Lidovky.cz

Kultura

S rozvolněním lidé nechtějí sedět u obrazovek. Streamovací služby čeká propad, varují analytici

Nový seriál The Queen’s Gambit foto: Twitter The Queen’s Gambit

LOS ANGELES - Jedním z vítězů pandemické krize jsou i velcí hráči na poli streamovacích služeb, kteří využívali izolace lidí v jejich domovech u televizních obrazovek. S postupným celosvětovým rozvolňováním ale zákazníci těchto služeb začnou vyhledávat jiné kulturní a společenské vyžití. Analytici varují, že čísla streamovacích služeb mohou být nejhorší za posledních pár let.
  15:00

Zábavní gigant Netflix na sklonku minulého roku překonal hranici 200 milionů platících zákazníků. Číslo se mělo ještě zvýšit v prvním kvartálu tohoto roku, protože první čtvrtletí bývají pro streamovací služby na počet nových předplatitelů tradičně nejbohatší. Letošní čísla ale hovoří o něčem jiném. 

Snímek Jako v bavlnce (2021).
Snímek L’incredibile storia dell’isola delle rose (2020).

Netflix za první čtyři měsíce hlásí jen šest milionů nových předplatitelů. To je nejhorší výsledek od roku 2017 a zároveň zhruba jen třetina toho, kolik Netflix získal za stejnou dobu minulý rok. Další měsíce by rozdíl mohl být ještě citelnější.

Analytici z britské společnosti Ampere náhlý propad vysvětlují tím, že se po světě v rámci postupného rozvolňování otevírají i jiné možnosti kulturního a společenského vyžití. „Streamovací společnosti rychle ustupují setkáváním se s přáteli, sportu, kinům a otevřeným restauračním prostorům,“ vysvětluje analytik Richard Broughton.

Diváci se vracejí i do kin. Po řadě odložených premiér a filmů se špatnými výsledky v poloprázdných kinech přilétla první vlaštovka v podobě akčního trháku Godzilla vs. Kong. Snímek o souboji legendárních monster si i přes fakt, že v řadě zemí jsou kina ještě zavřená, celosvětově vydělal již více než 390 milionů dolarů a dá se považovat za úspěch.

Je otázka, nakolik razantní zpomalení přílivu nových předplatitelů může streamovacím gigantům uškodit. Například Netflix velkou část peněz získává od investorů, které láká na konstantní proudění peněz od stále se zvětšující základny předplatitelů. V extrémním případě by zmenšující se počty předplatitelů mohly znamenat méně peněz od investorů a následně i zdražení služeb pro koncového zákazníka. Podle analytiků ale v nejbližší době nic podobného nehrozí.

Netflix i přes horší výsledky nezpomaluje. Na rok 2021 si na původní seriály a filmy vyčlenil částku 19 miliard dolarů (408 miliard korun).Firma si také vyjednala exkluzivní smlouvu se společností Sony a jejím studiem Columbia Pictures. Znamená to, že by filmy tohoto studia mohly mít dvojí premiéru - v kinech a ve stejnou dobu i na Netflixu. Připomeňme, že mezi největší značky Columbia Pictures patří James Bond, Spider-Man nebo Jumanji. 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.