Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Cestující se bouří proti 1. třídě

Česko

  18:27
PRAHA - Restauraci, kde se hosté tísní u pár stolů, zatímco polovina stolů v lokálu je kvůli rezervacím prázdná, připomíná téměř každý příměstský vlak směřující ráno do Prahy.

Luxus ve vlaku lidi neoceňují, radši cestují levněji. foto: Jiří Wagner, redaktor Neviditelného psa

Za situace, kdy je v jedné části vlaku hlava na hlavě a druhá zeje prázdnotou, může výmysl Českých drah zřídit v příměstských vlacích oddíly první třídy s dražšími a pohodlnějšími sedačkami. Části vlaku za příplatek, které jsou velmi vítané v rychlících, v regionálních vlacích překážejí, lidé je nevyužívají.

„Je to zbytečnost. Nikomu se nechce připlácet za první třídu, když je vlak za dvacet minut v Praze,“ zdůvodňuje neochotu lidí koupit si jízdenku vyšší kategorie Tomáš Dvořák, který dojíždí do Prahy denně z třicet kilometrů vzdálených Čelákovic.

„Ve vlaku to pak vypadá tak, že druhá třída je nacpaná k prasknutí a v první není nikdo. Jak si tam někdo sedne, průvodčí ho hned vyhodí s tím, že nemá jízdenku do téhle části vlaku,“ pokračuje pasažér. Problém je i v tom, že řada cestujících má na svou krátkou cestu zřízeny různé slevové průkazky, které jim povolují cestovat pouze druhou třídou.

Z úplně jiného pohledu vidí vše České dráhy. „První třídy v regionálních vlacích jsme zřídili proto, abychom zajistili pohodlné cestování lidem, kteří si za nadstandardní místa zaplatili. Nikde totiž není psáno, že příměstskými vlaky jezdí jen lidi z okolí Prahy.

Může jimi cestovat i člověk, který jede první třídou z Ostravy do Prahy,“ zmiňuje důvody rozporuplného opatření mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Podle něj je totiž možné, že onen cestující z Ostravy vystoupí z rychlíku v Kolíně, kde si prohlédne krásy města, a do Prahy pokračuje příměstským vlakem.

Tomu by se pak novinka drah zamlouvala. Zádrhel je v tom, že v ranní špičce, kdy je situace v regionálních vlacích nejhorší, v nich žádní podobní výletníci nejezdí. Drtivou většinu tvoří lidé, kteří jedou do metropole do práce.

Řešením by bylo zpřístupnit první třídu všem pasažérům v nejvytíženějších hodinách provozu. To ovšem České dráhy razantně odmítají. „Bylo by to nesystematické řešení. Když už jsme první třídu zavedli, nebudeme ji degradovat. Spíš si dokážu představit více spojů, které by poptávku zákazníků pokryly,“ říká Ondrůj.

Sedadla první třídy se objevila v moderních regionálních vlacích typu 471. Minula tedy staré „panťáky“ ze šedesátých let. V moderních vlacích byla první třídě vyhrazena část druhého podlaží.

Sedadla jsou tu dále od sebe a mají pohodlnější čalounění . Mezi protilehlými sedadly jsou navíc jakési jídelní stoly.

Cestující, který by chtěl tato místa, zaplatí za jízdenku o padesát procent více, než kolik by ho stál lístek do druhé třídy.

Autor: