvě malé děti a celá rodina zoufale potřebuje její plat. Po návratu ji ovšem čeká nemilé překvapení, šéf usoudil, že malý pracovní tým zvládl práci i bez ní. Je to od počátku nesympatický a alibistický tvor, který skoro zvráceně přenese zodpovědnost na druhé: dá kolegům na vybranou, Sandra smí zůstat, ale oni se vzdají svých prémií.

Kdo se vzdá premií? Marion Cotillardová se v novém snímku bratří Dardenneových vydává na nelehkou pouť, v níž může najít ztracené sebevědomí....

První hlasování dopadne v její neprospěch, údajně i proto, že jeden z kolegů intrikoval a pomlouval. Kamarádka šéfa přesvědčí, aby se hlasovalo ještě jednou po víkendu, a Sandra má dobu od pátku do neděle na to, aby podnikla osobní kalvárii, během níž může kolegy přemluvit, aby hlasovali pro ni. A tak prosí u jejich dveří, telefonuje jim nebo je marně shání na různých místech.

Roztáčí se kolotoč potupných výstupů, v nichž je Sandra, která teprve nedávno našla ztracenou duševní rovnováhu, opakovaně deptaná, urážená, ba dokonce i fyzicky napadená. Marion Cotillard ovšem dokáže prorazit jednostrunnost své postavy, která je od počátku stylizovaná jako nebohá oběť systému. Trapnostem a ponížení, které zažívá, dokáže vtisknou obecnější přesah a vytvořit z nich studii lidské bytosti na pokraji sil. Ta se vydává na skoro již prohranou cestu hledání sebe sama, přičemž ve výchozím bodu ji nacházíme jako labilní osobu, která chodí shrbená v nátělníčku z výprodeje, v džínách a s mastným culíkem a je v absolutní defenzivě.

Všichni potřebují peníze

Dva dny, jedna noc je ovšem modelové drama, vše se odehrává `a la these. Pod diktátem premisy, která má stůj co stůj doložit odlidštěnost konzumního systému, v němž je člověk člověku vlkem, se postupně veškeré dění jeví jako málo překvapivé a plné očividných klišé. A to i přesto, že Dardenneovi film do jisté míry stylizují jako dokument, který postupně nechává zaznít jednotlivá stanoviska, staví je proti sobě a nabízí divákovi, aby si sám udělal obrázek.

Tvůrčí sourozenecké duo: Jean-Pierre a Luc Dardenneovi.

Tohle permanentní rozrušování černobílého schématu a znejisťování ale zase funguje jen napůl. Každý z kolegů má totiž přibližně stejný důvod jako Sandra, všichni nutně potřebují peníze, ten má půjčku, kterou musí splatit, ten dceru na studiích, ta manžela, který ji terorizuje, a podobně. Režie tak skládá mozaiku z jedné vrstvy francouzské společnosti, ale opět – místy z toho až příliš trčí, že jde o uměle vytvořený vzorek. Nejsilnější jsou asi ty momenty, kdy se Dardenneovi vykašlou na naplňování své teze a nechají postavy žít, dovolí jim najít sebe sama a osvobodit se – pak totiž jde o obecnější téma morálky, sebeúcty a lidských vztahů vůbec. To je třeba případ Sandřiny přítelkyně, která si uvědomí, kam až ve svém životě došla a jak strašlivě se nechává manipulovat.

Dva dny, jedna noc

Belgie, Itálie, Francie, 2014

Režie:Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Scénář: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne Kamera: Alain Marcoen

Hrají: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Catherine Saléá, Pili Groyne, Olivier Gourmet, Christelle Cornil

Premiéra v ČR 4. 12.

Celý film vlastně sledujeme Sandřinu pouť, která se v detailech stále opakuje. Napětí se zvyšuje s tím, jak se přibližuje pondělní verdikt, a chvíle euforie střídají propady do čirého zoufalství, což Cotillardová zvládá bravurně. Úspornými prostředky, předevšímvýrazem očí: jde přesně na hranu vyjádření, stačí milimetr a už by mohl z jejího vlahého a nešťastného pohledu být kýč. I v této melodramatické lince Dardenneovi občas ztratí míru, a to zejména, když nechají Sandru, aby se v okamžiku náhlé krize pokusila o sebevraždu. Jenže vzápětí, když spolyká prášky, přichází dobrá zpráva a obrat, hrdinka vcucne slzy zpět do očních jamek, rozzáří se a jede do nemocnice, kde jí vypumpují žaludek. A celá anabáze se rozjíždí znovu.

Závěr se pak odehraje až skoro v optimisticko-budovatelském tónu, v apoteóze solidarity a nalezení ztraceného sebevědomí. A ti zlí zůstávají sedět s otevřenými ústy a zbraně jsou jim vyraženy z rukou. 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.