Lidovky.cz

'Stopy vedou do kokpitu'. Piloti zmizelého letadla jsou stále podezřelí

Kazachstán

  13:30aktualizováno  13:41
PEKING/KUALA LUMPUR - Vyšetřování zabývající se zmizením malajsijského letadla se stále více soustřeďuje na oba piloty stroje, který se před více než týdnem ztratil s 239 lidmi na palubě na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu.

"Modlete se za let MH370". Na transparent umístěný na letišti v Kuala Lumpur mohou lidé psát své vzkazy záhadně zmizelým pasažérům Boeingu 777. foto: ČTK

Společnost Malaysia Airlines v pondělí uvedla, že poslední slova adresovaná z letadla dispečerům na zemi pronesl druhý pilot letadla, a to krátce po ručním odpojení identifikačního systému ACARS. Britský The Guardian uvádí, že systém byl odpojen v sobotu 8. března brzy po půlnoci, přesněji mezi 1:07 a 1:37. Načasování poslední zprávy a klidný hlas jejího autora posilují podezření, že oba piloti - či jeden z nich - se mohli podílet na zmizení letadla, napsala agentura AP.

PSALI JSME:

Letoví kontroloři na zemi zachytili jako poslední zprávu z kokpitu letadla rozloučení "V pořádku, dobrou noc". Uvolněným hlasem ji podle předběžného vyšetřování pronesl druhý pilot stroje. Vyšetřovatelé konstatovali, že dotyčný v tu chvíli patrně musel vědět o odpojení identifikačního systému ACARS. Přibližně 14 minut poté byl odpojen transpondér, píše server Independent.co.uk.

Server rovněž uvedl, že malajsijské úřady mají podezření, že letoun zamířil k jedné ze základen islamistického hnutí Taliban na afghánsko-pákistánských hranicích, a žádají o diplomatické povolení k prošetření této teorie.

Malajsijské aerolinky předpokládají, že po ztrátě kontaktu měl zmizelý Boeing dostatek paliva na dalších přibližně 30 minut letu.

Vyšetřovatelé se zaměřují na piloty

Podle agentury AFP se také americká rozvědka při svém vyšetřování zaměřuje na kapitána letadla, 53letého Zaharieho Ahmada Shaha a druhého pilota, 27letého Fariqa Abdula Hamida.

"Všechny informace, které jsem získal od bezpečnostních úřadů, od národního protiteroristického centra a tajných služeb, naznačují, že se něco dělo s piloty," citovala agentura AFP předsedu bezpečnostního výboru Sněmovny reprezentantů Michaela McCaula. "Domnívám se, že všechny stopy vedou do kokpitu, k prvnímu a druhému pilotovi," dodal.

Pátrání po Boeingu 777

  • Pátrání po pohřešovaném letounu se původně upíralo na oblast kolem malajsijských břehů, tedy do míst posledního kontaktu s dispečery.
  • Na základě předpokladů, že někdo záměrně odpojil komunikační zařízení stroje a během letu ho přinutil změnit směr, byly vytyčeny nové zóny hledání - první mezi severem Thajska a Kazachstánem, druhá v jižní části Indického oceánu na jih od Indonésie.
  • V pondělí Malajsie oznámila, že pátrání již bylo zahájeno v severním i jižním koridoru. Spekuluje se, že po přerušení kontaktu s dispečery letadlo pokračovalo v cestě ještě několik hodin.
  • Do hledání se zapojilo již 26 zemí. Po letadle pátrá rovněž Interpol a americká FBI.

Dvě třetiny cestujících boeingu 777 byli Číňané a Peking v pondělí znovu kritizoval Malajsii za řešení situace. Čína vyzvala malajsijské úřady, aby "okamžitě" rozšířily pátrání po pohřešovaném letadle a poskytovaly o pátrání jasnější informace.

"Pátrací a záchranné úsilí jsou nyní samozřejmě složitější a oblast je větší. Doufáme, že Malajsie bude poskytovat zainteresovaným zemím podrobnější a přesnější informace," prohlásil na dnešní tiskové konferenci mluvčí čínského ministerstva zahraničí Chung Lej.

Malajsijská policie prohledala byty obou pilotů a prověřuje letový simulátor, který si doma nainstaloval kapitán stroje Zaharie. Pilotovi kolegové sdělili, že Zaharie byl aktivním stoupencem malajsijské opozice vedené politikem Anwarem Ibrahimem, který byl jen několik hodin před startem letadla odsouzen v kontroverzním procesu k pětiletému vězení za homosexuální praktiky. Podle přátel ale pilot Zaharie neprojevoval extremistické názory. Druhý pilot Fariq měl prý krátce před svatbou.

VÍCE ZDE:

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.