11. září 2011 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Muž, který svět pozoruje v zrcadle

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Poslepu k moři. Zrcadlová performance Lumíra Hladíka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Poslepu k moři. Zrcadlová performance Lumíra Hladíka. | foto: Lidovky.cz
PRAHA Umělecké akce, které v ústraní před více než 35 lety prováděl Lumír Hladík, jsou nyní poprvé vystaveny. Ukazuje se, že konceptuální umění v bývalé ČSSR sice skomíralo, ale bylo bohatší, než jsme se domnívali.

Lumír Hladík (* 1952) byl dosud zapomenutou postavou českého umění. Byla známá vlastně jen jediná jeho akce s názvem Moře v zrcadle, kterou ve své knize Tělo, věc a skutečnost popsal a analyzoval filozof Petr Rezek. Hladík je také známý z fotografické dokumentace performancí svého přítele Jiřího Kovandy, kde je tento muž s vysokým čelem mezi diváky snadno k poznání. Jenže Hladík v roce 1981 z Československa emigroval do Kanady a nikdo o něm celé desítky let nic nevěděl.

Lumír Hladík přitom patřil do malé skupiny přátel, která se v 70. letech minulého století zajímala o aktuální umělecké tendence. Hladík se znal s pražskými performery Karlem Milerem, Petrem Štemberou a Janem Mlčochem, především však byl přítelem Jiřího Kovandy.

Hladíkova past na medvědy

Výstava v galerii Svit tedy ukazuje nejen asi dvacítku dochovaných akcí Lumíra Hladíka, ale konfrontuje je se známější a často velmi příbuznou tvorbou Jiřího Kovandy z téže doby. Kovandovy známé performance jsou zde ukázány také v jistém smyslu poprvé. Místo dokumentačních snímků, se kterými se v posledních letech Kovanda po světě proslavil, tu jsou nově vyvolané fotografie, které autor z různých důvodů původně nepoužil.

Grizzly na břehu oceánu

35 let 7000 kilometrů: Lumír Hladík a Jiří Kovanda
Galerie Svit, Praha 5
do 27. 10.
www.svitpraha.org

Přehlídku díla obou umělců připravila historička umění Pavlína Morganová. Před lety přitom váhala, jestli má Hladíka zařadit do své knihy o body-artu. Z jeho práce totiž znala jen zmiňované Moře a zrcadlo. Provedení této akce sám autor popisoval takto: „Požádal jsem přátele, aby mě dovezli se zavázanýma očima a s velkým zrcadlem na pobřeží Baltského moře ve východním Německu. Po našem příjezdu přátelé postavili zrcadlo na pláži tak, aby zrcadlilo moře. Dovedli mě k zrcadlu a já jsem se posadil zády k moři, sejmul pásku z očí a sledoval odraz moře v zrcadle. Po hodině pozorování moře v zrcadle jsem si opět zavázal oči a přátelé mě odvezli zpět do Prahy.“

Moře a zrcadlo dobře charakterizuje Hladíkův přístup k vytváření různých „vykolejených situací“, díky kterým testoval své chápání světa. Na rozoraném poli spojoval entropicky rozházené hroudy do jinak neviditelných geometrických souvislostí. Se zavřenýma očima poznával hmatem strom nebo se po tři dny přibližoval až na několik milimetrů ke skále, aniž by se jí však kdy dotkl. V jiné akci se nechal opět se zavázanýma očima odvézt na neznámé místo. Cesta k němu trvala čtyři a půl hodiny. Sedl si na zem, po hmatu poznal, že je na trávě, a stále se zavázanýma očima byl opět odvezen domů.

Své performance Hladík v Československu nevystavoval, ale za 300 až 400 korun prodával dokumentační fotografie prostřednictvím antikvariátu v Dlážděné ulici. Hladík patřil k několika málo umělcům v normalizačním Československu, kteří svá díla dokumentovali pomocí filmu. Zatímco konceptuální umělci v západní Evropě nebo USA běžně pracovali s videokamerami, podobná technika u nás byla nedostupná. Hladík měl ale přítele, který měl osmimilimetrovou filmovou kameru. S jeho pomocí některé ze svých akcí natočil.

V Kanadě se Hladík zabýval grafickým designem a k volné umělecké tvorbě se vrátil až v posledních letech. Zdrojem inspirace mu je především příroda. Sérii objektů pod názvem Symbiotické baroko vytváří s pomocí medvědů. Do speciálně upravené papírové roury umístí maso nebo ryby, a tu pak do divočiny. Nechá medvědy, aby se propracovali k potravě, a výsledné potrhané objekty poté vystavuje. Další oblastí Hladíkova zájmu je kreativní vycpávání zvířat. Ukázka z této části jeho tvorby je nyní k vidění v Národní galerii v rámci výstavy Volný čas.


  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.