Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Česká hudební kancelář chce podporovat naše muzikanty v cestě do světa

Kultura

  10:00
Na základě dlouhodobé poptávky na hudební scéně a z iniciativy Institutu umění – Divadelního ústavu vznikla letos v dubnu proexportní kancelář SoundCzech/Czech Music Office na podporu české hudební scény a všech současných hudebních žánrů. V těchto dnech se představila veřejnosti a médiím.

Z tiskové konference SoundCzech/Czech Music Office (vlevo Pavla Petrová z Institutu umění - Divadelního ústavu, vpravo Márton Náray ze SoundCzech/Czech Music Office) foto: SoundCzech

Vznik kanceláře se začal připravovat v roce 2015. Byl požadován vznik organizace, jež by reprezentovala českou hudební scénu v zahraničí a zároveň podpořila exportní aktivity s odkazem na zahraniční kolegy, kteří aktivity exportní kanceláře ve své zemi úspěšně využívají již několik let.

„Zkušenost podobných kanceláří v zahraničí prokazuje, že hudební sektor má přinejmenším stejný dopad do ekonomiky jako sektor filmu a audiovize. A bez cílené podpory českého hudebního průmyslu, jeho infrastruktury, zapojení do mezinárodních sítí a prosazování jeho zájmu v zahraničí za pomoci exportní kanceláře, nemůže český hudební průmysl dostatečně obstát v zahraniční konkurenci,“ říká Kateřina Kalistová, náměstkyně Ministerstva kultury, jež kancelář finančně podporuje.

Její vznik inicioval Institut umění – Divadelní ústav, jehož ředitelka Pavla Petrová dodala: „V roce 2015 a 2016 probíhala příprava vzniku kanceláře, uskutečnila se pracovní diskusní setkání s představiteli hudebního průmyslu a byl zpracován koncept činnosti, který byl předložen Ministerstvu kultury jako jeden z podkladů pro financování kanceláře v dalších letech.“

V březnu 2017 se uskutečnilo dvoukolové výběrové řízení na pozici vedoucího kanceláře. Na základě hodnocení výběrové komise bylo rozhodnuto, že se jím stane Márton Náray, který byl jedním z iniciátorů maďarské exportní hudební kanceláře Music Export Hungary a na mezinárodní hudební scéně se pohybuje již dvě desítky let. Ze členů výběrové komise byla následně jmenována první devítičlenná Dramaturgická rada CMO na funkční období do konce roku.

Rolí SoundCzech/Czech Music Office bude především podpora české hudební scény lokálně i globálně. Také Evropská unie od roku 2020 plánuje přímou podporu růstu hudebního průmyslu. SoundCzech/Czech Music Office je aktivním členem několika mezinárodních sítí: jednou z nich je European Music Export Exchange, která lobbuje a reprezentuje hudební průmysl na evropské úrovni.

Czech Music Office plánuje především propagaci české hudební scény v zahraničí na relevantních veletrzích, showcase, festivalech apod. Letos už stačila vytvořit podmínky pro českou prezentaci na festivalu Waves Vienna, kde se představí v rámci letošního ročníku s podtitulem Czech focus šest českých kapel, proběhnou 2 recepce a speed meetinky. Schůzek se zúčastní dvacet českých hudebních profesionálů.

SoundCzech se finančně podílí také na projektu Czech Fresh na podporu českého hudebního umělce. Stal se jím Thom Artway, který se stal vítězem projektu poté, co si ho ve finálním kole při vystoupení na festivalu Rock For People vybral samotný agent jedné z největších zahraničních agentur United Talent Agency Mark Bennett.

Letos SoundCzech zajistí též reprezentaci Marty Töpferové na hudebním veletrhu Womex 2017 v Katovicích, kterou si pro tuto příležitost vybrali samotní organizátoři.

Kancelář se hodlá věnovat i vyhledávání finančních lokálních i zahraničních partnerů pro hudební reprezentaci Česka v zahraničí. Oslovila například OSA, Intergram, IFBI, Český rozhlas a postupně plánuje oslovit další partnery z veřejného i soukromého sektoru. Připravuje i využití grantových možností na konkrétní projekty na evropské, regionální i lokální úrovni.

V září bude spuštěn nový informační webový portál, který vznikne pod hlavičkou Institutu umění – Divadelního ústavu. Bude sloužit jako kanál relevantních a ověřených informací pro český hudební průmysl i směrem do zahraničí.

Márton Náray v čele SoundCzech/Czech Music Office plánuje i v příštím roce zejména pokračovat v propagaci českých hudebních umělců v zahraničí. „Například tím, že je budeme propojovat s lokálními agenturami, které jim zajistí adekvátní propagaci, vytvářením mediálních sítí a zaměříme se i na podporu vzdělávacích projektů v této oblasti. Plánujeme spolupráci s dalšími showcase festivaly a konferencemi jako např. MENT Ljubljana, The Great Escape nebo Spring Break Conference.“

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!