8. července 2013 8:05, aktualizováno  8:28 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Boeing 777 řídil "pilot v zácviku",
letěl příliš nízko a pomalu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Letadlo Boeing 777 po havárii.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letadlo Boeing 777 po havárii. | foto: Reuters
SAN FRANCISCO Sobotní havárii letadla s 307 lidmi na palubě na letišti v San Francisku asi způsobila chyba pilotů. Ti podle amerických vyšetřovatelů letěli při přistání se svým Boeingem 777 příliš nízko a příliš pomalu a snažili se to napravit až po varování od kontrolní věže. Pilot navíc přistával s tímto typem vůbec poprvé.

Jihokorejská společnost Asiana Airlines připustila, že její pilot, který při přistání řídil, neměl potřebné zkušenosti s tímto typem stroje a na letišti v San Franciscu s ním přistával poprvé.

Šestačtyřicetiletý jihokorejský pilot má za sebou celkem více než 9 tisíc letových hodin, ale Boeing 777, který patří k největším dopravním letounům na světě, pilotoval jen 43 hodin.

"Je pravda, že (pilot) byl (v době havárie) v zácviku na Boeing 777," připustila mluvčí společnosti Asiana Airlines, které zničený stroj patřil. Dohlížel prý na něj zkušený instruktor, který letěl jako vedlejší pilot.

ČTĚTE TAKÉ:

Na letišti v San Franciscu však tento pilot s jiným typem stroje přistával již dříve, a to v letech 1999 až 2004, uvádí zpravodajská stanice .

Společnost také odmítla domněnku, že by katastrofu zapříčinila technická porucha letadla. Poukázala přitom na to, že posádka ani záznamová zařízení před pádem žádný nedostatek neuvedly.

Podle vyšetřovatelů stroj letěl příliš nízko a pomalu. Piloti se podle dosavadních zjištění snažili zvýšit rychlost příliš pozdě, asi sedm vteřin před tím, než zadek stroje prudce narazil do země.

Podle hlasového záznamu z pilotní kabiny se pilot na poslední chvíli snažil přistání přerušit. Pouhou vteřinu a půl před tím, než letadlo dopadlo na ranvej, se náhle rozhodl nepřistát, upřesnila dosavadní zjištění o nehodě šéfka amerického úřadu pro letectví Deborah Hersmanová. Obří letoun začal po pádu hořet.

Američtí vyšetřovatelé ale hodlají oficiálně upřesnit příčinu neštěstí až po ukončení své práce, která podle nich potrvá více dní. Pilota a kopilota plánují vyslechnout v pondělí, uvedl šéf jihokorejského úřadu pro letectví.

Místní komentáře označují za "malý zázrak", že z 307 lidí na palubě jich přežilo 305. Přes 180 pasažérů však utrpělo zranění a několik jich stále zůstává v kritickém stavu v nemocnici.

Nehodu nepřežily dvě šestnáctileté Číňanky. Jejich těla však našli vyšetřovatelé mimo palubu. Zjevně zahynuly, když se z hořícího stroje snažily prchnout stejně jako zbytek cestujících. Čínská státní agentura Xinhua uvedla, že dívky byly spolužačky a do Spojených států mířily za studiem angličtiny. Zasahující koroner Robert Foucrault nevyloučil, že smrt jedné z dívek mohlo zapříčinit přijíždějící zásahové vozidlo.

"Předmětem našeho zkoumání bude, zda dívka zemřela po pádu z letadla, nebo sekundárně při incidentu," uvedl koroner pro stanici CNN.

Ivana Milenkovičová, kysKateřina Sýsová
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.