7. března 2009 12:53 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Jaro ve znamení Rembrandta

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Rembrandtův autoportrét.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rembrandtův autoportrét. | foto: Kunsthistorisches Museum Wien Reprofoto
Tento týden otevřela Albertina velkou tematickou výstavu Rembrandtova doba, která představuje zajímavě sestavená díla slavného malíře a zároveň otevírá širší pohled na nizozemské malířství 17. století. Návštěvníka brzo napadne, jak úzce tehdy výtvarné umění souviselo se způsobem života země. Jde o období, kdy země prožívala celkový rozkvět, kdy se rozvíjelo hospodářství i námořní obchod a s tím přirozeně i kultura.
Najdeme zde celkem 188 děl 71 umělců: obrazů, kreseb i grafických listů. Víc než dvě třetiny exponátů navíc pochází ze sbírek Albertiny, což je zvlášť záslužné, neboť výstava tak umožňuje zhlédnout i to, co bývá uloženo v depozitech. Zbytek pak tvoří výpůjčky z Rakouska, Německa, Nizozemska a dalších zemí.

Vrcholem zůstává Rembrandt
Z koncepce vybraných děl jasně vyplývá, jak vysoké úrovně tehdejší nizozemské výtvarné umění dosáhlo, že dalo Evropě celou řadu mimořádných osobností. Velký je i tematický rozsah: setkáme se tu s žánrovými scénami, krajinami i zátišími. Jsou tu samozřejmě zastoupeni i umělci, jejichž díly se mohou pochlubit i české sbírky.

Mezi ně patří kromě obrazů, kreseb a grafik samotného Rembrandta díla Jana van Goyen, Roelandta Saveryho a dalších. Pro nizozemské umění 17. století je příznačný blízký vztah ke každodennímu životu a smysl pro vystižení reality, všedních příběhů a situací se všemi detaily, které je tvoří.

Vrcholem expozice je pochopitelně sál s Rembrandtovými obrazy. Mimořádně působivý je jeho autoportrét (tím se systematicky zabýval po celý život), ve kterém se vystihl bez jakékoliv snahy o přikrášlení. Dalším ze zlatých hřebů je portrét Saskie, kterou malíř přes svou lásku k ní ani trochu nešetří.

Mimořádně působivý je také obraz meditujícího sv. Pavla, který se vyznačuje hlubokým vcítěním a smyslem pro vystižení psychického rozpoložení. Je tu řada grafických listů, z nichž mnohé vlastní i grafická sbírka pražské Národní galerie. Mezi lepty jistě zaujme umělcův autoportrét, který dokládá, jak vysoce moderní byl jeho způsob práce založený na dokonalém řemesle i na volnosti, s níž se soustředil na podstatné znaky a pominul zbytečné detaily.

V tomto smyslu došel ještě dál v Ukřižování (suchá jehla), v němž vyjadřoval prostor někde ostrou, jinde zase velmi jemnou šrafurou. Vystihl vnitřní světlo vyzařující odněkud z hloubky. Se stejnou odvahou ztvárňoval také krajinné motivy, kde mu šlo hlavně o zachycení atmosféry.

Jeden ze sálů je věnován selskému nebo venkovskému žánru, do kterého spadá tvorba známých umělců. Mezi ně patří Adriaen van Ostade, který tak rád maloval hospodské výjevy a rvačky sedláků, náměty s kuřáky, hudebníky…

Další kapitolu tvoří pohledy na moře, kde zaujme Willem van de Velde nebo Jan van Goyen, známý svými jemnými, takřka monochromními obrazy. Bylo pro něj typické citlivé vystižení světelných proměn v přírodě. Řada pláten prozrazuje inspiraci italskou krajinou a početný je samozřejmě žánr zátiší, který se v Nizozemí rozvinul mimořádným způsobem. Právě na něj se mnozí umělci soustředili a dosáhli až fotografické dokonalosti (Jan van Huysum).

Odborníci na kravky a moře
Expozice zdůrazňuje vedle raného smyslu pro realistické ztvárnění různých námětů také bohatou fantazii, s níž umělci své náměty uchopili. Její koncepce není založena na těch nejvýraznějších obrazech své doby, ale spíš na přiblížení všech druhů tehdejšího nizozemského umění. Z každé tematické oblasti vybrali kurátoři dominanty a další zajímavé ukázky malby, ke kterým se pak vážou dobře vybrané série kreseb a grafických listů.

Ústředním bodem je sice geniální Rembrandt, ale ukazuje se zde velmi široké spektrum tvorby, v níž se další umělci mnohdy specializovali na jednotlivá témata a dosáhli v nich mistrovství: v Nizozemí měli odborníky na koně, krávy, noční výjevy, bukolickou krajinu, bouřící moře, klidné moře...
Opět nezbývá než poněkolikáté konstatovat, že u nás se bohužel s výstavami tohoto druhu takřka nesetkáváme. Pražská Národní galerie, která disponuje vhodnými prostory, nic podobného v posledních letech nenabídla.

Nezapojuje se do mezinárodních souvislostí a nevyužívá schopnosti řady našich historiků umění, kteří by jistě dokázali obdobné výstavy připravovat.
Vstupenka do Albertiny, která je otevřena denně od 10 do 18 hodin, stojí 9,5 eura a návštěvníci z Česka, kteří přijedou vlakem, mají na vstupné třetinovou slevu.
Jiří Machalický
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz