Boeing společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě se ztratil 8. března cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Vyšetřovatelé na základě satelitních a radarových dat dospěli k názoru, že se letadlo z neznámých důvodů odchýlilo od své trasy a zřítilo se stovky kilometrů západně od Austrálie v Indickém oceánu. Na jeho hladině doposud hledaly trosky stroje posádky letadel a lodí, zatímco ponorka Bluefin 21 pátrala po pohřešovaném letounu na dně oceánu. První fáze pátrání byla ukončena minulý týden.
VÍCE ZDE: |
Ve středu začnou odborníci znovu analyzovat již jednou vyhodnocené údaje společně s informacemi získanými během pátrání, při němž se ani po prozkoumání 4,6 milionu kilometrů čtverečních oceánu nepodařilo najít jediný kus trosek. "Budeme muset prověřit všechna data, která byla shromážděna, a všechny provedené analýzy, abychom si byli jistí, že v nich nejsou žádné chyby," prohlásil šéf pátracích operací Angus Houston.
Houston se v pondělí sešel s malajsijským ministrem obrany Hishammuddinem Husseinem, autralským ministrem dopravy Warrenem Trussem a čínským ministrem dopravy Jang Čchuan-tchangem, aby prodiskutovali další kroky při pátrání, jež se má nyní zaměřit na 60.000 kilometrů čtverečních mořského dna. Představitelé se chystají oslovit vlády i soukromé dodavatele, aby našli specializované zařízení, které se dokáže potopit hlouběji než ponorka Bluefin 21. Její maximální dosah je 4,5 kilometru.
Části zóny určené k pátrání jsou zřejmě hlubší, přesnou hloubku v oblasti ale nikdo nezná. Klíčovým pro další postup bude proto přesné zmapování mořského dna v oblasti, kde počátkem dubna pátrači zaznamenali možné zvuky z černé skříňky letadla. "Většina této oblasti nebyla doteď zmapována, takže bude zapotřebí velké úsilí, abychom poznali zdejší dno oceánu," prohlásil australský ministr dopravy Truss. Podle něj nebude nové zařízení do operace nasazeno dříve než za dva měsíce. Do té doby bude v práci pokračovat ponorka Bluefin 21.