2. června 2011 17:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Dvojtečka, pomlčka a závorka.
SKUTR mají novou hru

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
SKUTR: Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy SKUTR: Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea | foto: Reprofoto
PRAHA V brněnském HaDivadle uvedla režisérská dvojice SKUTR (Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka) inscenaci inspirovanou mýtem o Odysseovi i virtuální komunikací. Pod názvem Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea představil SKUTR variaci na příběh o bloudění a cestě domů.

Hrdinu nechává putovat ve vodách internetu, kde ostrovy nemají jasné obrysy a postavy jistou identitu. Inscenace je kabaretně pestrá, melancholická i zábavná. Její slabinou je ale chybějící silnější téma, jež by se jí během plavby po virtuálních vlnách podařilo otevřít.

Odysseus (Ján Sedal) je stárnoucí manžel, který v posteli vedle celoživotní partnerky tráví noci s iPadem a chatuje pod přezdívkou řeckého hrdiny. Jeho žena (Marie Ludvíková) je na tom obdobně, ovšem jmenuje se Marlene Dietrich. Jejich cesta se protne s Médeiou na invalidním vozíku (Simona Peková), Lady Gaga (Erika Stárková), Othellem (Cyril Drozda) nebo Herakleitem z Efesu (Miloslav Maršálek).

SKUTR: Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea

SKUTR už má za sebou úspěšnou inscenaci na podobné téma – Nickname z roku 2004, která o internetové komunikaci paradoxně vypovídala neverbálními prostředky pohybového divadla. Nejnovější titul dvojice SKUTR se drží kabaretní formy korespondující s pestrostí a multimediálním charakterem Facebooku.

Inscenaci na klavír doprovází Martin Jakubíček, zazní velmi různorodý výběr písní, od drsných Zlatokopek rapera Patrika Vrbovského (Rytmus) po sladce znějící melodii Erica Claptona nebo kytaristy Andreje Šebana. Hudební výběr je široký, jako by každý měl mít možnost odkliknout si vlastní píseň.

"To se mi líbí"

Scénu tvoří centrálně umístěná postel a několik kusů běžného mobiliáře, pravda, mírně vizuálně posunutého od reality (ze splachovače záchodu vyroste záhon karafiátů). K lehké stylizaci dochází i v textu. Dialogy postav (částečně jazyk, ale více témata) jsou poetičtější a závažnější, než by člověk očekával. Vycházejí z přezdívek postav – například Odysseus je vyzýván, aby vyprávěl příběhy o moři a podobně.

SKUTR: Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea

Lehce nereálnou atmosféru posiluje přelévání příběhů jednotlivých postav, někdy bizarní kombinace jejich vizuální podoby a přezdívek – objeví se například Herakleitos z Efesu v lidovém kroji. Nejde ale o nijak složité souvislosti. Herakleitos je přezdívka odkazující k nemožnosti návratu do starých časů. A její nositel zkrátka kdysi miloval Marlene a lidové písničky.

Inscenace má melancholickou polohu, v níž postavy sní nebo rekapitulují své životy. Vyváženě se ale divákům dostane i komických skečů. K velmi povedeným patří krátký a dobře vygradovaný dialog poskládaný pouze z rozložených smajlíků – dvojtečka, pomlčka, konec závorky, enter.

SKUTR: Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea

Diváky čeká také groteskní verze již zmíněné písně Patrika Vrbovského zpívaná Cyrilem Drozdou, který sprosté nadávky na ženy Zlatokopky vášnivě vykřikuje coby Othello s černě nalíčeným středem obličeje, nahým břichem a kožešinou kolem krku. Obě polohy inscenace se vyváženě doplňují, obě herci dobře ovládají.

iPady v záchodě

Škoda závěrečného obrazu – když je zpod postele vytažena první skleněná zásuvka naplněná na dně vodou, je šplouchnutí vlnky originální vizuální tečkou. Když jsou postupně takto vytaženy další tři zásuvky, kouzlo se ztrácí a scéna působí těžkopádně.

Jak se vyznat ve virtuální džungli

SKUTR a kol.: Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea
Režie: SKUTR a kol.
HaDivadlo, Brno, premiéra 20.5. 2011

Více ale zamrzí, že virtuální pouť nikam nemíří. Vytváří obraz o vztahu a samotě, není to ale obraz nijak objevný. Také proto, že zde nechybí klišé, jako je například u obrazovky masturbující mladík. Nic nového o chatu, nic nového o vztazích. Snad jen že si i starší generace podmaňuje internet.

Když obě hlavní postavy v závěru vystoupí z virtuálních dialogů, vloží své iPady do záchodové mísy a vrátí se do společného lože, získá inscenace navíc – přestože autoři nechtěli usilovat o hodnoticí výpověď – rozměr poetické moralitky.

Kateřina Slámová Bartošová, divadelní kritička
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz