4. listopadu 2016 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Novému albu dal Hugo
Race akusticko-hlukový rozměr

Hugo Race Fatalists | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hugo Race Fatalists | foto: Angela Anzalone
Nové album 24 Hours To Nowhere představí dnes v pražském klubu Jazz Dock starý známý, kytarista, zpěvák a vůbec komplexní osobnost světové nezávislé scény Hugo Race. Přijede v rámci projektu Fatalists, v němž tohoto neúnavného australského experimentátora s nohama v tradici doprovázejí členové italské skupiny Sacri Cuori, jež sklidila velký úspěch na letošním ročníku Colours of Ostrava.

Nejprve trochu historie. I když Hugo Race v rodném Melbourne nenechal kytaru spát už v pubertě, do velkého světa vstoupil na prahu dospělosti, kdy jej krajan Nick Cave, tehdy už velká postpunková hvězda, pozval do tehdy vznikající (a dodnes existující) kapely The Bad Seeds. Race s ní natočil debutové album a jako studiový host se ke Caveovi průběžně vracel i v dalších desetiletích. Na konci 80. let se ovšem „udělal pro sebe“, založil kapelu The True Spirit, kterou dodnes nárazově obnovuje, vedle toho ale působí i v dalších projektech nebo vytváří sólové, v jeho tvorbě asi nejexperiementálnější projekty.

Hudební styl, který bychom mohli označit za „typicky raceovský“, je složeninou bluesových kořenů, notné dávky psychedelického výrazu a občas lehkého countryového šmaku. Ten se prolíná vlastně všemi projekty, na kterých tento zjevný workoholik pracuje. Kapela Fatalists je ovšem v jedné věci trochu kuriózní: Australan a jeho italští kolegové pod touto hlavičkou totiž tvoří hudbu, která má nejblíž k zavedenému označení „americana“. To ovšem v globálním světě není nic podivného.

Hugo Race Fatalists

Hugo Race Fatalists

Nové album kromě dávky vlastních Raceových písní, které mají šanci svou potemnělou atmosférou posluchače skutečně hluboce uchvátit, přináší také dvě coververze: It’ll Never Happen Again nedoceněného amerického písničkáře Tima Hardina a Ballad Of Easy Rider frontmana The Byrds Rogera McGuinna, kterou dobře známe z filmu Bezstarostná jízda. Tahle oslava bezbřehé svobody a světoobčanství je ostatně pro povahu Huga Race dost typická.

Typický pro nové album je na jiných Raceových deskách neobvyklý souzvuk akustické kytary v protagonistových rukou, a elektrických nástrojů (často řádně hlučných až za hranici zpětné vazby) v rukou jeho spoluhráčů. Sound alba tak dostává vzrušivý kontrastní rozměr, který ještě v některých skladbách podporují housle Vicki Brownové a foukací harmoniky Michelangela Russa, dlouholetého Raceova parťáka z The True Spirit.