Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Dráhy lákají cestující

Česko

  8:38
PRAHA - rojekt městské železnice je zatím vidět převážně na grafických schématech městské hromadné dopravy. Desítky let fungující příměstské vlakové spoje dráhy nově pojmenovaly Esko. Více se zatím nestalo.

Nádraží (ilustrační foto) foto: ČTK

„Vznik Eska byl zatím kosmetický,“ připouští mluvčí Ropidu Filip Drápal. Nyní se podle Drápala pracuje na posílení informačního systému. Dráhy i dopravní podnik přitom chtějí dostat pražskou dráhu zpátky tam, kde byla po povodních, když vlaky nahrazovaly vytopené stanice metra. Pražané si na vlakové spoje v roce 2002 zvykli. Esko je má do vlaků dostat zpět.

Atraktivní vlaky
Zlepšení slibuje stavba nového železničního koridoru, takzvaného Nového spojení. „Počítáme s nárůstem cestujících. Nové spojení urychlí jízdní dobu a zároveň se posílí hlavní tratě,“ řekl Drápal. Vznikne i nová linka S 29. Ta nově propojí Strančice s Vysočany „Vlaky budou atraktivnější,“ slibuje Drápal.

Kritikům integračních snah zejména vadí, že železnice má na území hlavního města málo zastávek. Lidem se tak vlakem po Praze nevyplatí jezdit. „Ano, železničních zastávek není hodně, a proto už jsou plány na jejich rozšíření,“ připustil Drápal.

Ropid zítra společně s Českými dráhami uspořádá akci s názvem Den Eska. Akce má městskou železnici neboli Esko zpopularizovat. V rámci Evropského týdne mobility, do kterého se dnešním dnem zapojuje i Praha, budou návštěvníkům referovat o Novém spojení a také plánovaných zastávkách.

15 nových zastávek
„V přibližném horizontu pěti let lze počítat s novými zastávkami Rajská zahrada, Podbaba a Běchovice střed,“ uvedl Drápal.  V mapce, kterou zítra budou na Masarykově nádraží návštěvníkům rozdávat, je však budoucích zastávek zakresleno mnohem více.

„Je to delší proces, není to levná záležitost, která jde ruku v ruce s přestavbou tratí. Něco už je určeno v územních plánech a čeká se na finanční prostředky,“ řekl Drápal. Nových zastávek na území Prahy má podle Drápala vzniknout zhruba patnáct. Zajet vlakem na Kačerov, do Karlína nebo Malešic však bude podle Drápala možné nejdříve za dvacet let.