Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Jaká byla metodologie čili co říkají tabulky

Česko

Typologie Střediska vzdělávací politiky (SVP) Pedagogické fakulty UK vznikla na základě analýz několika desítek ukazatelů z různých zdrojů a hodnotí a srovnává všech 26 českých veřejných vysokých škol a 136 jejich fakult.

Co se myslí slovem funkce
SVP vymezilo šest základních funkcí českých veřejných vysokých škol: studijní, mezinárodní, výzkumnou, podnikatelskou, regionální a celoživotní.

U studijní funkce počet hvězdiček neznamená kvalitu, ale orientaci na bakalářské nebo dlouhé magisterské studium.

Mezinárodní funkce vypovídá o zapojení do mezinárodních aktivit, do mobility studentů nebo získávání finančních prostředků ze zahraničí; zohledňuje rovněž počet studujících cizinců.

Výzkumná funkce charakterizuje rozsah a úroveň vědecké a výzkumné činnosti, podíl doktorandů a kvalifikační úroveň akademických pracovníků.

Podnikatelská funkce vyjadřuje míru spolupráce školy s vnějšími partnery a výši prostředků, které získává z neveřejných zdrojů.

Regionální funkce vypovídá o spolupráci s kraji a městy, ale také o rozptýlenosti jejich studentů z hlediska místa bydliště.

Celoživotní funkce charakterizuje zaměření na distanční a kombinované studium, na další vzdělávání a vzdělávání dospělých.

Obdobně jako celé VŠ jsou hodnoceny i fakulty, avšak s výjimkou funkce podnikatelské, neboť za jednotlivé fakulty nejsou k dispozici jejich finanční ukazatele.

Jak si stojí fakulty
Fakulty českých veřejných vysokých škol jsou srovnávány a hodnoceny v deseti oborových skupinách:
- ekonomické fakulty
- pedagogické fakulty a FTVS
- umělecké školy a fakulty
- filozofické, teologické a sociální fakulty
- lékařské fakulty
- právnické fakulty
- technické fakulty
- chemicko-technologické fakulty, MFF a FJF
- přírodovědecké fakulty
- zemědělské a veterinární fakulty

Kromě charakteristiky funkcí připravilo SVP devět ukazatelů, které popisují průběh studia a přechod na pracovní trh.

1) zapsaní 2009 - počet přijatých, kteří se zapsali ke studiu (k 31. 10. 2009)

2) šance na přijetí - kolik procent uchazečů bylo přijato (2009)

3) preference při zápisu - podíl přijatých, kteří se zapsali ke studiu, ke všem přijatým (2009);

4) neúspěšné ukončení studia - podíl studentů, kteří do konce roku 2009 ukončili studium neúspěšně; týkalo se studentů bakalářského studia zapsaných v roce 2005 a studentů "dlouhého" magisterského studia zapsaných v roce 2003;

5) přestup na jinou fakultu nebo školu - podíl z těchto zapsaných studentů, kteří do konce roku 2009 přestoupili na jinou fakultu či školu;

6) stále studující - podíl z těchto zapsaných studentů, kteří byli na konci roku 2009 stále ještě studenty stejného programu;

7) úspěšné absolvování studia - podíl z těchto zapsaných studentů, kteří do konce roku 2009 úspěšně absolvovali;

8) pravděpodobnost pokračování ve studiu - podíl absolventů z let 2008-2009, kteří zahájili další studium a byli v něm do konce roku 2009 stále ještě zapsáni;

9) míra nezaměstnanosti absolventů - podíl absolventů z let 2008-2009, kteří jsou nezaměstnaní v období půl až jeden rok po ukončení studia.

V případech, kdy ukazatel nebyl dostupný nebo nedával smysl (např. škola působí příliš krátkou dobu na to, aby mohla podobné výsledky vykázat), je jeho hodnota v tabulce nahrazena znaménkem minus.

SVP pro obě analýzy využilo hlavně následující čtyři zdroje údajů: sdružené informace matrik studentů SIMS; databáze SVP o zaměstnatelnosti absolventů vysokých škol; databáze Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV); výroční zprávy jednotlivých veřejných vysokých škol.

Autoři:

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč