1. dubna 2015 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Osobní složka na každého žalobce? Neříkejme tomu kádrování, brání se Pelikán

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Robert Pelikán | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Robert Pelikán | foto: MAFRA - Tomáš Krist
PRAHA Robert Pelikán zažil na ministerstvu spravedlnosti za deset měsíců ohledně zákona o žalobcích leccos. Včera překvapil laickou i odbornou veřejnost dohodou nad vznikem zákona, který vytvoří vysoce specializovaný tým státních zástupců pro boj s kriminalitou bílých límečků.

LN Loni v létě jste tvrdil, že pokud by byl přijat původní návrh zákona, který vznikl za ministra Jiřího Pospíšila v souladu se žalobci, ve státě by vznikla čtvrtá moc. Nynější návrh je však téměř identický. Proč?
Myslím, že takto to říci nejde. Je ale faktem, že jsme se obloukem vrátili v čase zpět. Je to způsobeno i tím, že jsme si potřebovali udělat jasno ve veřejné debatě. To, co bylo klíčové a co představuje velkou změnu, je speciál coby zcela izolovaný orgán. Ve chvíli, kdy se ho podařilo prosadit, mnohé obavy z jiných strukturálních změn padly.

LN Stále postrádám vysvětlení, proč jde o podobný materiál. Speciál byl i v původní verzi...
... ale úplně jinak. Zásadní rozdíl byl v tom, že předchozí speciál nebyl nezávislý. Byl součástí nejvyššího státního zastupitelství se silnou pravomocí nejvyššího žalobce v personální oblasti. To se změnilo.

LN Kdo tedy bude jmenovat šéfa speciálu?
Kandidát se vybere v tendru a jmenuje ho na návrh nejvyššího státního zástupce ministr spravedlnosti. Tím možnost ingerence nejvyššího státního zástupce končí. Revolučním prvkem je pak to, že nejvyššímu státnímu zastupitelství je zapovězený dohled nad činností speciálu.

LN Kdo nad ním bude bdít?
Nikdo. Respektive soud. Dospěli jsme k závěru, že v oblasti korupce a závažné hospodářské kriminality je klíčové zajistit nezávislost. To ale znamená, že v tu chvíli musíme rezignovat na instrumenty, které mohou zajistit lepší kvalitu, ale zároveň skrývají nebezpečí ovlivňování. Vydali jsme se cestou izolace nové struktury a doufáme, že se podaří sestavit na speciálu dobrý tým.

LN Jak k němu budou státní zástupci přiděleni?
Bude záležet na vedoucím speciálu, aby si je vybral. Předpokládáme, že Materna částečně bude sahat do specializovaných oddělení, která jsou dnes na vrchních státních zastupitelstvích. Doufáme, že budou vysíláni na stáže do ciziny. Budou také spolupracovat – a to je pro mě klíčové – s odborníky z jiných oblastí.

LN Jaké případy bude speciál řešit?Na počátku byla úzká specializace, loni ministerstvo připravilo návrh, v němž bylo snad sto trestných činů. Jak je to v novém návrhu?
Bude se zabývat nejen korupcí, ale i závažnou hospodářskou kriminalitou. To odpovídá doporučením a zkušenostem z dobré praxe v zahraničí. Korupce jde často ruku v ruce se závažnou hospodářskou kriminalitou. Často se podaří prokázat spíše závažnou hospodářskou trestnou činnost než korupci, která je v tom obsažená. Když v původních návrzích hospodářská kriminalita chyběla, speciál to vyprazdňovalo. Působnost je poměrně široká, aby mohl dosáhnout do všech závažných případů.

LN Kolik bude vytvoření speciálního státního zastupitelství stát?
Přesnou částku nevím. Vždycky ale říkám, že ať to bude stát cokoli, tak se to vždycky vyplatí. V jednotlivých trestných činech, o nichž se tady bavíme, jde o stovky milionů až miliardy korun. Když odhalí jeden takový trestný čin, vždycky si na sebe vydělají.

Helenu Válkovou nahradí na postu šéfa rezortu spravedlnosti Robert Pelikán.

Helenu Válkovou nahradí na postu šéfa rezortu spravedlnosti Robert Pelikán.

LN Kde bude sídlit?
Předpokládáme že v Praze. Chceme do něj dostat experty z mimotrestní oblasti. Jsme si celkem jisti, že bychom je nedokázali najít a zlákat do čehokoli, co by sídlilo mimo hlavní město.

LN Jak rozsáhlý tým lidí by v neměl pracovat?
Odhaduji, že by tam mělo být všeho všudy sto lidí.

LN Náklady tedy budou vyšší než v původním návrhu, kde se počítalo zhruba se sto miliony korun?
V původním návrhu šlo o takový „speciálek“, který neměl klíčovou pozici. Pro nás je to však něco, co má změnit prostředí v této zemi. Musí být tedy dotován personálně a finančně. Jsem přesvědčen, že se to vyplatí.

LN Když srovnám původní předlohu a váš návrh, počítáte se zrušením vrchních státních zastupitelství, ačkoli ještě počátkem roku jste je chtěli ponechat. Co vás vedlo k takové změně?
Předloha měla tolik variant, že v ní postupně všechno bylo a nebylo. (smích) Zavedli jsme princip, že státní zástupce si sleduje svůj případ i do druhého stupně řízení. Pokud dělám na něčem jako krajský státní zástupce u krajského soudu, tak s případem jdu na vrchní soud. Výhodou je, že věc bude u soudu zastupovat člověk, který ji dobře zná. Na odvolacím stupni se čas od času stává, že státní zástupce věc nezná tak detailně, protože ji nepřipravoval. Jde tedy o posun dobrým směrem. Když se to udělalo, přestala platit symetrie soustav soudů a státního zastupitelství. Dali jsme proto přednost zjednodušení soustavy.

LN Co se stany s již rozpracovanými případy, které mají dnes na stole žalobci na specializovaných odborech na vrchních státních zastupitelstvích?
Princip je takový, že případy si budou sledovat své státní zástupce. Nemělo by dojít k přesouvání případů k jiným státním zástupcům.

LN V návrhu mě zaujala možnost regresivního vymáhání škody. Minulý týden jste se domluvili na odškodnění tří exposlanců ODS za nezákonné stíhání. Znamená to, že by například státní zástupci za vzniklou škodu platili?
Tak to není. Podle současné judikatury, kterou se možná do budoucna pokusíme změnit, má stát absolutní odpovědnost za výsledek řízení. Jakmile trestní stíhání skončí jinak než odsuzujícím rozsudkem, tak stát odpovídá za škodu, kterou někomu způsobil. Stejný princip nemůže uplatňovat vůči státním zástupcům. U nich musí být prokázáno zavinění. To v případu, který jste zmínil, absolutně neshledávám.

LN Další novinkou je hodnocení kvality práce žalobců jejich nadřízenými. Jak to bude v praxi vypadat?
Velice jsme na tom trval. Už jenom proto, že je to podobné jako u zákona o státní službě, v němž posudky úředníků existují. Mělo by to přispět ke zvýšení odpovědnosti státních zástupců a ke zvýšení transparentnosti vztahů v soustavě státního zastupitelství. Bude tu objektivizovaný dokument, v němž bude muset nadřízený vysvětlit, proč hodnotí státního zástupce tak a tak. Proti němu se bude moci odvolat u soudu. S opakovaným negativním hodnocením nicméně budou spojeny i sankce.

LN Nepovede to k šikaně?
Myslím, že to bude přesně naopak. K šikaně může docházet už dnes, kdy jsou státní zástupci hodnoceni pouze neformálně a odráží se to jen v jejich kariérním postupu. Každý státní zástupce si sebou nově ponese stoh hodnocení, což se promítne i do výběrových řízení. Ostatně máme zkušenost z výběrových řízení u soudů. Vy se tam vlastně nemáte, o co opřít. V podstatě zkoumáte, jestli kandidát umí patnáct minut hezky mluvit. Až se nový systém zaběhne, tak budete mít složku…

LN … kádrový posudek?
Tomu označení bych se rád vyhnul, protože to bylo zprofanované. Víte, mnozí čeští personalisté byli po revoluci překvapeni, když přijeli do USA a tam objevili nástěnky s nejlepšími pracovníky. Ty metody se v podstatě neliší. Bude to složka informací o tom, jak je člověk dlouhodobě hodnocen, což by měl být i základ pro výběrové řízení.

LN Jak si věříte, že zákon projde parlamentem?
Nevidím momentálně na nebi žádný oblak. Pokud si přečtu připomínky koaličních stran k předchozímu návrhu, tak těm jsme všem vyhověli, s nejvyšším zástupcem máme dohodu a s Unii státních zástupců to cítíme obdobně. A v neděli jsem návrh představil i předsedům ústavně-právních výborů obou komor parlamentu, kteří text uvítali. Jak znám stanoviska opozičních stran, tak i tam věřím, že najdeme alespoň částečnou podporu. Po letech bychom tak snad mohli konečně uspět.

LN Pokud by se zákon ve sněmovně ubíral přes poslaneckou tvořivost jiným směrem, než jste v návrhu předpokládal, jste připraven ho stáhnout?
Zákon je určitý celek. Proto jsem celou dobu říkal, že to není věc nějakého handlu či kompromisu. Pokud by došlo k závažnému narušení rovnováhy zákona cestou pozměňovacích návrhů, tak bychom to určitě museli stáhnout. Věřím ale, že k ničemu takovému nedojde.

LN Proč jste se na tomto zákonu s Pavlem Zemanem nedohodl už loni?
Všechno potřebuje svůj čas. Každý musel ustoupit. Některé věci se musely vysvětlit. Minimálně ve finále jsme ale předvedli celkem efektivní postup.

Martin Shabu
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz