Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Letenské sady objížďka ušetří

Česko

  8:43
PRAHA - Skrytá za ohradou staveniště tunelu a dostatečně vzdálená od Letenských sadů. Tak má vypadat plánovaná dočasná silnice přes Letenskou pláň.

Provizorní komunikaci, po které budou řidiči dva roky objíždět rozkopanou ulici Milady Horákové, si přitom ještě před měsícem představovali investoři úplně jinak.


Podle jejich původních plánů měla vést dvouproudá, deset metrů široká silnice jen několik metrů od hranice Letenských sadů. Vznikla by tak na úkor šestnácti stromů.


Kvůli velké vlně nevole, která se proti budoucí silnici zvedla, však investoři ze svých plánů slevili a komunikaci povedou jinudy.

„Silnice povede v záboru staveniště tunelu a bude mít parametry dočasné stavby. Jsem rád, že jsme se takhle s Metrostavem dohodli. Ten jejich pokus byl úplně mimo administrativní meze. Za ohradu nemohou ani metr. Tam je i podle územního plánu park a v něm žádná silnice stát nesmí,“ říká pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek ze Strany zelených.

Ten se společně se zástupci stavebních firem budujících na Letné tunel Blanka zúčastnil operativní schůzky, na které byla nová kompromisní trasa silnice představena.

Štěpánek potvrzuje to, co již dříve LN prozradil Ludvík Šajtar, ředitel firmy Satra, která komunikaci napříč plání projektuje.

Ústupek investorů vyvolal tlak devíti neziskových organizací, pražských zelených, odboru životního prostředí Prahy 7 a České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Ti všichni volali po jediném: „Silnici veďte jinudy, rozumněji a šetrněji k životnímu prostředí.“

Silnici v původní variantě provázely od počátku problémy. Hned jak se ukázalo, že by měla být deset metrů široká a padlo by kvůli ní šestnáct stromů, vystoupil proti ní odbor životního prostředí na Praze 7. Investor tak navrhl kompromis -6 poražených stromů a užší profil. Ani na to však radnice Prahy 7 nepřistoupila a investorovi dovolila pokácet jen čtyři stromy. Několik týdnů nato vytáhla do boje proti kontroverzní objížďce i ČIŽP. „Vydali jsme předběžné opatření, které má zastavit kácení zeleně. Nedomníváme se totiž, že by byla tato silnice jediný možný způsob, jak odklonit dopravu po dobu stavby tunelu. Budou se tedy zvažovat i jiné varianty,“ řekla před časem mluvčí ČIŽP Ivana Awwadová.

Stavbaři se tak odsunutím komunikace do záboru staveniště vyhnuli možným sankcím. Kdyby totiž navzdory vydanému předběžnému opatření pokračovali v původním projektu a na pláni vymýtili byť jen jediný keř, riskovali by pokutu od ČIŽP až do výše jednoho milionu korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!