Lidovky.cz

Kultura

Koordinátoři intimity dohlédnou na herce. Slibují, že milostné scény budou ještě pikantnější


ilustrační snímek | foto: Reprofoto

Premium Původní zpráva
Kvůli koronaviru budou nejspíš filmy a seriály napříště bez velkých intimností. Případně bude jejich natáčení probíhat pod dohledem – to zase v důsledku aféry #MeToo. V Hollywoodu na to vznikla nová pracovní funkce: koordinátoři intimity. Díky nim jsou herci víc uvolnění a záběry, které vznikají podle přesné choreografie, jsou údajně ještě pikantnější. V českém filmu podobná role ještě chybí a možná není ani potřeba.

Hollywood hledá cestu, jak se vypořádat s covid-19. Spásu může najít v pornoprůmyslu

Americká herečka Emily Meadeová, jako pravděpodobně většina herců, natáčení intimních scén nikdy neholdovala. Za svou kariéru zažila několik situací, kdy se při jejich vzniku necítila nejpříjemněji nebo po ní žádali něco, co se jí příliš nezamlouvalo. Jelikož však nechtěla zklamat režiséra, většinou nic nenamítala. A v druhé sérii televizního seriálu stanice HBO The Deuce: Špína Manhattanu ji coby představitelku newyorské pornoherečky čekalo sexuálních scén hned několik.

Autor:

V Hollywoodu zrovna vřela aféra #MeToo a Meadeová vycítila příležitost. Zašla za vedením a požádala, zda by se jí mohlo během choulostivých okamžiků dostat nějaké podpory. Když se posléze chystala na scénu, ve které provádí orální sex, vše probíhalo pod dozorem Alicii Rodisové, takzvané koordinátorky intimity, která Meadeové poskytla podložku pod nohy, ústní sprej a všechny její obavy, které pečlivě probraly ještě před natáčením, sdělila režisérovi. Herečka poté v popkulturním magazínu Rolling Stone popsala, že se po boku koordinátorky cítila, jako by s ní na place byla její máma nebo sestra.

Spolupráci si nemohla vynachválit nejen Meadeová, ale celý filmový štáb a HBO se po této zkušenosti rozhodla, že bez pomoci koordinátorů intimity již milostné scény točit nebude. Od předloňského podzimu jsou součástí každé produkce, kde se objevuje nahota nebo intimní situace, a podobnými pravidly se řídí například i Netflix. V posledních letech se jejich přítomnost stala v americkém filmovém a divadelním průmyslu normou. V Česku si své místo však ještě nenašli.

„HBO Europe při svých natáčeních v České republice zatím nikoho takového nepoužívá,“ vyjádřila se k tématu tisková mluvčí evropské pobočky Pavla Brožková. Vypadá to, že v dohledné době však ani potřeba nebudou. Koronavirová pandemie změnila podmínky během natáčení, a aby se dodržela bezpečnostní opatření, mezi něž patří i omezení fyzického kontaktu mezi herci, milostné scény mizí ze scénářů. V televizním seriálu Modrý kód zapeklitou situaci vyřešili například tak, že namísto původně plánovaného polibku dostala partnerka květinu.

Úskalí herecké profese

Než přišla pandemie, byli koordinátoři intimity, jejichž úkolem je vytvořit pro herce bezpečné pracovní prostředí a pomoci jim, aby se při natáčení milostných scén cítili uvolněně, v zahraničních produkcích již běžnou součástí týmu. Jejich boom však nastal teprve nedávno, v důsledku kauzy #MeToo, která přinesla na světlo řadu skandálů spojených se sexuálním obtěžováním a poznamenala celý Hollywood. S termínem poprvé přišla už v roce 2006 americká aktivistka Tarana Burkeová. 

V celosvětové hnutí se však proměnilo až poté, co herečka Alyssa Milanová jako reakci na obvinění amerického producenta Harveyho Weinsteina v říjnu 2017 na Twitteru uživatele vyzvala, aby své příspěvky na sociálních sítích označili hashtagem #MeToo, pokud se někdy stali obětí sexuálního obtěžování. Necelý den od zveřejnění už hashtag použilo přes pět milionů lidí po celém světě, čísla den za dnem rostla a k Milanové se připojilo mnoho známých tváří jako například Gwyneth Paltrowová, Jennifer Lawrencová nebo Uma Thurmanová.

Štěstí přeje připraveným. Jak žije nejslavnější Češka v Hollywoodu?

Hnutí upozornilo na závažnost a rozsah problému a následně vyřadilo ze scény několik významných osobností zábavního průmyslu. Herec Bill Cosby ze seriálu Já, špion například již sedí ve vězení, Kevin Spacey dostal od Netflixu výpověď a poslední řada sledovaného seriálu Dům z karet se odehrála už bez něj, režisér Ridley Scott nechal těsně před premiérou jeho filmu Všechny prachy světa Spaceyho party přetočit jiným hercem a Weinstein, jenž takzvaný „Weinsteinův efekt“ neboli lavinu dalších obvinění spustil, se letos v březnu dočkal odsouzení na třiadvacet let za znásilnění a sexuální nátlak.

Koordinátorů intimity donedávna nebylo mnoho, dnes se z nich však stala žádaná profese a na celkové množství filmů a seriálů jejich počet ani nestačí.

„Americké společnosti se obávají, že by se při natáčení, i kdyby nechtěně, mohly překročit hranice, zažalovali by je a nebyla by to levná záležitost,“ vysvětluje ředitelka české castingové agentury Myrnyx Tyrnyx se zkušenostmi z Hollywoodu Maya Kvetny, proč je po koordinátorech intimity čím dál větší poptávka.

V případě milostných scén totiž k ošemetným situacím dochází běžně. Rodisová měla za svou hereckou kariéru vlastní negativní zkušenost a v její praxi koordinátorky intimity se jí potvrzuje, že podobný zážitek má za sebou skoro každá herečka. Zjistila ovšem, že se nemají na koho obrátit s prosbou o pomoc, a proto spolu s dalšími dvěma spoluzakladatelkami založila v roce 2015 v současnosti největší organizaci Intimacy Directors International, která školí budoucí koordinátory, vzdělává herce a filmaře a pořádá workshopy.

Genderová nevyváženost v Hollywoodu. Slavné herečky dostávají v průměru o milion dolarů méně

„Samozřejmě že se do nepříjemné situace můžou dostat i muži, filmový průmysl je ale vysoce patriarchální prostředí a díky koordinátorům intimity mohou herečky získat hlas, který jim dosud chyběl,“ komentuje Kvetny. „Dřív byl zcela běžný postoj, a v českém filmu bohužel občas přetrvává, že herci musejí leccos vydržet, i když to pro ně může být nepříjemné a bojí se ozvat z obav, že už příště nedostanou roli, nebo nechtějí před štábem vypadat, že dělají problémy.“

Nezřídka docházelo k situacím, kdy byly herečky během natáčení vyzvány, ať si ještě odloží nějaký kousek oděvu, nebo ruce jejich kolegy sklouzly na tělesné partie, na nichž se předem nedohodli. Režisérské postupy, které Bernardo Bertolucci použil ve svém filmu Poslední tango v Paříži z roku 1972, by mu dnes přinesly nemalé problémy. Známou šokující scénu análního znásilnění tehdy devatenáctiletá herečka Maria Schneiderová nečekala a režisér se ohrazoval, že kdyby ji na ni předem připravili, skutečný hněv a ponížení by se jí nepodařilo zahrát. Schneiderová v jednom rozhovoru posléze přiznala, že se cítila, jako by byla opravdu znásilněná.

Koordinovaný sex

Koordinátor intimity by se měl postarat o to, aby k podobným situacím již nedocházelo. Působí jako prostředník mezi hercem a tvůrčím týmem. Snaží se naplnit režisérovy vize, aby scéna co nejvíce odpovídala jeho představám, zároveň však poskytuje ochranu hercům, aby jim milostné scény nebyly nepříjemné. Koordinátor je na place vždy přítomný, nejčastěji bývá oblečen v tmavých, nenápadných barvách, aby nebudil přílišnou pozornost, je ale připravený zasáhnout, kdyby během natáčení došlo k něčemu, co nebylo předem dohodnuto. To, co divák na plátně vnímá jako vášnivou milostnou scénu, ve skutečnosti vzniká ve vysoce profesionálním prostředí. Práce koordinátorů s diplomem od Intimacy Directors International se opírá o pět základních pilířů, jako je kontext, komunikace, souhlas, choreografie a ukončení. Rodisovou v její praxi překvapilo, jak velké tabu sex stále je.

Žlutou rodinku Simpsonů dohnala rasová korektnost. Mnoho postav změní hlas, nebo skončí

Samotnému natáčení předcházejí mnohé diskuse se všemi zúčastněnými a koordinátorka je učí se o něm otevřeně bavit. Z hovorů mohou herci také pochopit, jakou úlohu intimita ve vztahu jejich postav zaujímá, a následně ji i lépe zahrát. Dochází i k situacím, kdy si režisér uvědomí, že milostná scéna vlastně není pro příběh důležitá. Koordinátoři proto nevylučují, že by se do budoucna mohli podílet i na tvorbě scénářů.

Zásadní ovšem je, aby došlo ke vzájemné shodě, jak bude konkrétní milostná scéna vypadat. Pod vedením koordinátora intimity se totiž odehrávají podle do detailu vypracované choreografie, a herci tudíž přesně vědí, co se v daný okamžik natáčení bude dít. Například u bojových scén je choreografie normou, mnohým však přijde zvláštní, že by se měly týkat i intimity. Mají přitom hodně společného. U obou jde o vyjádření emocí a fyzický kontakt mezi herci. Oproti násilí a boji, který je vždy hraný, je však intimita, ač nedojde přímo na styk, skutečná. S o to větší opatrností je třeba podle odborníků k milostným scénám přistupovat. Právě proto je jejich součástí i takzvané ukončení, kdy koordinátor pomáhá hercům vrátit se z role zpátky do reality.

Proti milostným choreografiím se objevily námitky, že kvůli nim sex ve filmu přijde o svou spontánnost a autenticitu a scény budou působit nudně a prkenně. Tyto domněnky však koordinátoři vyvracejí a tvrdí, že bude naopak ještě šťavnatější. Ve scénářích se nezřídka objevuje, že protagonisté spolu „mají vášnivý sex“, už ale není upřesněno, jak by měl proběhnout. Režiséři pak během natáčení herce pobízejí frázemi jako „buďte více sexy“, ti jsou ale zmatení a nevědí, co vylepšit, zatímco koordinátor dokáže poskytnout jasné instrukce, aby se pohybovali pomaleji nebo mezi sebou zmenšili vzdálenost. Mohou se také účastnit praktických workshopů, kde získají technické dovednosti, jak například provést uvěřitelný láskyplný dotyk.

Herečka Meadeová práci s koordinátorkou popsala tak, že se naučila dělat reálně méně věcí, které však ve výsledku vypadají skutečněji. „Mnozí filmaři si myslí, že když bude někdo milostné scény koordinovat, bude to celé ještě rozpačitější,“ představuje častý postoj Kvetny. „Neuvědomují si však, že pokud se díky koordinátorovi budou herci cítit více připravení a uvolnění, je větší pravděpodobnost, že s výsledkem nakonec budou spokojení úplně všichni.“

Ležérní Češi

Při natáčení v Česku, kde se pomoc koordinátorů intimity ještě nevyužívá, si herci svá práva a hranice musejí bránit sami.

„Vždy se snažíme vyhovět přáním a požadavkům herců a štábu, v rámci našich realizovaných projektů jsme se ale s podobnou žádostí ještě nesetkali,“ komentuje Brožková. Při tvorbě milostných scén pod HBO Europe bývá v současnosti alespoň zvykem, že je v tu chvíli na place přítomno co nejméně lidí, aby se herci mohli lépe uvolnit.

Co nejlepší podmínky se snaží zajistit i Maya Kvetny. Když provádí casting, zjišťuje si o filmu co nejvíce informací, aby je mohla probrat s herci, a pokud se dotyčný na určité věci necítí, komunikuje jeho požadavky režisérovi. „Teprve v posledních letech se stává častěji, že se ke smlouvě přikládají dodatky ohledně nahoty a intimity,“ všímá si pozvolných změn Kvetny. „Stále více českých herců má také své agenty, kteří můžou sloužit jako vyjednavači mezi hercem a tvůrčím týmem.“

Start kulturní revoluce? Po smrti Floyda mizí rasově problematické filmy a seriály

Kvetny hercům radí, aby se o projektu co nejlépe informovali a na podmínkách se domluvili ještě před podepsáním smlouvy.

Zatímco zahraniční produkce většinou disponují obsáhlými stanovami, jak by se k sobě členové týmu měli během natáčení chovat, v českém filmovém prostředí chybějí. „Převládá postoj, že podobné regule jsou zbytečné, a Češi obecně nemají jakékoli zákazy a nařízení zrovna v lásce,“ všímá si kulturních rozdílů Kvetny, která v Česku žije už skoro třicet let.

Příliš striktní zásady ovšem můžou být i na škodu. Na základě výpovědi jednoho z pracovníků produkční společnosti Netflix obletěla světová média zpráva, že podle nové firemní strategie, která má za cíl zabránit sexuálnímu obtěžování na pracovišti, není dovoleno zírat na svého kolegu/kolegyni déle než pět sekund, žádat je o telefonní číslo, a pokud by došlo k nějaké nepříjemné situaci, má dotyčný zakřičet: „Ihned přestaň a už to nikdy nedělej!“ Nová pravidla, podle nichž by zaměstnance mohl stát o vteřinu delší pohled místo, se okamžitě stala terčem mnoha vtipů, ale i kritiky, že podobné extrémy pouze odvádějí pozornost od závažnosti problému.

Důvod, proč Češi na zásady týkající se intimity příliš nedají, je ale možná docela jiný.

„Kolik se vám vybaví českých filmů, kde jsou pikantní sexuální, ale třeba i násilné scény?“ zamýšlí se Kvetny, že scén v duchu hollywoodských blockbusterů v tuzemských scénářích příliš není. „Český filmový narativ je zkrátka úplně jiný – a možná tu v současnosti koordinátoři intimity zatím nejsou ani potřeba a stačila by otevřená komunikace mezi všemi zúčastněnými.“

CUDNOST Z NUTNOSTI

Boom filmových koordinátorů intimity nastal teprve nedávno, v důsledku kauzy #MeToo, která přinesla na světlo řadu skandálů spojených se sexuálním obtěžováním a poznamenala celý Hollywood. Koronavirová pandemie přepisuje scénáře i v Hollywoodu. Pro dodržení hygienických a bezpečnostních opatření jsou scenáristi vyzýváni, aby raději nevymýšleli žádné scény, ve kterých dochází mezi herci k fyzickému kontaktu. Nesmějí si podat ani ruce, natož aby se objímali a oddávali milostným hrátkám. Intimita mezi postavami je však často pro vývoj příběhu důležitá a vyškrtnout ji ze scénáře nelze, filmaři proto přicházejí s metodami, jak si v takových případech poradit. Jedním z řešení je nechat diváka, aby zapojil svoji fantazii. Ve chvíli, kdy to mezi postavami jiskří a vzápětí se objeví záběr na praskající oheň v krbu či na detail chodidel propletených v přikrývkách, je radno předpokládat, že právě došlo k milostnému okamžiku. Další možností je natočit intimní scénu s každým hercem zvlášť a pomocí moderních technologií je spojit dohromady. Vizuální efekty tedy budou zapotřebí nejen při natáčení vesmíru či automobilových honiček, ale i ve dříve docela běžných situacích. Pokud by režisér přece jen trval na skutečném fyzickém kontaktu, nabízí se možnost, aby herci podstoupili čtrnáctidenní karanténu, během níž budou pravidelně testováni, a scénu posléze natočili společně. Otázka je, zda by na tuto metodu herci přistoupili.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.