Lidovky.cz

Kultura

Česko je magnetem pro světové filmaře. Nová ‚covid pravidla‘ pro ně zavedlo jako první v Evropě

Z natáčení historického snímku Margrete – Queen of the North (Margrete – Královna Severu), jedno z prvních natáčení za pandemie v roce 2020 | foto: SF Studios/Julie Vrabelová/Sirena Film

Premium Doporučujeme
Orlando Bloom, Gillian Andersonová nebo Helen Mirrenová. Ti všichni nedávno natáčeli v Česku. A Ryan Gosling, Adam Sandler nebo Carey Mulliganová se k nám právě chystají. Kola filmového průmyslu se kvůli covidu na chvíli zastavila, díky pohotové reakci českých filmařů se ale točí dál.

Rok 2020 byl pro filmaře ve znamení změn. Na jaře musely zahraniční produkce prakticky ze dne na den přerušit natáčení v Česku a pár týdnů nikdo nevěděl, co bude dál. K ohroženým projektům patřil i nejdražší projekt posledního desetiletí – Carnival Row. Fantasy seriál s Orlandem Bloomem a Carou Delevingne, vznikající v produkci Amazonu a Legendary TV. Byl zastaven ve chvíli, kdy štábu zbývalo dotočit pouhých deset dní z celkových sto dvaceti. Už v srpnu loňského roku se ale podařilo natáčení obnovit, a produkce tak v Česku nakonec utratila celkem téměř 3,1 miliardy korun.

Právě teď Sirena Film pracuje na natáčení seriálu Na západní frontě klid, který...
Snímek Králíček Jojo (2020). Režie: Taika Waititi.

Návrat zahraničních filmařů do Česka byl možný jen díky pohotové reakci několika institucí v čele se Státním fondem kinematografie a jeho Českou filmovou komisí. Česko bylo vůbec první evropskou zemí, která nová „covid pravidla“ pro filmování zavedla. 

Autor:

„Bylo to trochu vaření z vody, nevěděli jsme, kam sáhnout pro informace, ale museli jsme začít hned,“ říká Pavlína Žipková, šéfka České filmové komise, která propojuje zahraniční filmové tvůrce s lokálními partnery, infrastrukturou a úřady a pomáhá koordinovat jejich aktivity. Pravidla inicioval bývalý kaskadér Jiří Kosorinský, který už půl roku před nástupem covidu založil Evropský institut bezpečnosti filmových projektů, původně kvůli osvětě v oblasti bezpečnosti práce při natáčení. Díky rychlé akci, na které se podílela ještě Asociace producentů v audiovizi, se už začátkem května, tedy pár týdnů po vyhlášení nouzového stavu, natáčení v Česku opět rozjelo. Nic už ale nebylo jako dřív.

„Pandemie otočila život filmařů vzhůru nohama,“ říká Žipková. Nutnost dodržovat proticovidová pravidla natáčení výrazně prodražila. Opatření a s nimi spojené výdaje zvedají celkové náklady o 10 až 20 procent. „Na placech nově fungují takzvaná covidová oddělení, což je celé výrobní oddělení při filmové produkci, které hlídá dodržování všech opatření a zajišťuje pomůcky. U některých produkcí má tento covid department až 15 členů, kteří jsou rozmístěni na různých místech placu a mimo jiné kontrolují členy štábu, aby se nepřiblížili na víc než povolené dva metry,“ vysvětluje Pavlína Žipková. Samozřejmostí je povinnost nošení respirátorů pro všechny kromě herců při akci a také pravidelné testování.

„Je to velký nárůst práce, až o šedesát procent, přičemž polovina těch činností je preventivní – co kdyby náhodou,“ vysvětluje producent Václav Mottl z produkční společnosti Czech Anglo Pictures, která se v minulosti podílela na takových trhácích jako Králíček Jojo nebo Úkryt v zoo a nyní natáčí apokalyptický seriál Extinction pro televizní kanál Sky. „Extinction je nabitý akcí. Natáčení je ryze záležitostí kaskadérů, speciálních efektů a počítačových triků,“ prozrazuje Mottl. Česko v tomto seriálu představuje především východní Evropu a Balkán, natáčí se v Praze, Mostě, Litoměřicích, Postoloprtech nebo v Žatci. 

„Vyhledávali jsme zbytky socialistické architektury a polorozpadlé vesnice. Lokace jsou u nás opravdu velmi rozmanité,“ popisuje Mottl. „Řešením komplikací spojených s koronavirem ale trávíme ve výsledku víc času než filmováním a s ním spojenou organizací,“ dodává. Štáb musí být stále připravený na situaci, kdy někdo onemocní a strhne s sebou lavinu spolupracovníků uvržených do karantény. I proto jsou štáby rozdělené do čtyř skupin, jejichž členové se na place nesmějí potkat. „Testujeme až dvakrát týdně PCR testy, štáb čítá kolem dvou stovek lidí… K tomu další náklady spojené s prodlevami, dezinfekcemi, oddělení prostor, transportu… Celkově jde o navýšení nejméně o deset procent z celkového rozpočtu, a to se bavíme o nákladech v milionech dolarů,“ říká Václav Mottl.

V produkci jeho Czech Anglo Pictures se chystá i natáčení seriálové adaptace Nebezpečných známostí Choderlose de Laclose pro TV společnost Lionsgate. Točit se začíná 24. května a hlavními lokacemi budou zámky a klášter v Doksanech, Roudnici a Dolních Beřkovicích, dále Praha, Libochovice, Kutná Hora, Opočno, Slavkov u Brna, Plasy a další místa. Podrobnosti o obsazení zatím tvůrci nechtějí zveřejňovat. „Můžu jen prozradit, že se nejedná o remake již několikrát zfilmovaného Valmonta a Nebezpečných známostí, ale jde o zcela nové zpracování,“ říká Mottl.

Horké chvilky kvůli zastavenému natáčení si loni zažila také společnost Sirena Film, která v Česku připravovala horror Transatlantic 473 v produkci Netflixu. Natáčení, které probíhalo v březnu a pak od července do září, se kvůli covidu přerušovalo dokonce dvakrát. České lokace ve filmu představovaly vojenskou leteckou základnu v Keflavíku na Islandu a letiště ve Frankfurtu nad Mohanem.

Právě teď Sirena Film pracuje na natáčení seriálu Na západní frontě klid, který se začal v březnu točit v okolí Podbořan. Hlavní roli v historickém seriálu z první světové války podle stejnojmenného románu Ericha Marii Remarqua ztvární německý herec Daniel Brühl, známý například ze sportovního dramatu Rivalové. Seriál natáčený v produkci Netflixu vzniká pod taktovkou Edwarda Bergera, režiséra seriálů Patrick Melrose nebo The Terror.

Právě teď Sirena Film pracuje na natáčení seriálu Na západní frontě klid, který se začal v březnu točit v okolí Podbořan

Glóby v pražském hotelu

Přestože spousta filmových projektů běží podle plánu a další se chystají, některé se kvůli nové situaci odkládají. „Někteří měli začít točit na jaře, a pak se rozhodli, že raději počkají na lepší epidemickou situaci, a posouvají natáčení třeba na léto nebo na podzim. Producentům to samozřejmě způsobuje škodu,“ říká Pavlína Žipková. „Mnoho projektů vyčkává na zlepšení podmínek, a to nejen u nás, ale v celé Evropě,“ komentuje situaci producent Pavel Müller z produkční společnosti Sirena Film. 

„Je to z důvodů jak praktických, jako je omezení cestování, karantény a podobně, tak finančních. Je nutné zvažovat rizika, protože není možné pojistit nové projekty proti možným škodám způsobeným covidem,“ říká. „Projekty určené pro kinodistribuci navíc čelí velké nejistotě ohledně samotné distribuce,“ připomíná Müller nelehkou situaci majitelů kin a distributorů.

Gillian Andersonová převzala Zlatý Globus na dálku z Prahy

K úplnému zastavení už roztočených projektů letos zatím dle informací České filmové komise naštěstí nedošlo. Od února do dubna se v Česku natáčel celovečerní film režiséra Marca Forstera White Bird: A Wonder Story s Gillian Andersonovou a Helen Mirrenovou v hlavních rolích. Snímek vypráví příběh židovské dívky, kterou za druhé světové války ukrývá rodina v okupované Francii. Gillian Andersonová dokonce z pražského hotelu online přebírala ocenění Zlatý glóbus, který získala za roli Margaret Thatcherové v seriálu Koruna. A nebyla sama – ve stejném hotelu stejné ocenění virtuálně převzala další hvězda, Rosamund Pikeová za komedii Jako v bavlnce. 

Gillian Andersonová dostala sošku za roli Margaret Thatcherové v seriálu Koruna.

Práce v Česku se žádná z hvězd neobává. „Vůbec jsem neváhala, protože vím, že se tu při natáčení dodržují speciální proticovidová bezpečnostní opatření,“ prohlásila Andersonová a jen podotkla, že by si bývala Prahu prohlédla lépe, kdyby každý den před hotelem nestáli paparazziové… „Štáb byl fantastický, velmi zkušený, přátelský a profesionální. Vím, že vaši lidé udělali velký dojem i na kostýmní návrháře tím, co dokázali připravit, a svou řemeslnou zručností,“ dodala. Spokojená byla i Rosamund Pikeová, která si Prahu dokonce zvolila za dočasný domov. Natáčí tu totiž už od roku 2019 fantasy seriál The Wheel of Time, jehož produkce byla loni na jaře také přerušena a obnovena až na podzim. Herečka po dobu přerušení zůstala v Praze, kam přesídlila s celou rodinou – manželem a dvěma syny.

Kosmonaut Sandler i agent Gosling

V Česku se bude natáčet také zatím nejdražší film společnosti Netflix – akční thriller The Gray Man. Díky tomuto projektu s rozpočtem 200 milionů dolarů do Česka zavítají herci Ryan Gosling a Chris Evans, kteří ztvární hlavní role v příběhu zabijáka, jenž utekl ze služeb americké CIA a je stíhán bývalým kolegou.

Adam Sandler ve filmu Uncut Gems (2019). Režie: Josh Safdie, Benny Safdie.

K dalším hvězdám první kategorie, na které se můžou čeští fanoušci těšit, patří Adam Sandler a Carey Mulliganová, kteří si zahrají v rovněž Netflixem produkované adaptaci románu Kosmonaut z Čech českého spisovatele žijícího v New Yorku Jaroslava Kalfaře. Příběh kosmonauta, který je z malé země ve středu Evropy vyslán na misi k planetě Venuši, bude režírovat Johan Renck, proslavený seriálem Černobyl. Kosmonautovu ženu ztvární britská herečka Carey Mulliganová, známá z filmů Daleko od hlučícího davu, Nadějná mladá žena či Vykopávky. V Česku se právě točí také francouzský seriál Operations Totems o lásce mezi dvěma špiony během studené války ve východním Berlíně, Moskvě a Paříži. V seriálu z produkce Amazonu a Gaumontu si ústřední milostnou dvojici zahrají Niels Schneider a Vera Kolesnikova, v dalších rolích se objeví José Garcia nebo Lambert Wilson. Natáčet by se mělo v Praze až do konce června.

Maďarsko, věčný soupeř

Není pochyb o tom, že zahraniční filmaři Česko milují, a to díky variabilním a raritním lokacím, ale i skvělé pověsti českých filmových profesionálů. Jak vytěžit z přítomnosti zahraničních partnerů pro Česko co nejvíc? Odpověď je dle ředitelky Státního fondu kinematografie Heleny Bezděk Fraňkové jednoduchá – je potřeba zvýšit filmové pobídky. Pobídky či vratky pro zahraniční filmaře představují možnost získat zpět část nákladů. Česko je poskytuje od roku 2012 a jejich objem je obvykle 800 milionů korun ročně. Podobný pobídkový systém funguje v celé Evropě, většina států však nabízí filmařům vyšší podíl. Maďarsko, náš největší konkurent, co se týče lokací, profesionálního zázemí a cen služeb, nabízí pobídky ve výši 30 procent. „Tak nízké pobídky jako máme my najdete v současné době už jen v Severní Makedonii,“ uvádí Pavlína Žipková z České filmové komise. 

Loni podle ní mnoho zemí právě kvůli covidu pobídky navyšovalo – a podobný krok by pomohl přivést víc peněz do státní kasy i u nás. Vyhlídky na rok 2021 jsou totiž zatím dle odhadů více než příznivé. Vypadá to, že by se mohla opakovat situace z roku 2019, kdy u nás zahraniční filmaři utratili více než devět miliard korun, protože pobídky se tehdy podařilo díky zásahu ministerstva financí navýšit z 800 milionů na 1,3 miliardy korun.

Z natáčení historického snímku Margrete – Queen of the North (Margrete – Královna Severu), jedno z prvních natáčení za pandemie v roce 2020

Za zásadní krok považují navýšení filmových pobídek také producenti. Navýšení na úroveň okolních zemí by dle Pavla Müllera ze Sirena Film umožnilo další investice do rozšíření kapacit filmového průmyslu, ale i do souvisejících oborů. „K oblastem nejvíce postiženým covidem patří cestovní ruch, letecká přeprava a ubytovací služby. Navýšení filmových projektů může pomoci tato zastavená odvětví ekonomiky restartovat,“ tvrdí Müller.

„Bez pobídek by do Česka nepřijel jediný producent a měli bychom tu 3000 nezaměstnaných lidí,“ připomíná Václav Mottl z Czech Anglo Pictures. Při současné úrovni pobídek ale podle něj ztrácí Česko konkurenceschopnost. „Práce u nás teď je, ale jen proto, že je přetlak po celé Evropě. Až opadne, opadne i zájem – vzhledem k nižším fiskálním stimulům,“ obává se Mottl. Pobídky podle něj nejsou pro státní kasu nákladem, ale investicí. „Pořád dokola slyším, že filmaři chtějí víc peněz. Ale tak to není. My nežádáme peníze nebo dotace, ale stimul k tomu, abychom sem mohli tyto obrovské zakázky dostat a nechat je zde utratit své finance,“ uzavírá Mottl.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.