10. března 2009 11:27 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Autosalon bude. Ale jiný

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Už bude hotov, tvrdí šéf výstaviště Jiří Škrla o pavilonu P. Hala za téměř miliardu korun bude mít premiéru při Autosalonu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Už bude hotov, tvrdí šéf výstaviště Jiří Škrla o pavilonu P. Hala za téměř miliardu korun bude mít premiéru při Autosalonu | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny
BRNO Veletrh Autosalon v Brně bude jedním ze čtyř svého druhu, které se uskuteční i letos. Pořadatelé ostatních osmi evropských autosalonů pořádaných pod záštitou mezinárodní asociace výrobců OICA své akce odpískali.
Krize? Musíme se s tím poprat

Tvrdíte, že veletrhy pomáhají zlepšit dynamiku ekonomiky. Zájem například o Autosalon ale opadl. Proč jste se za současné krize nepokusili získat státní podporu?
Za kým bychom s tím asi měli jít? Se Svazem dovozců automobilů a Sdružením automobilového průmyslu jsme ani nedošli k závěru, že by to něčemu pomohlo. Pokud jsou problémy se šrotovným a v jiných věcech, pochybuji, že by někdo orodoval za to, aby veletrhy měly nějakou výhodu. Nehledě na to, že by se na nás sesypali naši konkurenti. To by bylo kontraproduktivní.

Zaznamenali jste takový pokus někde v cizině?
 V Barceloně. Ale ten skončil krachem. Veletrhy žádaly katalánskou vládu o podporu, protože jde o významný sektor jejich hospodářství. Nakonec ten veletrh zrušili.

Jak tedy za současné situace podpořit zájem vystavovatelů i návštěvníků o veletrhy?
Existuje několik možností, jednáme o nich s ministerstvem průmyslu a obchodu. Naše aktivity na podporu exportu jde například podpořit tím, že ministerstvo přes svazy doporučí zahraničním firmám vystavovat tady. Tak, aby pomocí tady získaných dotací nepodporovaly veletrhy v blízké cizině. Naše veletrhy, i když nejsou v zahraničí, pomáhají zvýšit vývoz i obrat podnikatelů. Je to byznys s podobným charakterem jako cestovní ruch. Musíme se se situací poprat. Krize nesmí obor skolit. Závisí na něm ostatně mnoho pracovních míst.

I brněnská akce ale pocítí dopady krize: bude kratší, rozšíří se i na užitková vozidla a důrazně změní koncepci. Včera to oficiálně potvrdili pořadatelé ze společnosti Veletrhy Brno.

Podle ředitele brněnského Autosalonu Jiřího Čikla uzavírka přihlášek je až zítra, ale účast již potvrdilo dvacet velkých výrobců a patnáct menších, kteří dodávají například luxusní vozy. Svou produkci představí nejméně další stovka jiných vystavovatelů. „Jakmile budou jasné přihlášky, začneme upřesňovat podobu veletrhu,“ dodal. Na výstavišti najdou lidé například haly věnované bezpečnosti a dalšímu zaměření veletrhu.

Původně měl brněnský veletrh zabrat dva víkendy, zkrátí se ale o čtyři dny jen na termín od 5. do 11. června s tím, že první den je určen odborníkům. Vedení veletrhů tvrdí, že zájem o automobily podporují nyní jejich nízké ceny, připravená možnost odpočtu daně z přidané hodnoty pro podnikatele a zavádění šrotovného minimálně v sousedních zemích. Také experti potvrzují, že by mohl být veletrh zajímavý pro ty, kdo chtějí nynější situace na trhu využít ke koupi nového automobilu.

Při Autosalonu bude mít premiéru i nová výstavní hala P, která nabídne krytou plochu o velikosti dvou fotbalových hřišť a stane se největší výstavní halou ve střední Evropě. Veletrhy v této souvislosti potvrdily, že počítají se speciální akcí Autosalon Night, kdy ji pro hosty otevřou za symbolické vstupné v noci a doprovodí ji ohňostrojem pořádaným v rámci brněnské mezinárodní přehlídky ohňostrůjských show Ignis Brunensis.

Veletrhy Brno ovládají asi dvě třetiny tuzemského výstavního trhu a jsou nejvýznamnějším výstavištěm ve střední Evropě. Loni areál navštívil asi milion lidí. Přesto kvůli krizi veletrhy potvrdily, že počítají se snížením tržeb přibližně o desetinu. Budou proto snižovat také plánované výdaje o 100 až 150 milionů korun. Vedení firmy se ale zavázalo, že zachová pracovní místa, dokonce zaměstnancům zvýšilo platový základ v průměru opět procent. Pouze polovinu prémií zatím odebírá a hodlá je dělit jiným způsobem.

Existence veletrhů je pro Brno i celou Moravu velice důležitá, podle studií je na jejich fungování vázáno v regionu devět tisíc pracovních míst. Například společnost Roland Berger vyčíslila, že v důsledku v regionu zůstává trojnásobek obratu brněnské veletržní správy, tedy více než čtyři miliardy korun.
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.