Lidovky.cz

Z národní ostudy je velká show. Připlutí Costy Concordie sledovaly tisíce lidí

Svět

  8:55aktualizováno  18:08
JANOV - Vrak výletní lodě Costa Concordia odpoledne úspěšně zakotvil v Janově. Manévr vplouvání vraku výletní lodi do jejího "šrotovacího" přístavu se v tomto městě postaral o velkou show. Závěrečný složitý přistávací manévr, který trval několik hodin, s ním podle agentury DPA provedlo osm remorkérů. Tisíce lidí sledovalo z kopců nad Janovem připlutí Costy Concordie a remorkérů, které toto plavidlo havarované v roce 2012 přitáhly do přístavu, napsala agentura APA.

Domácí radili turistům, z kterých míst budou mít nejlepší výhled na loď, jejíž vrak dorazil po čtyřdenní cestě do Janova za velké mediální pozornosti. foto: Reuters

Domácí radili turistům, z kterých míst budou mít nejlepší výhled na loď, jejíž vrak dorazil po čtyřdenní cestě do Janova za velké mediální pozornosti. Poprvé v této letní sezóně poznamenané špatným počasím jsou všechny hotely ve městě obsazené. A zástupci hotelové branže vycházejí z toho, že Costa Concordia bude do města lákat zvědavce i v následujících měsících.

Nejdříve znamení hanby, nyní velká show

Ztroskotání Concordie

  • Costa Concordia ztroskotala s více než 4200 lidmi na palubě u toskánského ostrova Giglio v lednu 2012. Příliš se přiblížila ke břehu, narazila na útes a začala nabírat vodu. Při neštěstí zahynulo 32 lidí.
  • Ve městě Grosseto nyní probíhá proces s kapitánem výletní lodi Franceskem Schettinem, který je podle prokuratury za nehodu a smrt osob na palubě zodpovědný. Více čtěte ZDE.

Zdařilý transport vraku výletní lodě od ostrova Giglio do ligurského přístavu Janov je pro Italy důvodem k hrdosti. Havarované plavidlo bylo pro celou zemi znamením hanby. "Vyzdvižení lodi je symbolem Itálie, která se znovu napřimuje," zdůraznil ministr infrastruktury Maurizio Lupi.

Costa Concordia se z národní ostudy proměnila v šanci. Členové vyprošťovacího týmu neúnavně zdůrazňovali, že za úspěšným vyzdvižením lodi a jejím odtažením je z velké části italská technologie. Za vyproštění vděčí vrak Costy Concordie znalostem italské firmy Micoperi z Ravenny, která práce organizovala a koordinovala spolu s americkým koncernem Titan. "To zázrak italské techniky umožnil dopravit Costu Concordii za čtyři dny do Janova," prohlásil nejvyšší představitel regionu Ligurie Claudio Burlando.

Vyprošťovací tým uvítal konec cesty Costy Concordie, na níž se vydala ve středu od toskánského ostrova Giglio. "Nejtěžší fáze byla, když jsme u Giglia začali s vyprošťováním lodi. Nevěděli jsme, jak bude vrak reagovat, naštěstí ale všechno proběhlo dobře. Když jsme se vydali na cestu do Janova, byli jsme si jisti, že do přístavu dorazíme," řekla inženýr firmy Micoperi Sergio Girotti.

Plánované sešrotování vraku je pro janovský přístav a okolní loděnice požehnáním. Costa Concordia slibuje zakázky, investice a pracovní místa. "Janov je ideálním přístavem pro sešrotování Costy Concordie, protože tu byla postavena. Tvrdě jsme pracovali, abychom zaručili ty nejlepší podmínky pro její likvidaci," zdůraznil ředitel přístavu Luigi Merlo, který očekává i premiéra Mattea Renziho.

Šéf italské civilní obrany Franco Gabrielli je přesvědčen, že v neděli odpoledne bude Costa Concordia pevně ukotvena v přístavu. "Dnes je důležitý den, operace Costa Concordia ale ještě není ukončena. Musíme odstranit veškeré stopy havárie u ostrova Giglio a najít tělo posledního pohřešovaného cestujícího," řekl.

Costa Concordia byla výkvětem italského loďařství

  • Loď Costu Concordii provozovala italská společnost Costa Crociere (operující pod značkou Costa Cruises), dceřiná firma britsko-americké firmy Carnival Corporation, největšího rejdařství světa. Na vodu byla loď spuštěna v září 2005, na první plavbu vyplula v červenci 2006. Postavení lodi, která je 290 metrů dlouhá a 35 metrů široká, stálo asi 450 milionů eur (přes 11 miliard korun).
  • K ovládání a udržování lodi se třinácti palubami bylo zapotřebí 1068 členů posádky, kteří se starali o plovoucí město s až 3780 pasažéry. Obývali 1500 kajut, z nichž 505 mělo soukromý balkón a 70 luxusních apartmá.
  • O jejich stravování pečovalo pět restaurací, včetně exkluzivní Club Concordia, v níž byly stoly jen na rezervaci a zaměřovala se na movitou klientelu. V době aperitivu či digestivu měl cestující na výběr ze třinácti tematických barů pojmenovaných příznačně Koňak a doutník nebo Káva a čokoláda.
  • Loď měla pět vířivých bazénků, tři plovárny - z toho dvě měly pohyblivou střechu, sportoviště a dráhu na běhání pod širým nebem.
  • Třešničkou na dortu byly lázně Samsara Spa, dvoupatrový areál o ploše 2100 metrů čtverečních, který umožňoval cestujícím absolvovat během plavby skutečnou léčebnou kůru. Na 50 kajut mělo do tohoto exkluzívního klubu přímý vstup.
  • Uvnitř měli cestující k dispozici sportovní sál, léčivé koupele, sály pro regeneraci, saunu, páru či solárium. Mohli navštívit divadlo, které zabíralo tři patra, kasino nebo diskotéku, kde se organizovaly tematické večírky. Na lodi byl i automobilový trenažér Grand Prix a obří obrazovka na promítání filmů u plovárny.
  • Loď o hrubé tonáži kolem 114.000 tun byla vybavena dvěma motory o síle odpovídající 21 megawattům, které jí umožňovaly maximální rychlost 23,2 uzlů (43 kilometrů za hodinu). Plula obvykle rychlostí 19,6 uzlů a nemusela přistát deset až 14 dní. - Její zkáza přišla v pátek 13. ledna 2012, kdy ve 21:45 narazila asi 300 metrů od ostrova Giglio u pobřeží jižního Toskánska na útes. V boku nárazem vznikla asi 70 metrová trhlina, jíž záhy natekla do strojovny voda, která způsobila výpadek proudu.
  • Na palubě bylo 4229 osob, z toho 3216 turistů z šedesátky zemí - nejvíce (989) Italů a Němců (asi 570). Nehoda si vyžádala 32 obětí. Až koncem března se podařilo z vraku vyprostit posledních pět obětí, dvě těla se nenašla.
  • Vinu na ztroskotání zřejmě nese kapitán plavidla Francesco Schettino, jenž se odchýlil od kurzu a přiblížil loď k pevnině manévrem zvaným inchino, jímž někdy výletní lodě rozsvícenými světly a sirénami zdraví obyvatele ostrova. Ve městě Grosseto s ním nyní probíhá soudní proces. - Cestujícím z lodi bylo nabídnuto odškodnění každému 11.000 eur (asi 275.000 korun). Někteří se ale se společností Costa Crociere soudí.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.