Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Dobeš chce po vládě alespoň devět miliard

Evropa

  9:55aktualizováno  14:02
PRAHA - Ministr dopravy Pavel Dobeš půjde na dnešní jednání vlády s požadavkem na navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o devět miliard korun. Ohledně dotací krajům na financování regionálních železnic a rychlíkové dopravy nabídne kompromisní řešení.

Ministr dopravy Pavel Dobeš přichází na jednání vlády foto: ČTK

Státní příspěvek pro rozpočet fondu ve výši 37 miliard nedostačuje na pokrytí potřeb resortu, neumožní ani plně vyčerpat evropské prostředky z Operačního programu doprava, zopakoval dnes Dobeš. Prostředky pro resort dopravy navrhuje hledat v kapitole Všeobecná pokladní správa , kde se prý potřebné peníze dají najít.

ČTÉTE TAKÉ:

Ministr financí Miroslav Kalousek souhlasí s kompromisním návrhem souhlasí. V návrhu, který ve středu Dobeš představil, požaduje místo 800 milionů korun na financování regionální i dálkové dopravy po státu jen 300 milionů. Zbytek by měly nalézt kraje, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty.

"Vláda se shodla, že je to vstřícný krok ze strany krajů a že by to měla přijmout a asi také příští týden přijme," řekl Kalousek. Zároveň ale zpochybnil právní závaznost memoranda, které dotace krajům pro provozování regionální železniční dopravy zaručuje. Podle tohoto dokumentu, který se zástupci krajů podepsala předchozí vláda Jana Fischera, mají kraje nárok na roční dotaci ve výši 2,6 miliardy korun. Tuto částku chce ministerstvo financí od příštího roku snížit o 600 milionů korun.

Peake mírnila prohlášení, že VV nepodpoří církevní restituce

Věci veřejné podle místopředsedkyně vlády Karolíny Peake respektuje dohodu o vyrovnání s církvemi, hlasovat o ní ale chce, až bude panovat shoda nad definitivním zněním rozpočtu. Peake tak mírnila slova šéfa sněmovní frakce VV Víta Bárty, který pohrozil, že bez dohody na rozpočtu VV nepodpoří narovnání s církvemi.

"Na vládě budeme žádat přerušení tohoto bodu a hlasování o něm až potom, co padne dohoda o rozpočtu. Chceme mít jasno, odkud se v příštích letech budou dvě a půl miliardy na restituce ročně brát," uvedla Peake.

Na platnosti memoranda trvá zejména Asociace krajů, jejíž předseda a zároveň jihomoravský hejtman Michal Hašek varoval, že se kraje proti snižování dotací hodlají bránit i u soudu. "Pokud vláda přestane trucovat a přijde s konkrétními návrhy řešení namísto silové pozice negace memoranda jako celku, jsme připraveni jednat v zájmu občanů našich krajů a zajištění regionální železniční dopravy," uvedl Hašek. Hejtman chce podle svých slov počkat na "konkrétní oficiální návrh vlády".

"Názor pana ministra Kalouska nás pochopitelně těší," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Zatím ale jde pouze o předběžné vyjádření, protože vláda diskusi o státním rozpočtu o týden odložila.

'Chceme být dobrými hospodáři'

Ministerstvu dopravy kromě dotací pro kraje jde rovněž o financování prokazatelné ztráty z provozování rychlíkové dopravy. V rozpočtu mu na tuto dotační činnost chybí zhruba 200 milionů korun.

VÍCE O JEDNÁNÍ VLÁDY:

Kompromisní návrh na financování železniční dopravy spočívá podle Dobeše v rozdělení financování na více subjektů. Pokud se ve státním rozpočtu najde 300 milionů korun, kraje by mohly ze svých rozpočtů přidat částku kolem 150 milionů Kč. Dalších 150 milionů korun by shodně ušetřily České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tím by se objem železniční dopravy nemusel pro příští rok dramaticky snižovat, uvedl Dobeš. O této možnosti prý ministr už jednal s představiteli krajů.

"Vývoj rozpočtu doznal historicky nejvyšších razantních škrtů. Absolutní výše (včetně evropských peněz a úvěru Evropské investiční banky) se v roce 2010 blížila 96 miliardám korun," upozornil Dobeš. V roce 2012 má být celkový rozpočet SFDI snížen téměř o polovinu. Ministerstvo dopravy tak nebude schopno plnit závazky, které má, včetně závazků planoucích z Operačního programu doprava, dodal.

Navržený rozpočet SFDI podle Dobeše státu uspoří v následujícím roce 13,3 miliardy korun, ale v roce 2015 bude znamenat ztrátu 36 miliard korun. Z toho 26 miliard korun by resort musel vrátit do rozpočtu EU, zbytek by tvořily příjmy chybějící například na výběrech DPH. "Chceme být vládou rozpočtové odpovědnosti, ale zároveň dobrými hospodáři," řekl Dobeš.

Autoři: ,