"Loď je v mezinárodních vodách a v současnosti řešíme demarše týkající se jejího vpuštění do Las Palmas," řekl španělský diplomat, který nechtěl být jmenován. Proč je lodi odmítáno právo vplout do přístavu, nevěděl.
Jak již bylo oznámeno, rezignovaly ruské úřady na původní úmysl eskortovat loď až do Novorossijsku a tam ji důkladně prozkoumat.
Záhada lodi Arctic SeaArctic Sea plující pod maltskou vlajkou opustila Finsko 21. července s 15člennou ruskou posádkou a s deklarovaným nákladem dřeva. Do svého cíle v Alžírsku ale nedorazila, protože byla za dosud nevyjasněných okolností unesena zřejmě ve švédských vodách. Signál plavidla se pak ztratil při plavbě Lamanšským průlivem. Po více než třech týdnech loď osvobodila ruská vojenská plavidla u Kapverdských ostrovů. |
Jedním z důvodů, proč Španělsko nechce loď vpustit do přístavu, by mohla být nedávno vyhlášená platební neschopnost společnosti Solchart Management Ltd, která Arctic Sea vlastní.
Ředitel společnosti Viktor Matvejev ve středu prohlásil, že společnost "hledá prostředky, aby loď vystrojila a uspokojila věřitele".
Důkazové materiály, které na lodi po jejím osvobození z rukou údajných únosců nasbíraly ruští vyšetřovatelé, již byly dávno přeloženy na jinou loď a směřují do ruského černomořského přístavu Novorossijsk.
Pašování zbraní Rusko odmítá
Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov rozhodně dementoval pověsti ruských a izraelských médií, že by loď tajně převážela protivzdušný raketový systém S-300 do Íránu nebo Sýrie.
Ruští vyšetřovatelé údajně nenašli sebemenší stopy po takovém kontrabandu, jen samé dřevo, které bylo jako náklad deklarováno.
Ani v nejmenším však nevysvětlili, proč byla tedy loď unesena; kvůli borovému dřevu to nedává smysl, ostatně únosci údajně vůbec nic nepožadovali.
V současnosti jsou zadržováni v moskevské věznici Lefortovo a je proti nim připravována obžaloba za únos. Podle jejich advokáta Omara Achmedova se ale všech osm hájí tvrzením, že jsou prostí nezaměstnaní námořníci a na loď se dostali poté, co se jim na Baltu porouchal člun.