Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Perverzní král popu míří do Prahy

Kultura

  14:00
PRAHA - V Bratislavě se představuje americký fotograf David LaChapelle. Pro české diváky je to malé předznamenání jeho průřezové výstavy v Galerii Rudolfinum, která začne 7. prosince.

David LaChapelle kombinuje groteskní a fantazijní elementy s běžnými reáliemi. foto: David LaChapelle

David LaChapelle (*1963) v posledních letech vystavuje jako o život. Nepříliš proměnlivý set jeho zářivě barevných fotografií putuje po světových komerčních galeriích i muzeích různého typu. Jako kdyby si chtěl jejich tvůrce kompenzovat skutečnost, že dlouhá léta byla jeho tvorba k vidění spíše v časopisech nebo v televizi. Je symbolické, že velká pařížská retrospektiva se před dvěma lety uskutečnila v muzeu mincovnictví. LaChapelle, který se zavedl jako fotograf popových hvězd, je na Centre Pompidou příliš blyštivý.

Ve světě showbyznysu ale LaChapelle nemá konkurenci. Fotografoval všechny, kdo v něm něco znamenají, natáčel videoklipy pro No Doubt, Enriqua Iglesiase i Christinu Aguileru. (Posledně jmenované režíroval klip k písni Dirrty, ve kterém dokonal proměnu teenagerské zpěvačky se zajímavým hlasem v celebritu s image kurvy.) Jenže před pěti lety se David LaChapelle u natáčení klipu pohádal s Madonnou. Rozhodl se dát popkultuře vale a prosadit se ve světě umění.

Snímky, které LaChapelle v posledních patnácti letech vytváří, mají charakteristickou vizuální podobu. Pokračují v tradici silně barevně saturované, do detailu aranžované a technicky nejrůznějšími způsoby manipulované fotografie. Společné mají to, že jsou vlastně „malbou jinými prostředky“, k akademickému nebo symbolickému malířství ostatně úmyslně odkazují a přebírají z něj nejrůznější postupy i motivy. Podobné snímky lze použít na obaly desek nebo otisknout v časopise, ale v podobě velkých tisků se také dají vystavovat v galeriích jako obrazy.

Který Ježíš je pravý?

I v Galerii města Bratislavy najdeme sérii fotografií hvězd popkultury v aranžích převzatých z klasického umění. Courtney Love jako plačící madona v náručí drží mrtvého Krista – Kurta Cobaina. Opět plačící Michael Jackson je zpodobněn jako archanděl Michael přemáhající ďábla. Ve fotografii s názvem American Jesus dokonce mrtvého Jacksona v kompozičním schématu piety drží samotný Ježíš.

Náboženská témata tu jsou způsobem, jak snímkům dodat závažnost. V posledních letech se na fotografiích LaChapella objevuje motiv biblické potopy, která smývá hříchy úpadkové západní civilizace. Jako by si chtěl sám autor pročistit vlastní portfolio.

LaChapellovy snímky se vyznačují didaktickou ilustrativností, která nenechává příliš prostoru pro uvažování. Provokativní na jeho díle není prolínání biblických motivů se současnými celebritami, ale balancování na hraně komerční tvorby a tzv. vysokého umění. Tedy pokud věříme, že obě kategorie lze odlišit.

David LaChapelle

David LaChapelle

Kariéra Davida LaChapella (*1963) odstartovala v 80. letech, kdy začal fotit pro Warholův časopis Interview. Časem se osamostatnil, vytvářel reklamy, portréty a fotoreportáže pro módní a hudební časopisy jako Vanity Fair, Vogue, CQ nebo Rolling Stone. Fotil úspěšné reklamy pro firmy Diesel, Tommy Hilfiger nebo Burger King.

Portrétoval Shakiru, Britney Spearsovou, Davida Beckhama, Pamelu Andersonovou, Paris Hiltonovou nebo Lady Gaga, vymyslel pódiovou podobu turné Eltona Johna. Natočil také řadu videoklipů nebo upoutávek na televizní pořady. Ve své práci používá prvky pornografie, náboženského umění a pop-artu. Groteskní a fantazijní elementy kombinuje s běžnými reáliemi.

V základu sporů o LaChapella je otázka, jestli jsou jeho snímky kýčem, nebo jestli si s ním jen hraje. Jisté je, že se stal vyhledávaným fotografem těch, kteří kýčovou kulturu aktivně vytvářejí. Zpěváci typu Michaela Jacksona se od něho nenechávají fotografovat, aby kritizovali popkulturní systém. Sám David LaChapelle přitom svoji práci prohlašuje za kritiku konzumerismu.

V minulosti David LaChapelle způsoboval malá pozdvižení tím, že do reklam a na stránky časopisů pašoval prvky výtvarného umění. Podobný zázrak ale ve zpětném chodu zadrhává. LaChapellovy fotografie si paradoxně užije široké spektrum publika. Ocení je divák, který zpodobnění Jacksona jako anděla považuje za logické, krásné, nebo dokonce autentické. Jinou skupinu diváků zase jeho obrazy přitahují svou perverzností, se kterou akceptují a dál rozvíjejí hodnoty laciné podbízivosti.

Zhodnocení tvorby tohoto autora si zanedlouho bude moci vyzkoušet nejen ten, kdo zváží cestu do Bratislavy. V Praze by se velká LaChapellova výstava měla otevřít v Galerii Rudolfinum již 7. prosince tohoto roku.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!