Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Unesli Boeing piloti? Jejich způsob života tomu nenasvědčuje

Svět

  16:16
KUALA LUMPUR - Vyšetřování ztraceného Boeingu 777 se kloní k verzi, že letadlo bylo uneseno někým, kdo měl "velké zkušenosti s létáním". A policie podle agentury Reuters znovu prohledala dům třiapadesátiletého kapitána letu Zaharieho Ahmada Shaha. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by se piloti chystali stroj unést. Kapitán se většinu volného času věnoval svým koníčkům a kopilota proslavil skandál s ženami pozvanými do kokpitu letadla.

Naději vzbudily satelitové snímky neznámých objektů. Souvislost s letadlem se ale zatím nepotvrdila. foto: ČTK

Díky dosavadnímu pátrání po letadle Malaysia airlines se zdá být nejpravděpodobnější příčinou jeho zmizení únos. Zároveň však zdroje z vyšetřování tvrdí, že by jej mohl provést jen někdo s velkými zkušenostmi s létáním. Svědčí o tom i fakt, že letadlo bylo po změně směru řízeno tak, aby se vyhnulo radarům. Pátrání potvrzuje, že komunikační systémy na letu Malaysia Airlines 370 přestaly pracovat jeden po druhém.

Nejpravděpodobněji šlo o únos

  • Boeing 777 společnosti Malaysian Airlines s 239 lidmi na palubě zachytily patrně vojenské radary v oblasti indického souostroví Andamany a Nikobary.
  • Stalo se tak téměř hodinu poté, co stroj zmizel z civilních radarů o několik stovek kilometrů na východ.
  • Satelity naposledy zachytily letadlo o dalších šest hodin později, uvedl Najib.

Vyšetřovatelé se tak logicky zaměřili na piloty Boeingu 777 Zaharia Ahmada Shaha (53) a Fariqa Abdula Hamida (27) a jejich případné motivy k únosu. Policie zkoumá psychologii pilotů, jejich rodinný život a hledá spojovací článek mezi nimi a zmizení letadla. Zatím však žádný důkaz nenašla.

Kapitán kutil

Kapitán letadla Shah nastoupil k Malaysia Airlines v roce 1981 a nalétal více než 18 tisíc letových hodin. Na stránkách Facebooku se prezentuje jako vášnivý letecký nadšenec, který na stránky nahrával fotografie letadel. Letuška z Malaysian Airlines, která s ním několikrát letěla, řekla, že je "velmi milý, příjemný a opatrný," píše deník cbsnews.com.

Podle serveru dailymail.co.uk na sebe přitáhl pozornost sestrojením letového simulátoru, který postavil doma pomocí tří velkých počítačových monitorů a dalších doplňků .
Na otázku na tiskové konferenci, zda je pro piloty obvyklé, aby si takové zařízení doma stavěli, Ahmad Jauhari Yahya z Malaysia Airlines odpověděl, že "každý má možnost dělat svého vlastního koníčka."

Kopilot v roli svůdníka

Ani dosavadní život mladšího kopilota Fariqa Abdula Hamida nenasvědčuje tomu, že by měl motiv k únosu letadla. Do Malaysia Airlines nastoupil v roce 2007 a měl nalétáno jen něco přes dva tisíce letových hodin. Místní vůdce Hamidovy mešity Ahmad Sarafi o Hamidovi řekl, že je to "hodný chlapec, dobrý muslim, pokorný a tichý." I když neměl tak docela pravdu.

Plán trasy letu MH370.

Podle serveru cbsnews.com došlo k odhalení, že on a další pilot v roce 2011 pozvali dvě ženy za letu z Thajského Phuketu do Kuala Lumpuru do kokpitu. Během letu piloti kouřili a se ženami flirtovali, řekla jedna z žen Jonti Roo v rozhovoru vysílaném v Austrálii, což potvrdily fotografie ukazující Roos a její přítelkyni, jak pózují v kokpitu letadla. Malaysia Airlines prohlásily, že jsou šokovány důkazy a vše prošetří. "Já si nemyslím, že je playboy," řekl imám Ahmad Sarafi, ale doplnil, že neví nic o jeho osobním životě. Hamidův soused Ayop Jantan prohlásil, že slyšel, že Hamid byl zasnoubený a plánoval svatbu.

"Všechno v pořádku, dobrou noc," měly být údajně poslední slova jednoho z pilotů. Jestli je ale pronesl jeden z nich nebo případný terorista, vyšetřovatelé zatím zkoumají. Podle posledních zpráv ale od tohoto okamžiku měl stroj pod kontrolou člověk, který jej uměl dobře ovládat.