Velké technologické firmy chtějí znovu získat důvěru uživatelů. Doufají přitom, že data ukážou jen omezené zapojení těchto firem do kontroverzních špionážních aktivit.
Nové údaje zveřejnil Google, Microsoft, Yahoo, Facebook, LinkedIn a Tumblr. Data podle agentury AP ukázala, že v prvním pololetí loňského roku si zpravodajci vyžádali informace o 9000 až 9999 uživatelských účtech společnosti Google. V předcházejících šesti měsících to bylo mezi 12 000 a 12 999 účty. V prvním pololetí roku 2009 se soudní příkazy týkaly 2000 až 2999 uživatelů. Všechny žádosti byly legální, protože vznikly v souladu se zákonem o působení zpravodajských služeb.
Situace v Česku: loni vzešlo 63 žádostí o poskytnutí dat
Ze zprávy Googlu nazvané Transparency Report, ve které firma pravidelně zveřejňuje počty žádostí o poskytnutí dat nebo stažení obsahu, vyplývá, že v první polovině loňského roku obdržela firma v České republice 63 žádostí o poskytnutí údajů o uživatelích. Alespoň částečně firma vyhověla v 41 procentech žádostí. Mluvčí Google ČR Janka Miklík Zichová sdělila, že uživatelská data se poskytují pouze na základě platných právních norem a v České republice se požadavky týkají zejména pomluvy nebo obsahu pouze pro dospělé.
Poskytnutý obsah mohly být fotky i slova v elektronické poště
Facebook loni v prvním pololetí obdržel žádosti týkající se 5000 až 5999 účtů svých uživatelů. Do Microsoftu ve stejné době zamířily soudní příkazy týkající se 15 000 až 15 999 uživatelských účtů. U Yahoo to bylo 30 000 až 30 999 účtů. Žádosti o poskytnutí obsahu podle Yahoo mohly zahrnovat slova v elektronické poště nebo chatu, fotografie umístěné ve službě Flickr a adresáře nebo údaje v kalendářích.
Internetové podniky mohly podrobnější informace zveřejnit na základě nedávné dohody s americkým ministerstvem spravedlnosti.