9. dubna 2017 6:26 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Dříve bazén nebo tělocvična. Nyní je z letiště zpustlá troska, říká mechanik Čech

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 10Diskuse
Letiště Praha, jak vypadalo po dokončení výstavby v roce 1937. „Stará Ruzyně“,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letiště Praha, jak vypadalo po dokončení výstavby v roce 1937. „Stará Ruzyně“,... | foto: Letiště PrahaLidovky.cz
PRAHA Ruzyňské letiště v Praze oslavilo v týdnu své 80. narozeniny. Právě 5. dubna 1937 na něm totiž přistálo vůbec první letadlo. Na pestrou historii tohoto vzdušného přístavu vzpomíná dlouholetý letecký mechanik Jan Čech. V rozhovoru pro Lidovky.cz zároveň vyjadřuje nespokojenost s jeho současným stavem.

Lidovky.cz: Prvním letadlem, které na ruzyňském letišti přistálo, byl Douglas DC-2. Šlo pro tehdejší dobu o typický stroj?
Tenkrát to bylo nejmodernější letadlo, které létalo až do doby, než jej během války zabavili Němci. Představovalo začátek modernější éry strojů DC-3, které se rozšířily za druhé světové války jako transportní letadla na všech frontách. Po válce se pak do nich dávaly se sedačky a přestavovaly se na cestovní letadla. Dokonce i Japonci je vyráběli bez licence.

Lidovky.cz: Jaké jiné stroje na ruzyňské letiště létaly?
Například třímotorové nizozemské letadlo Avia Fokker F.IX nebo Savoia Marchetti, což bylo italské třímotorové letadlo s pevným podvozkem. Oproti Douglasu to ale byly zastaralé, pomalé stroje, které neměly takovou aerodynamickou konstrukci. Z Prahy do Sušaku létal britský obojživelný létající člun Saro Cloud. V Chorvatsku pak sedal na moře.

Lidovky.cz: Co tehdy otevření letiště znamenalo?
Ruzyňské letiště byla perla, díky níž jsme se posunuli do středu Evropy. U nás končil západ, dál už byl východ. Letiště se tehdy opravdu stalo dopravní křižovatkou mezi západní a východní Evropou. Mělo ohromný provoz, který se s tím dnešním nedá srovnat. Současné letiště je na půl prázdné a nikdo sem nelétá.

Ruský prezident Dmitrij Medveděv na Staré Ruzyni (2010).

Ruský prezident Dmitrij Medveděv na Staré Ruzyni (2010).

Speciály nejmocnějších mužů světa: ruského a amerického prezidenta na Staré Ruzyni (2010).

Speciály nejmocnějších mužů světa: ruského a amerického prezidenta na Staré Ruzyni (2010).

Americký prezident Barack Obama vystupuje z letadla na Staré Ruzyni (2010).

Americký prezident Barack Obama vystupuje z letadla na Staré Ruzyni (2010).

Zpěvačka Madonna vystupuje z letadla na Staré Ruzyni 2006).

Zpěvačka Madonna vystupuje z letadla na Staré Ruzyni 2006).

Lidovky.cz: Dalo se ve 30. letech srovnávat s těmi světovými?
Bylo to nejmodernější letiště v Evropě. Za architektonické provedení dokonce získalo v Paříži cenu. Tehdy stavěli na krásu. S těmi obludnostmi, co tam postavili nyní, se to nedá srovnávat. Nové haly jsou škatule bez nápadu a jakékoliv fantazie.

Lidovky.cz: Čím vším původní letiště disponovalo?
Mělo tři hangáry. V hangáru A byla uprostřed tělocvična, aby se zaměstnanci mohli protáhnout. Za hangárem byly tenisové kurty a u nich vykachlíkovaný, 25 metrů dlouhý plavecký bazén. Pro zaměstnance byly také na starém letišti postavené domy, kde bydleli, aby to neměli daleko. Samotná budova měla krásnou vstupní halu, francouzskou restauraci a z boku lidovou restauraci. Pod ní byl v podzemí bazén a sauna. Navigační oddělení mělo nahoře vyhlídkovou terasu. Ta je tam dodnes, nyní je ale prázdná, jsou tam vymlácená okna a vlají tam záclony. Hala, která byla otevřena v roce 1968, také nějak vypadala. Měla ozdobné prvky, plastiky na zdech, venku před vládním salonkem byl vodotrysk a park. Dnes je všechno pryč. Stalo se z toho bezvýznamné aeroklubové letiště kdesi v Evropě.

Lidovky.cz: Zdá se, že vás to velmi mrzí.
Staré letiště upadá, je to zpustlá troska. Patří české armádě, která se o nic nestará, takže je v hrozném stavu. Když přiletí nějaká delegace, tak první, co vidí, je tohle zpustošené letiště. Je mi z toho smutno. Nechápu, co slaví. Podle mého vědomí by mělo být vyhlášené kulturní památkou. Bylo by fantastické, kdyby z toho šlo udělat muzeum dopravního letectví.

Lidovky.cz: Jak na stavbu nahlíželi Češi?
Myslím, že na ni museli být hrdí. Tehdy to byla výjimečná budova, krásně udělaná a promyšlená. Ve francouzské restauraci se v sobotu otevřely skleněné panely, tančilo se a hrála živá kapela. Letiště bylo kulturním středem.

Letecký mechanik Jan Čech během rozhovoru pro Český rozhlas.

Letecký mechanik Jan Čech během rozhovoru pro Český rozhlas.

Lidovky.cz: Bylo letiště, kromě toho, co jste vyjmenoval, ještě něčím specifické?
Mlhou. Na výstavbu letiště byl totiž přidělen snad nejmokřejší pozemek v okolí Prahy, protože kolem jsou snad tři nebo čtyři potoky. Když dojde k prudké změně teploty, což je na podzim a na jaře běžné, vznikají husté mlhy. Zatímco v Praze je dohlednost kilometr, na letišti klesne na dvacet metrů. Pamatuji si, že v 70. letech se klidně týden nelétalo, mimo jiné také proto, že nebyla přistávací zařízení, která jsou instalována dnes. Malá letadla létala třeba z Kbel, kde mlha nebyla, dálková sedala v Berlíně nebo ve Varšavě.

Je krátce po šesté ráno a v terminálu 4, jedné z nejstarších budov pražského letiště, ze kterého dnes odlétají převážně státní delegace, se schází pestrá směsice novinářů, leteckých nadšenců a funkcionářů Letiště Praha.
V terminálu je vystavena sběratelská poštovní známka v nadživotní velikosti. Zobrazuje první letoun, který na letišti přistál, Douglas DC-2, a letištní věž.

Lidovky.cz: Jak moc utrpělo letiště během druhé světové války a následně okupace?
Válka tomu spíše kuriózně pomohla. Bylo to daleko od fronty a do otevření druhé fronty sem nikdo nedolétl. Teprve na konci války došlo k jednomu náletu, ale letiště zničeno nebylo. Více ho zničili Rusové při okupaci v roce 1968. Němci navíc postavili spoustu věcí. Budovali dílenská zařízení na opravy vojenských letadel, postavili motorárnu, kde se opravovaly motory, měli tu školu Luftwaffe.

Lidovky.cz: Existuje nějaký přelomový okamžik v té 80tileté historii?
Vždy to souviselo s leteckou dopravou. Ohromná změna byla, když přišlo takzvané tůčko. V roce 1957 začaly létat stroje Tupolev Tu-104, které ČSA katapultovaly mezi uznávané a obdivované letecké společnosti s fantastickým cateringem. Ještě v 90. letech létali lidé z Londýna do Prahy a z Prahy do New Yorku jenom proto, že jídlo bylo natolik skvělé, že se jim to vyplatilo.

Lidovky.cz: Na co osobně vzpomínáte nejvíce?
Rád vzpomínám na to, když jsme se v létě ve vedru svlékli do plavek a šli jsme si zaplavat. Skočili jsme do bazénu za hangárem, zaplavali si a šli jsme dál pracovat, což je dnes nemyslitelné.

  • 10Diskuse


Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Šaty a sukně do 350,-
Šaty a sukně do 350,-

Udělejte si radost bez výčitek.

Najdete na Lidovky.cz